• Tom Araya

Ryssland - hur är det där?

Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi samlar berättelser om hur det är i Ryssland, både det positiva och det negativa.
    Det kan vara personliga berättelser från personer som levt i Ryssland eller artiklar och tv-dokumentärer.

Frågor som vill att vi tillsammans försöker besvara är:

Hur är det att bo i Ryssland?

Hur är det att arbeta i Ryssland?

Hur är det att gå i skolan i Ryssland?

Hur är det med sociala försäkringar?

Hur är det att verka politiskt, exempelvis för oppositionella partier?

Hur fungerar invandring?

Fri- och rättigheter?

Hur är det att leva som kvinna i Ryssland jämför med Sverige, norden och nordvästra Europa?

Vilka rättigheter har barn och djur i Ryssland?

Hur är det med lag, ordning, rättsväsendet e.t.c?

Hur är det med miljötänk?

Skatter?

...

Har du fler frågor?

Shoot!

• Svar på tråden Ryssland - hur är det där?
  • Tom Araya

En hemsk händelse som jag inte tror är unik för Ryssland, utan detta hade kunnat hända nästan var som helst...

Hällde vatten på hunden ? och lät den frysa ihjäl
    Publicerad 29 nov 2017 kl 16.00

"Jag skäms över att vara en del av mänskligheten", skriver en person.

Ja, över 15 000 personer har skrivit på en namninsamling för att få en rysk hundägare åtalad.

Det efter att man hittat mannens hund med svåra köldskador ? i minus 32 grader.

Vi vill varna för obehagliga detaljer i artikeln.

...

www.expressen.se/omtalat/hallde-vatten-pa-hunden-och-lat-den-frysa-ihjal/

Men just denna rad är det som får mig att reagera med just Ryssland i fokus:

"Djur har överlag marginella rättigheter i Ryssland jämfört med internationellt."

• Dr Nail

Jag har varit i Ryssland. St Petersburg är en otroligt vacker stad. Har bara positiva minnen. Moskva är något stressigare och dyrt som faen. Men folk är trevliga.

• Tom Araya

Ni som har varit där, hur är prisläget, hur fungerar saker som att gå och handla eller nyttja kollektivtrafik, verkar det vara tryggt och lugnt på stan o.s.v?
    Berätta mer...

• Anonym (Jag är anonym idag)

Fotbolls VM är i Ryssland. Mycket trevligt

• Så allting gick

Arbete är det bara följa Nobel, han förstod vad ryssen vill ha, allt från vapen till olja.
    Idag tar nobelpristagare prispengarna o använder i ren rysk stil.

Franco Modigliani fick ekonomipriset 1985. Han lovade att inte kasta bort sina pengar, men ändrades sig något när han uppgraderade sin yacht till en något större.

Christopher Pissarides vann ekonomipriset 2010. Han satte in sin tredjedel av priset, cirka 3 miljoner kronor, på banken. Sedan hände något konstigt:

? Jag satte in pengarna på mitt bankkonto och, som min gamla irländske lärare brukade säga, sprutade de bara iväg, sa han till marketwatch.com.

Pissarides lade pengarna så att hela familjen kunde köpa nya garderober

• Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-04-07 19:58:57 följande:

Arbete är det bara följa Nobel, han förstod vad ryssen vill ha, allt från vapen till olja.
    Idag tar nobelpristagare prispengarna o använder i ren rysk stil.

Franco Modigliani fick ekonomipriset 1985. Han lovade att inte kasta bort sina pengar, men ändrades sig något när han uppgraderade sin yacht till en något större.

Christopher Pissarides vann ekonomipriset 2010. Han satte in sin tredjedel av priset, cirka 3 miljoner kronor, på banken. Sedan hände något konstigt:

? Jag satte in pengarna på mitt bankkonto och, som min gamla irländske lärare brukade säga, sprutade de bara iväg, sa han till marketwatch.com.

Pissarides lade pengarna så att hela familjen kunde köpa nya garderober

Har du rökt?
  • Anonym (Kate)

Jag kommer från Ryssland och är en kvinna.Kan inte säga att det är en stor skillnad på att vara en kvinna i Ryssland eller i Sverige dock är jag mer rädd att gå ensam på natten i Sverige. Dejting är typ samma. Inom familjen är det matriarkat där frun bestämmer i princip över allt. Självklart finns det familjer där mannen är mer dominant men oftast görs det som kvinnor säger.

Det finns många hemlösa hundar/katter där. Jag har sysslat med volontärarbete där vi plockade gatuhundar och hittade nya hem till dem men de är verkligen många. 

Svar på tråden Ryssland - hur är det där?