• My102

IVF våren 2018

Jag har precis fått veta nåt väldigt jobbigt.. sambon har legat med en annan.. jag är i chock. Vi har inte riktigt gråtit igenom eller ens pratat så mycket efter det misslyckade IVFet för allt utom det så är vårt förhållande bra!

Han vet själv inte varför han gjorde det, han har sårat förut men inte genom otrohet och tro mig, han är inte en sån kille. Han är verkligen inte det. Därför får jag så svårt att få ihop det. Varför skulle han göra en sån sak? Vi går igenom nåt skit jobbigt, varför göra det ännu svårare?!

Hur reagerar era killar i iVF resan? Jag tror killen reagerar starkare än vad han har gett sken av. Det accepterar absolut inte otrohet men jag måste någonstans förstå varför?!

• My102
    Inalina skrev 2018-08-15 09:10:31 följande:

hej, hur går det för dig..? Gud så ledsen jag blir över ditt inlägg :( har ni kunnat prata om det som hänt och 'kommit över' det eller hur slutade det hela..?

ganska fegt att skylla på IVF-resan för att vara otrogen kan jag tycka, men givetvis förstår jag om din pojkvän också mått dåligt under tiden ni går igenom det här. dock har man nog inte förstått innebörden av att skaffa barn med någon om man går och är otrogen mitt i en sån resa, man måste ju känna att förhållandet är starkt och att ni är ett team när man går igenom såna här saker och där verkar det inte riktigt nått fram till din kille. kanske kan ni gå i parterapi eller liknande om du fortfarande vill hålla fast vid honom.

stor kram till dig!

Som det känns just nu så kommer vi ut starkare på andra sidan och är ett ännu starkare team. Vad som inte dödar härdar. Han skyllde inte direkt på IVFet, han skyllde egentligen inte på någonting, han vet inte varför. Det är mina spekulationer och vad som har kommit fram efter timmar av prat. Jag känner den här mannen väldigt väl och en hemsk handling gör honom inte till en hemsk människa. Det kan vara lätt på förhand att tänka hur man reagerar på vissa situationer och jag följde inte alls så som jag trodde att jag skulle reagera. Otroheten hade inget med mig eller oss att göra. Det är han som har problem med självkänsla och självförtroende och reagerar genom att göra en dum sak, en form av självskadebeteende.

Jag har såklart frågat ut om allt och det hade självklart varit annorlunda om det vad en systematisk otrohet med känslor inblandat eller på att sätt gått bakom ryggen på en om han medvetet hade flörtat innan och det var planerat. Nåt sånt var det inte.

Jag tänker inte heller låta hans dumma misstag förstöra åtta år och allt vi har gått igenom. Förlåta vet jag inte men i alla fall försöka glömma. Jag bär inte nån bitterhet om än lite förbannad då och då nu när värsta krisen har lagt sig.

Jag kan tänka mig att det låter idiotiskt och kanske naivt när man läser men hade ni känt mig/oss så är otrohet det sista man skulle kunna tro skulle hända. Han är definitivt inget svin, jag kan räkna en hel del män i min närhet som är mer svin än vad han är, utan otrohet men som säkert lätt skulle kunna vara det utan det rör dem i ryggen.

Jag hade så svårt att få in det eftersom vi inte hade det så svårt i relationen eller att vi inte va kär eller att vi inte låg med varann. Det fanns inget att skylla på och att det är kämpigt med IVF är ingen nyhet och inte heller nåt att skylla på. Däremot hur han mår är en annan femma. Det här tror jag har tagit honom hårdare än kanske för gemene man. Han har inte kunnat sett sitt eget värde, enligt honom själv hade han inget värde. Vilket å andra sidan är jävligt tråkigt att höra, såklart. Vi alla går med tankar som att, jag inte är värd att bli förälder, jag kanske är en dålig människa, det är inte meningen, jag är inte kvinna/man nog, han eller hon skulle få det bättre med någon som kan ge hen ett barn. För min del kan jag bortse från de tankarna för jag vet att det är hjärnspöken. Han har inte kunnat det, han har tagit det som sanning.

Han ska självklart gå och prata med någon om det här, för han kan inte göra såna här grejer när han mår dåligt. Det funkar ju inte. Jag tvivlar dock på att det skulle hända igen. Verkligen. Jag är inte den naiva typen. Och han är inte den typen som medvetet skulle gå bakom ryggen och leva med det på sitt samvete.

Vi går vidare igenom det här. Vi har på nåt sätt valt varandra igen. Relationer är ingen lätt grej och är värt att kämpa för när man väl har hittar kärlek med stort K. Trots misstag. Ingen är perfekt.

Planen är nu att göra FET (fryst embryo(?) i september. Kampen fortsätter, vi har brutit ihop och är på väg upp, starkare än någonsin.
  • My102

Jobbet kryllar av det av gravida nu efter sommaren. Plopp så det så är det magar överallt!

Jag funderar också på att sätta in två stycken. Får man avgöra det själv?

• My102
    anina skrev 2018-08-20 21:38:23 följande:

Vad jobbigt med alla magar överallt.

Till mig har de sagt att de aldrig sätter in 2 frysta, eller blastocyster. Endast 2 och 3-dagars. Jag vill också göra det.

Kan du göra det i Prag Inalina?

Surt! Vi kan riskera att betala 120 000 kr om alla fyra klarar upptining och ingen tar sig! 15000 kr per frysåterföring. Då skulle vi ju gärna vilja sätta in två om de klarar sig och kvaliten varierar.
  • My102
    anina skrev 2018-08-24 18:14:46 följande:

Förresten har ni haft ont efter insättning? Jag har sån ?mensvärk? och ont i äggstocken. Inget konstigt egentligen men minns inte att det gjorde så ont förra gången. Började innan insättningen. På ett väldigt dåligt humör också. Men det är väl alla hormoner och grejer antar jag.

Vet ni om man kan ha en värmedyna på magen?

Känns som jag frågar samma frågor varje gång men minns inte om svaret var säkert från gång till gång. :) var ett tag sen jag tog lutinus men ska göra det denna gången eftersom jag fick missfall senast. Måste man använda den där hylsan? Minns att den gjorde ont förra gången. Och ska man ligga ner efter?

Nu ska jag lägga mig på soffan med en alkoholfri öl. För ett par såna kan väl inte skada? De flesta är ju upp till 0,5%. Men cider från Ica som ungar dricker är ju t.o.m. 0,7%.

Hoppas ni har en trevligt fredagkväll, det är ni alla värda.

Förresten på tal om dumma kommentarer. T.o.m en tjej som gjort ivf (men det gick fort för henne) skrev till mig att det var så jobbigt att vänta på förlossningen för hon längtade. Men sen insåg hon och skrev förlåt.

Jag hade jätte ont efter insättning, hade ont innan också men efter blev jag väldigt svullen och hade ont, spenderare 4h på tåg hem också, katastrof när det enda jag ville va att knäppa upp jeansen :S. Lutinus går jätte bra att stoppa upp med fingret, som en tampong ungefär. Jag använde tom glidmedel vissa ggr för det var så förbannat torrt när nere och fick kämpa för att få in den. Var generellt svullen. Du behöver inte ligga ner efteråt, jag tog två st på jobbet så det är bara att va som vanligt.

Trevliga tider :)
  • My102
    Inalina skrev 2018-09-03 09:40:38 följande:

Ok, hejar på er lilla kämpe därinne! Den är nog nöjdare i din livmoder än i ett lab i alla fall!!

Jag ska sätta tillbaka i stimulerad FET i morgon kl 10 (gör min behandling i Prag). Det blir 3:e insätnningen och har gjort två färska innan där den senaste slutade med första plusset i mitt liv, men blödning 2 dagar senare 

Nu hoppas jag att mina embryo klarar upptiningen - har 2 i frysen så kommer sätta tillbaka båda om de klarar sig så långt..

Håller alla tummar och tår! Verkligen bra att du får sätta tillbaka två, om det skulle komma de det. Jag pratade med kliniken i Falun förra veckan angående det och blev rekommenderad att prata med läkaren om det när jag ringer in när jag får pos på ÄL test. Jag hoppas att jag också får göra det! Eller få något hjälpmedel som blodförtunnande.

Betalar ni för FET? Tänker om det blir dubbelkostnad om två sätts tillbaka.
  • My102
    Inalina skrev 2018-09-03 12:22:06 följande:

Ja du får säga att du är öppen till att exempelvis prova blodförtunnane då du hört att det kan ge resultat i vissa fall.

Vi betalar för allt i Prag, vet faktiskt inte om man betalar för 2 transfers - tror inte de kan dubbla avgiften direkt då jag bara är där en gång och tar upp läkarens tid. Återstår att se... allt beror ju på om båda kan tinas också, så jag får väl veta detta precis innan misstänker jag. Ska bli skönt att bara få det här gjort nu!! När borde du få ÄL?

Fick mens igår, helt sjukt att det fortfarande finns förhoppningar innan mensen dyker upp :/. Jag borde få det om typ 16-20 dagar. Ska på undersökning på dag 10-11 för att se så slemhinnan ser OK ut. Så hittills blir det ingen stimulering innan. Tror att ev instättning blir mellan 23-26 september. Har så långa cykler!
  • My102
    Inalina skrev 2018-09-03 13:35:43 följande:

Jodå jag vet.. Över 3 år och fortfarande hoppas man på mirakel precis innan mensen kommer... så frustrerande att man inte vet vad det är som gör äggen inte blir befruktade :/ men men tur att IVF finns i alla fall!!  ska du alltså köra i naturlig cykel?

Ja en himla tur! Japp, hittills, enligt läkaren ska vi göra det. Får se på tisdag nästa vecka om han tycker annorlunda. Skulle bli förvånad om slemhinnan är i korrekt tjocklek faktiskt. Kanske blir letrozol annars, har svarar bra på det tidigare.
  • My102

Blev smått irriterad igår, fick mens den 2 september och kontaktade min hemortsläkare eftersom vi ska kolla livmoderhinnan, slemhinnan, vad det nu heter :P. Så vi vet att den är OK inför fet. Jag fick tid igår, tänkte inte nåt mer på det, kom dit och han säger oj, den var tunn.. endast 3 mm (eller är det cm?) ja den ska va kring 8-9 i alla fall. Jaha tänkte jag, det var ju inte bra, har dock väldigt lite mens sen IVFet så jag tänkte att det kanske kunde va så. Men så frågar han mig vilken dag i cykeln jag är på, svarar att jag är på dag 9, å då sa han att allt såg bra ut för att vara på dag 9 och jag får komma tillbaka på måndag igen. Grejen är att varje sånt här besök kostar oss 1000 kr. Det var ju egentligen helt onödigt för mig att gå dit igår då det ändå verkade vara för tidigt i cykeln för att se om hinnna blir nog tjock. Så nu kommer vi betala 2000 kr enbart för det plus 15000 kr för ett eventuellt FET. :( det är som om han inte har koll!

Och nu börjar jag bli orolig att hinnan inte kommer bli nog tjock heller :/

Svar på tråden IVF våren 2018