Jessicaelisabeth1 skrev 2018-03-05 10:43:59 följande:
Hej allihop,
Jag och min man börjar med första gonal-f sprutan imorgon, omgång 1. Inskrivning/första besök med instruktioner om allt var för 4 dagar sen. Allt känns mest rörigt.
Väldigt intressant att läsa om allas historier här. Hejar på er allihopa! ????
Jag har en liten fråga... eller problem. Jag är livrädd för sprutor och väldigt smal, barnmorskan tipsade om att nypa i huden/fettet under naveln, men jag är superrädd att sticka snett eller liknande då jag inte tycker jag får tag i något med en lite hud... det går lättare att greppa på min man ???? någon som vill och kan dela med sig lite tips och tricks för underlätta med sprutorna?
Jag lät sambon ta alla sprutorna på mig, då behövde jag inte ens se de. Gonal f kändes bara som ett myggstick för mig och nålen är inte stor på den. Andra sprutan Orgalultran tog vi i låret, vilket man kan göra om man vill. Jag tyckte det kändes bättre och den allergiska reaktionen upplevde jag mindre än när vi tog den i magen första gången. Det enda man ska tänka mer på om man tar i låret är att hitta en yta utan blodkärl. Tar en hand ungefär från ljumsken och hittar en bra yta i närheten av mitten. Samma sak där att du varierar sida att sticka på och inte sticka på exakt samma ställe.
I magen är blodkärlen så små, så barnmorskan sa till mig att det inte gör något om man skulle råka komma åt de med nålen.
Ett tips är att ställe klockan så du/ni sticker vid samma tid varje dag. Några minuter skillnad gör ingenting men så nära som möjligt. Det är bara sista sprutan (ägglossningssprutan) som måste tas exakt den tiden kliniken säger till er.