Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 12:58:21 följande:
Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.
Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.
Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.
Låter det som en rimlig deal?
Jag tycker att det är en dålig idé.
Dels för att sonen är ditt och pappans ansvar och inte bonusdotterns straff. Men mest för att sonen förtjänar bättre än att passas av någon som inte vill passa honom, kanske inte är lämplig att passa honom och kanske inte kommer att göra ett bra jobb med att passa honom.
Däremot kan ni väl ställa andra krav på dottern mot att hon bor kvar hemma. Antingen måste hon gå i skolan eller så får hon si eller så lång tid på sig att skaffa ett jobb och då betala si eller så mycket för sitt uppehälle hemma.
Sonen får ni ta tag i på annat sätt, det är kanske läge för dig och pappan att dela upp nätterna så att en av er får sova ostört medan den andra roddar med sonen. Och så lite mer aktiv avvänjning av ätande på natten så att han kan sova längre pass utan att vakna.