• My102

IVF våren 2018

Inalina skrev 2018-09-12 20:31:52 följande:

Åh vet precis hur du känner!! jag betalar också över 1000 spänn för varje besök hos min gyn här, varför bad de dig att komma idag? du borde få nästa tid gratis - stå på dig om du kan!!!! det är ju dem som satt upp dig på fel dag!!

Inga småpengar för 10 min besök att sätta tillbaka en blastis heller, låter hutlöst med 15 000kr för detta men antar att det är standard på privat klinik? vi betalade 600 euro för detta (och fick 2 tillbaka;)) i Prag. då är det liksom värt resan dit ett par gånger och hotellnätter med, men förstår ju ändå att det är enklare att göra det närmare hemma. 

kram förstår att det är energikrävande när man känner hur alla pengar försvinner...

Läkaren närmar sig pensionsåldern och vi har endast Mail kontakt, jätte svår att få tag på telefon. Jag tror han blandade ihop mig med en annan. I mailet där jag skrev att jag hade fått mens så svarade han hej och ett annat namn än mitt. Jag svarade tillbaka och sa att det vet fel person men om jag fortfarande skulle komma på tiden och det skulle jag. Tror faktiskt han blandade ihop mig med någon annan och inte dubbelkollande någonting. Jag bor på en liten ort med endast en privatläkare på det här området också, kan inte byta heller. Egentligen tror jag att han är den enda som håller på med sånt här så de som går via landstinget går också hos honom. Har svårt att se att sjukhuset skulle ha den kompetensen bland personalen.
  • My102
    jaktenpaflow skrev 2018-09-12 21:53:13 följande:

Men va?! Vilka sjuka summor för en undersökning!! Det är inte där du gör IVFn? Är det bara för att det är ultraljud det blir så dyrt?

Vi går privat eftersom landstinget har en BMI gräns på 30 och kliniken i Falun har en BMI gräns på 35, jag är närmare 30 än 35 men blir blånekad hos landstinget. Plus att vår kommun står för två behandlingar men endast två fullgjorda IVFer (och då kan vi gå privat direkt hos Falun fast med hemortsläkare), inte fet eller övriga undersökningar i samband med fet. De kan stå för en fet men då har vi inga fler behandlingar som de kan betala. Rent ekonomiskt är det bättre att betala en fet själv just nu eftersom vi inte vet hur det kommer att bli.

Det är sinnessjuka summor verkligen. Delat på två är det ändå överkomligt men ja, lite väl för en onödig undersökning som tog 5 min :/ men vad gör man inte. Däremot tror jag vår hemortsläkare skulle behöva en kollega för han är närmare 65 och har fullt upp verkligen, den enda läkaren på det här området i den lilla orten jag bor på.
  • My102

Var på VUL idag på cykeldag 15, slemhinna på ynka 5 mm och en blåsa på 10, läkarn var inte glad. Han skulle kolla med läkaren på IVF kliniken hur de ska gå tillväga. Men det blir inte FET i ostimulerad cykel i alla fall.

Jag slapp i alla fall betala för undersökningen!

• My102
    anina skrev 2018-10-25 17:10:22 följande:

Hej.

Hur går det för alla?

Kram

Bättre denna månaden. Förra månaden var menscykeln 46 dagar, inget utslag på ÄL stickor inför fet och tunn slemhinna. Har denna månaden tagit letrozol, fick pos på ÄL test på cykel dag 13, fin slemhinna på 7 mm på cykeldag 14.

Planen är fet återföring på söndag :) har även bokat in en sån där dropp för immunförsvaret. Varför inte tänkte jag. Lite nervigt här hemma nu. Stora förhoppningar!
  • My102

Har mellanlandat inatt och väntar nu i tåget till Falun som fortfarande är några timmar bort. Jag är så jäkla nervöst! Mer nervös än insättningen efter uttaget. Jag är ju medveten om att dom kan ringa närsomhelst och säga att inget embryo överlevde.. denna väntan är hemsk!

• My102
    anina skrev 2018-10-28 10:10:24 följande:

Jag har legat i sängen i 5 veckor med diverse symptom, så jag har mått jättedåligt. Och mycket oro då jag har haft missfall tidigare. Ultraljud på fredag, ska bli så skönt. :)Hur går det? Är du framme? Lycka till. :)

Nu är jag ruvare :) pjuh! Fy vilken ångest jag har haft! Känns mer verkligt denna gång, antagligen för att jag inte har så ont som jag hade sist. En av fyra tinade dom upp och det räckte. Så nu har vi 3 kvar. Har fått kortison som jag hämtar ut på apoteket nu och intralipid som jag ska ta på sjukhuset där jag bor. Fick med mig medicin påsarna hem, lite konstigt men men. Tur att dom kan göra så! Så nu håller vi tusen tummar!
  • My102
    Inalina skrev 2018-10-29 09:36:59 följande:

Åh stort lycka till!! håller alla tummar för att det går vägen för dig! jag fick ju också kortison nu senast och då funkade det! =) kram!

Tack! :) fick du några biverkningar av kortisonet?
  • My102
    Inalina skrev 2018-10-29 14:07:10 följande:

hej! vilken dos ska du ta? jag tog 10mg om dagen och håller på att trappa ner nu (är i v 11).

inga biverkningar vad jag märkt - mest orolig över nedtrappningen nu då kroppen måste vänja sig vid att tillverka eget kortisol igen. så du ska inte sluta abrubt med kortisonet.

jag fick så många olika mediciner så svårt att veta om och vad som gav biverkningar - men tror inte jag haft något särskilt och då har jag fått både hög dos progesteron, blodförtunnande sprutor, östrogentabltetter (som jag fortsätter med till v 12)..

Hur trappar du ner då? Mindre dos eller tablett varannan dag? Jag är så otroligt trött, kanske bero på att jag var och reste hela helgen och var så orolig! Eller progesteronet då.. känner mig helt matt och slut i kroppen.
  • My102
    Inalina skrev 2018-10-29 16:15:23 följande:

ja jag tog ju från början 2 tabletter om dagen á 5mg, nu tar jag endast 1 tablett varannan dag. men din läkare kommer säga till dig vad de tycker.

tydligen kan man bli trött av progesteronet - förstod at du fick rätt hög dos där. jag fick 200mg 3 ggr per dag och trodde det var mkt...

Jag fick mindre dos nu, förra gången fick jag tre per dag, nu endast 2 per dag. Hoppas inte att det stjälper :/ det är skönt att bara ta två!
  • My102
    Inalina skrev 2018-11-07 14:14:05 följande:

Hej vännen, hur har det gått för dig? Har du vågat testa än?

Kram!

Jag har testat och har ångrat mig :( gick inte vägen denna gång heller. Mensen har inte kommit men den brukar inte göra det förrän jag slutar med lutinus. Har haft extrema biverkningar av lutinius denna omgång så jag har verkligen fått intala mig själv att det är biverkningar och inte tecken på graviditet för det har känns så äkta. Hoppet är ju uppe fortfarande, tänker att det kanske kläckte sig ur skalet förrän någon dag senare osv (blastisen var intakt vid återföring). Men jag är realist och har redan tagit kontakt med Falun för att sätta tillbaka i december igen, utan att vänta på en mens i mellan. Då ska jag höra om assistent attachment (?) eller vad det heter plus alla mediciner jag har fått nu men också blodförtunnande. Jag vill ha allt! Även sätta tillbaka två. Har tre i frysen och det så surt att bara genomlida en massa insättningar om det, om vi har tur, är ett embryo som kan bli något. Suck.. känns hopplöst i mellanåt
  • My102
    Elcca skrev 2018-11-07 21:50:08 följande:

Hej!

Jag ska snart börja stimulera min cykel för att förhoppningsvis sätta in ett av våra frysta blastisar. Blir fjärde försöket! Dock har man ju läst massa att vissa får hjälp för att försöka få embryot att fästa/stanna kvar, så som blodförtunnande eller kortison. Någon som vet när man får detta? Hade själv velat prova typ allt, för nu känns det som man har hållt på en evighet med det här ivfandet.

Jag pratade med en sköterska på kliniken, sen kanske dom rådfrågade läkaren men det var inte några problem. Men å andra sidan hjälpte det inte oss :/ det kanske inte vad guldägget bara, vad vet man. Men det är kliniken du får vända dig till. :)
  • My102
    Inalina skrev 2018-11-08 08:53:57 följande:

hej vännen, men vilken RD testade du på? många får ju inte plus förrän dag 10 eller så.

jätteledsen för din skull om det inte går vägen - men innan mensen/blödningen är ju ingenting bevisat i alla fall. precis, frysta blastisar tar längre tid på sig att kläcka än färska! assisted hatching kan absolut vara en bra idé nästa gång (om detta inte gå vägen) försök att få tillbaka 2 nästa gång - jag känner så väl igen mig i dig - man vill prova ALLT som går och lite till. 

jag tog blodförtunnande sprutor fram till v 9 ungefär - ingen jättetrevlig upplevelse men något var det ju som gjorde att det faktiskt funkade denna gången. om det var kortisonet, sprutorna, stimulerat frysförsök (tar även östrogentabletter) eller att de satte tillbaka 2 stycken vet jag ju inte. Kram och lycka till 

Jag kommer inte riktigt ihåg om det var på dag 8 eller 9, men ett vanligt test som mäter från 25, tror inte det var morgon heller. Men det känns som kört.

Var på middag hos sambons föräldrar ikväll där hans bror kläcker nyheten att dom ska barn. Alltså mitt hjärta brister. Min sambo tycker det är skit jobbigt att prata om vår IVF, med mig!, alltså verkligen skit jobbigt. Men jag försökte få honom på tankar om detta inte går vägen vad som händer då (han vet inte om tjuvtestningen). Men han vägrade lixom att ta in att det kanske inte går, han sa ?det kommer att funka? ungefär som att det inte finns nåt alternativt. Han läser ju ingenting om det heller så allt han vet kommer från mig och jag vet ju det kan ta flera insättningar men det är som om det jag säger inte går in hos honom. Av fem embryon är det rätt logiskt att alla inte leder till en graviditet. Men det känns som att det aldrig kommer bli våran tur. Vad har vi gjort för fel livet. Mår illa och känner mig helt lamslagen.
  • My102

Tack för era stöttande ord! Vi fick minus idag. Så idag bryter vi ihop tillsammans.

Ser framemot samtalet med kliniken. Nu får dom börja visa vad dom kan. Jag har aldrig hört att embryot har fortsatt att utvecklas efter upptiningen eller på väg att ?bryta sig ut?, vore intressant och se vad dom säger om det.

Jag ska även be att få kolla om jag är APC resistent. Min mamma har haft blodproppar så jag skulle kunna ha en benägenhet för det. Vem vet.

Jag struntar lite vad rekommendationerna är men vi ska sätta tillbaka igen i december . Klarar inte av att vänta tills jul och nyår ledigheten är över.

Men jag känner verkligen nu att jag är i krig.

• My102
    Inalina skrev 2018-11-12 08:46:36 följande:

Hej, ledsen för din skull :( du verkar vara inriktad på att lyckas dock och då är det lättare att fortsätta kämpa på. 

Jag har fått embryo glue alla mina återföringar och de 2 sista har jag testat plus (första gången i mitt liv) fick ju tidigt mf första gången men nu verkar det ju gå vägen.

jag tog ju också clexane sprutor båda de gångerna men utan något egetnligt bevis på att jag har lätt för blodproppar. stort lycka till inför nästa återföring och hoppas du får de hjälpmedel du behöver och att du får sätta tillbaka 2!

Kram

Min klinik använder tydligen alltid embryo glue :/ vet inte om det känns bättre eller sämre. En del av mig skulle vilja göra en kromosom koll. Undra ju varför inget fäster. Vad vi vet så gör det ju inte de
Svar på tråden IVF våren 2018