• S91

IVF våren 2018

CaroIine86 skrev 2018-02-09 15:48:50 följande:

Ett år låter som en evighet .. (vill ju att allt ska hända så fort, sjukt otålig känner jag). Men förstår om det var så att ni själva valde att avvakta lite...

Åh :( Gud vad jobbigt! Jag känner verkligen med dig...

Hur långt ifrån hemorten ligger er klinik?

På vilket sätt mår du dåligt? Vilka biverkningar har sprutorna?

Hjärta till dig !

Ja men säg att vi gjorde utredningen och sen tre tablettstimuleringat (alltså cirka 3 månader), sen pausade nästan ett halvår (höll på med ägglossningsstickor osv) innan vi ringde igen och då tog det 3 månader att få komma på besök hos kliniken, sen fick vi vänta en extra månad innan vi började med sprutorna pga julstängt på kliniken och min mens kom precis då (såklart)..

så om ni får remiss relativt omgående eller till och med gör utredningen på en ivf-klinik så borde det ju gå snabbare än så tänker jag!

Ja det känns hemskt just nu.. men har bestämt att jobba i helgen så kanske tiden går lite snabbare..

Vi bor i jkpg och åker till Lkpg så ungefär 1.5 h enkel väg. Inte så långt så det är bra.

Jag mådde helt okej i början förutom att det var jobbigt att ta sprutor på sig själv innan man vant sig.

Men cirka 4 dagar in i behandlingen så fick jag molvärk (mensvärk typ) som håller i sig dygnet runt och det värker från magen ner i knäna nästan och blir värre så fort man är igång, har även en hel del huggsmärta från äggstockarna, känns som dom typ "flyttar på sig".

Är svullen och kan inte stänga mina byxor knappt, man till och med ser konturerna på äggstockarna utanpå vilket är helt bisarrt.

Mår illa, är förstoppad och har dålig matlust typ.

Men allt detta ska ju leda till ett mirakel förhoppningsvis så det är ju bara stå ut. Men är så vansinnigt skönt att få spy ur sig allt i detta forum haha!

Hoppas att jag snart kan skriva att jag har ett plus på stickan istället :) men då ska jag väl gnälla och vara nojig en hel graviditet också antar jag haha!
  • S91
    Regnbågens färger skrev 2018-02-09 18:38:33 följande:

God kväll!

Tack för ditt stöd:))

Vi kör långt protokoll.

Var i Malmö idag igen, nu var det 9 ägg som snart var mogna. Först ville de att vi skulle komma på ett ytterligare vul på måndag men då sa jag att vi har 40 mil totalt varje resa och då sa hon att det gjorde ingen direkt skillnad på ultraljudet på månd eftersom äggblåsorna växt bra med sprutorna på 375 enheter , så det bestämdes att det blir äggplock på onsdag och inget mer vul.

Det var ett ägg som var lite större än de andra så det var den enda risken att just det kunde släppa sa de.

Mkt info på en gång..

Hoppas du mår bättre snart o att det bli äggplock snart!

Varje dag de förlänger känns som en evighet men det måste gå:(

Är detta ert första försök?

Det är så sjukt jobbigt att BB ligger precis vid ingången och där sitter folk så lyckliga över sina små mirakel.. jätte mysigt för dom men man blir lite nedstämd..

Vad kul att höra! Det är ju perfekt!

Det blir äp på onsdag (troligen) för mig också. Blev besviken för jag hade ställt in mig på måndag men det är ju bara att snällt vänta. Är rädd för att mina äggska lossna innan äp men får lita på att de vet vad de gör :)

Jag vet känslan, jobbar som sköterska på barnavdelning så träffar spädbarn nästan varje pass och man blir ju glad men ändå kan inte låta bli att bli lite avundsjuk hela tiden.
  • S91
    prickblomma81 skrev 2018-02-09 21:16:38 följande:

Hej!

Jag och min sambo ska precis börja vårt första ivf-försök (och förhoppningsvis sista...). Jag fick mens idag men bara lite grann, börjar nog ordentligt imorgon så jag räknar söndag som första sprutdag med Menopur (ssk på kliniken sa att det skulle vara en _riklig_ mensdag för att räknas). Dock infaller ju då sprutdag 6 på en fredag och då vi bor långt från kliniken skulle jag få skicka hormonprovet. Detta går ju inte om det är en fredag, då kommer det ju inte fram förrän måndag :( Någon som fått ta hormonprov redan efter fem dagar? Eller efter nio som blir alternativet??!

Skulle du börja på dag 2 då? Det är ju lite olika det där, jag fick börja på dag 5. Tror du inte du får ta provet dagen innan då? Det har inte hänt mig men det borde ju hänt någon annan i den här gruppen :)
  • S91
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-09 19:21:54 följande:

Be att få lergigan. Fick det mot illamåendet och hjälpte ganska bra. Det är samma som ges vid gravidillamående så ingen fara att ta det.

Tack för tipset, får se om jag orkar ringa igen på måndag. Vill helst boka en enkelbiljett till andra sidan jordklotet och försvinna just nu
  • S91
    Mariana79 skrev 2018-02-10 08:24:37 följande:

Men fy, det låter jättejobbigt. Stackare! Hoppas verkligen de vet vad de gör och att du får ditt äggplock snart så du kan få må bättre. Lycka till!

Ja nu är jag inställd på onsdag istället så idag känns det mer okej. Ska försöka jobba ihjäl dagarna nu om inte magen säger ifrån.

Hur har det gått för dig? Nytt VUL på måndag eller hur blev det?
  • S91
    Azerp skrev 2018-01-27 18:31:39 följande:

En uppdatering från mig; Två sprutor ovitrelle imorgon och sen äggplock på tisdag, wish me luck!

Hur gick det för dig sen?
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-10 09:19:23 följande:

Tack. Vill bara få ut dem nu för i går slog värken till med ömma bröst och tung känsla i kroppen. Men bara några dagar till och en enda dag till med gonal-f och orgalutran!

Åh känner igen känslan! Har också blivit öm i brösten idag, blev lite orolig men då är det säkert helt normalt. Lycka till till oss <3
  • S91
    Azerp skrev 2018-02-10 12:00:25 följande:

Än sålänge har det gått bra, fick ut 15 ägg på äggplocket varav 11 blev befruktade. Gjorde återföring på dag 3 och är nu på ruvardag 8. Fick 4 st till frysen. Men man törs lixom ändå inte ta ut något i förskott. Tar dagen som den kommer och hoppas såklart att detta ska leda till något gott till slut.

Det gick jättebra att ta 2 st, tror det gjorde susen för oss. Var väl lite öm i magen men det var jag i slutet av de andra sprutorna oxå:)

Oj vad många befruktade! Odlade de vidare de som gick i frysen till blastocyster eller frös de ner 3-dagars?

Håller alla tummar att det får vägen för er! Var det ert första försök? När har du testdag?
  • S91
    Sommarhopp skrev 2018-02-11 14:11:43 följande:

Idag är jag helt knäckt. Jag har sprayat i snart 2 veckor och planen är att jag snart ska få börja med gonal f och sen otrivelle för att göra mitt första äggplock för vår efterlängtade ivf. Idag satt jag och läste på bipacksedlarna på både gonal och otrivelle, och på båda står det att man inte ska använda dom om man har en hypofystumör. Vilket jag ju har... Så rädd att vi inte får fortsätta med ivf nu. Läkaren har inte sagt något om det här, han är informerad om tumören, men jag är rädd att han inte tänkt på att det står så på fass. Ivf är ju vårt sista hopp. :(

Ring imorgon och hör med din läkare. Jag tänker att det här måste ju din läkare funderat över. Jag menar könshormonerna styrs ju av hypofysen så självklart måste han redan tänkt igenom det och att det inte borde vara någon fara om de har tagit beslutet att det är okej med ivf. Går du hos endokrinolog för tumören sen innan? eller är det en godartad förändring som inte stört något?
  • S91
    CaroIine86 skrev 2018-02-11 01:44:36 följande:

Okej då är jag med... som sagt så läser jag mycket men lär mig fortfarande utav allt ni skriver ..

men då var ju ett år ändå en transportsträcka och kändes inte så långt ändå..

Vi gör ju utredningen på ivf klinik , en privat. Men vårt landsting har avtal med klinike som ligger på helt annan ort, så jag vet ärligt talat inte hur det går till då? Vill ju såklart ha det landstingsbekostat..

Det låter verkligen som att du har det jättejobbigt! Det leder som du säger förhoppningsvis till ett mirakel så det är värt alla krämpor i världen, men ändå.. hoppas att det gått bra att jobba trots allt?

Det är helt okej att gnälla och nojja ;)

Jag har läst mig till jättemycket också, och lärt av många andra här. När remissen skickades så gick det fort :)

Jag antar att dom kan skicka remissen till den andra kliniken också? Men fråga dom på onsdag!

Ja men nu har det värsta släppt, har inte längre lika ont men det gör mig ju orolig att äggen har släppt istället Hahaha. Som min sambo säger: ska då måla fan på alla väggar här inne eller?

Stackarn han får stå ut med mycket nu..
Svar på tråden IVF våren 2018