EndoS skrev 2018-02-14 17:14:32 följande:
Håller med dig helt, men det kan vara en kämpig resa för mannen ändå. Min fick lämna 4 spermaprov (varav ett vid ET så klart) och fick även ta flera blodprover (varav han nästan tuppade av vid ett av dem
)
I vårt förhållande är det nog faktiskt han som lider mest, även om det är jag som drar det fysiska lasset. Han har verkligen varit under isen sista tiden. Han äter inte, sover inte, har konstant ont i huvudet och oroar sig för hur framtiden blir (oavsett om vi lyckas nu eller får försöka igen).
Vi har alla olika saker som vi brottas med, och det är nog viktigt att inte förminska varandra eller bagatellisera det man upplever som jobbigt. Jag hatar t ex både nässpray och sprutor, men skulle ändå inte vilja byta med min sambo för allt smör i Småland...!
Nej rent psykiskt är det nog ofta lika jobbigt för båda, eller att det tar hårdare för den ena partnern givetvis. Där måste man ju försöka lyfta och peppa varann. Missförstå mig inte, jag vill absolut inte att min man ska lida
Tufft om mannen känner sig otillräcklig såklart.
Min man har liksom gjort sitt blodprov till att han minsann dragit sitt TUNGA strå till stacken och att detta räcker och blir över... men har man utvecklat en sprutfobi (jag vet ju att hans mamma är den skydliga där...) så är det ju givetvis traumatiskt.
Jag tycker dock att det är lite ojämnvikt gällande de fysiska testerna/undersökningarna som måste göras vid en IVF...