• Inalina

IVF våren 2018

FrökenBlåklocka skrev 2018-02-14 11:02:03 följande:

Av 6 ägg var bara 2 fint befruktade, frågade dock inte mer om de andra men 2 är ju bättre än inget.

Insättning i morgon kl 13:30....

Åh så spännande!!! vi verkar vara i typ samma sits med ganska få ägg, men det handlar ju om kvalitet och inget annat Solig stort lycka till! Skrattande

ska ni sätta tillbaka båda om de båda ser fina ut i morgon? Jag hade precis bestämt mig för att sätta in båda om mina hade fortsatt utvecklats normalt, och precis i samma minut när jag hade bestämt detta fick jag mail att det var ett ägg som såg bra ut för återföring. Men kanske får ni inte bestämma på samma sätt i Sverige?
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-14 11:27:10 följande:
    de är ju som du säger kvalité som är det viktiga. Och 2 är bättre än 0.

som jag förstått det så är det bara ett ägg som läggs in då de verkar se flera som risk graviditeter. Hade gärna tagit båda men då jag alltid velat ha tvillingar. Men ett levande friskt ägg i mig som tickar på hela 9 mån och ett friskt barn i slutet räcker gott nog just.
    Ja det vore fantastiskt! håller verkligen tummarna för digGlad!
  • Inalina
    Mariana79 skrev 2018-02-14 11:40:15 följande:
    Hur länge gäller de restriktionerna? Min klinik har aldrig sagt att blåsan ska va full. De kör heller inte med ultra vid återinförande, ytan kör bara in embryot med en lång slang..
    jadu, 10 dagar står det på mitt papper... men alltså jag tycker man ska göra precis som man känner och inte gå och oroa sig en massa.

att inte bada eller ha sex direkt efter ÄP är ju ganska naturligt då det är lättare att få en infektion, tror min klinik är lite 'överbeskyddande' och jag tror inte de har några belägg för sina restriktioner egentligen. De flesta svenska kliniker verkar säga 'lev som vanligt' Glad
  • Inalina
    Inalina skrev 2018-02-14 11:55:20 följande:
    jadu, 10 dagar står det på mitt papper... men alltså jag tycker man ska göra precis som man känner och inte gå och oroa sig en massa.

att inte bada eller ha sex direkt efter ÄP är ju ganska naturligt då det är lättare att få en infektion, tror min klinik är lite 'överbeskyddande' och jag tror inte de har några belägg för sina restriktioner egentligen. De flesta svenska kliniker verkar säga 'lev som vanligt' Glad
    Blåsan ska vara full för att få en enkel väg in i livmodern med katetern, jag har en del ärrbildning osv på väg 'in' så på mig går det inte överhuvudtaget om min blåsa inte är full! 
  • Inalina
    Mariana79 skrev 2018-02-14 13:32:46 följande:
    Nu har jag inte varit sugen på varken det ena eller andra efter mina äp ;) men håg har aldrig fått några restriktioner och det är så konstigt att det är olika. Precis, man känner ju sin kropp bäst :)
    hehe nä jag har inte heller haft något sug på det ;) stort lycka till på äp i morgon!! håller alla tummar och allt annat som kan hjälpa Glad
  • Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-14 14:22:19 följande:
    Oj så frustrerande... får du ens stöka runt hemma och gå till jobbet? Hur länge?

Nu får du i alla fall kissa när du vill, så du får njuta av den friheten!
    haha jag är ute på promenader och går givetvis till jobbet ändå! det stod 10-14 dagar på pappret, det stod även 'lev redan nu som om du vore gravid' vet inte om det betyder att jag ska försöka projicera fram en graviditet på det sättet kanskeFlört

Ja freeeeeeedom!!!!!Cool
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-14 15:29:55 följande:
    jag har sedan jag läst om överstimulering varit rädd att jag skall få det men med 6 ägg lär det inte bli aktuellt inte.

Du har ju en hel hög som förhoppningsvis befruktas och kan läggas i frysen inför framtiden.

De jobbiga i morgon blir att fördriva tiden, måste checka ut innan 11 och sen spendera tiden till 13:30.... Får vandra runt på sjukhuset å fika så blåsan blir fylld.

Men i morgon blir jag äntligen ruvare och PUPO! Och nästa steg med oro inleds.... :-P

Wohoo så spännande!!
    jag hade precis samma väntan inför min ET, som dessutom var försenat en timme Förvånad Man behöver inte dricka sjukt mkt innan heller, jag var så nojig så jag kissade inte på 3(!!) timmar och de hade visst aldrig sett en så fylld blåsa på ultraljudet som när jag kom in haha!

bättre du fokuserar på att dricka vatten typ 30 min innan istället, man kan ju vara lite nervös/kissnödig som det är ändå!

Ser fram emot att höra om din upplevelse Glad

• Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-14 15:15:40 följande:
    Jag skulle tolka det som att man ber folk resa sig för en på bussen, ber gubben komma med kex innan man gått upp ur sängen och hjälp att knyta skorna. XD

Tror iofs det skulle ligga ganska långt ifrån mitt eget beteende men man får väl passa på! Så se nu till att få lite fotmassage till kvällen!
    Hahaha ja detta är ju åtminstone det närmaste jag vart gravid någonsin så lite special treatment ska man ha :)

Jag tycker att det är orättvist hur mycket vi kvinnor måste utstå vid en IVF-behandling medan mannen endast behöver lämna ETT sperma prov och ETT blodprov. (som min man tjorvade som fasen inför då han är sprut-rädd) men för fasen knip igen o var glad att du slipper ta 20 sprutor och ligga och spreta med benen med hela härligheten för allmän beskådan för ett ANTAL VUL,  gubbe!!! Tyst{#emotions_dlg.djavulsk}

Detta gäller ju även om det är hos mannen som problemet ligger! grrrrr.....
  • Inalina
    anina skrev 2018-02-14 16:51:24 följande:
    Deras prov är ju dessutom en njutning. Skrattande
    Tror inte min sambo lämnade blodprov, han gjorde bara den sköna delen. Sen klagar han på hur jobbigt det var för honom när jag var i ett kemiskt klimakterie i 3 månader och då blev så deprimerad så jag ville ta livet av mig. Ja det är klart det var jobbigt för honom att se sin sambo gråta varje dag i 3 månader, men gissa hur jobbigt det var för mig? 

Men jag tror inte det hade blivit så många barn, definitivt inte många genom IVF, om männen skulle göra det. Tungan ute
    Haha ja det är sant, t.o.m. det kunde han klaga på, att det var lite otrevligt att sitta i ett rum där andra hade lämnat spermieprov ett antal ggr!! BIT I HOP!!!

Usch din stackare!!!
    Nej vi hade ju definitivt inte fått några barn om det vart min man som skulle ta Gonal F och Ovitrelle, inte en chansTungan ute
  • Inalina
    EndoS skrev 2018-02-14 17:14:32 följande:
    Håller med dig helt, men det kan vara en kämpig resa för mannen ändå. Min fick lämna 4 spermaprov (varav ett vid ET så klart) och fick även ta flera blodprover (varav han nästan tuppade av vid ett av dem Tungan ute)

I vårt förhållande är det nog faktiskt han som lider mest, även om det är jag som drar det fysiska lasset. Han har verkligen varit under isen sista tiden. Han äter inte, sover inte, har konstant ont i huvudet och oroar sig för hur framtiden blir (oavsett om vi lyckas nu eller får försöka igen).

Vi har alla olika saker som vi brottas med, och det är nog viktigt att inte förminska varandra eller bagatellisera det man upplever som jobbigt. Jag hatar t ex både nässpray och sprutor, men skulle ändå inte vilja byta med min sambo för allt smör i Småland...!
    Nej rent psykiskt är det nog ofta lika jobbigt för båda, eller att det tar hårdare för den ena partnern givetvis. Där måste man ju försöka lyfta och peppa varann. Missförstå mig inte, jag vill absolut inte att min man ska lidaFlört

Tufft om mannen känner sig otillräcklig såklart. 
    Min man har liksom gjort sitt blodprov till att han minsann dragit sitt TUNGA strå till stacken och att detta räcker och blir över... men har man utvecklat en sprutfobi (jag vet ju att hans mamma är den skydliga där...) så är det ju givetvis traumatiskt.

Jag tycker dock att det är lite ojämnvikt gällande de fysiska testerna/undersökningarna som måste göras vid en IVF...
Svar på tråden IVF våren 2018