• saltapor

Låta barnet träffa ny kille efter 2 månader?

Hej! Det var ca 2 månader sedan mitt senaste förhållande tog slut. Det har varit mycket jobbigt med våran relation sedan barnet föddes, då hon hade kolik och svår och sova och allt, relationen med pappan försämrades då båda han och jag blev psykiskt påverkade av belastningen. Nu ca 2 månader efter jag och pappan gjort slut, så var det ca 1 månad sedan jag träffar en ny kille som jag tycker jätte mycket om. Han har en dotter på 8 år.

Är det för tidigt nu att introducera min nya kille för min dotter? Hon är 2 år just nu bara. Är det för tidigt? Kommer det att kunna påverka henne negativt? Jag är heller inte 100% säker på hur det kommer funka mellan mig och killen, jag är kär i honom i alla fall. Vad tänker ni? Har ni några erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Låta barnet träffa ny kille efter 2 månader?
  • Mammaa88

Japp! Jag träffade min man när min dotter endast var 2 år.

Vi har nu levt tillsammans i ca 7-8 år och min 10 åriga dotter Ser honom som sin riktiga pappa!

Har haft väldigt tur iallafall!

• sekiu

nää vänta längre. eftersom det är så kortt efter första förhållande så är de troligen ett förhållande som bara är till för o komma över sitt senaste förhåållande. dumt o blanda in barn i det hela. kan ju funka med tur men det är väl dumt o chansa på tur..

• Anonym (mmm)

Absolut för tidigt. Du är ju knappt av med exet efter 2 månader! Jag menar att det tar mer än 2 månader att bygga upp nya rutiner och veta hur allt ska fungera och antar att du och exet behöver ha en hel del kontakt eftersom ni har ett så pass litet barn.
    Tycker INTE du ska introducera någon alls förrän du själv är säker på att det är en relation du vill gå vidare med. Du skriver att du själv inte ens är säker på hur det blir med killen. 
    Minst 6 månader, kan du vänta tycker jag, med tanke på att man brukar säga att den där första förälskelsen börjar avta där någonstans och sakta övergår till mer varaktig kärlek. Under den där första berusande perioden tar man inte alltid bra beslut. Du kan läsa om det om du vill, finns massor om hur våra hjärnor reagerar kemiskt vid förälskelse. 
    Små barn fäster sig rätt fort vid nya personer (snabbare än kanske en tonåring gör) så jag skulle definitivt vänta. 

• Lena

Träffa som fika ihop vid en lekplats eller så funkar men inte introducera som partner

• Snuttis2

Tycker absolut att det är alldeles för tidigt, varje person barnet träffar etablerar det en relation med o vad händer med den om relationen tar slut 6 mån senare?

Bygg vidare på relationen men involvera inte barnen förren ni vet att detta är seriöst , då menar jag typ flytta ihop seriöst!

Kommer själv från ett hem med skilda föräldrar o det har skapat oro att människor kommit i gått genom olika faser underminera uppväxt !

• stina8877

Håller med ovanstående, när du och den nya killen börjar kännas säkert kan du låta han träffa ditt barn. Just nu låter du osäker och det är för tidigt.

• Tow2Mater

Helt ok. Varför skulle det inte vara det?

Dessutom inte värre än alla springvikarier barnen träffar på dagis.

• Anonym (För tidigt!)

Vänta med att presentera för nya tills du känner att det verkligen är något seriöst. Mitt ex lät vårt barn träffa nya kortvariga partners direkt vilket resulterade i att hon frågade mig efter de nyas barn och varför hon inte fick träffa deras barn mer osv när de ?tog slut? med dom. Då va hon bara 2 år. Så vänta är mitt tips.

• Anonym (Lisa)

Av olika skäl så tog det slut mellan mig och mina barns pappa när ena var ca 1 1/2 år o andra 6 månader. Jag hade mina barn på heltid först, så hade inte direkt så mycket tid till att kunna träffa någon. Men hux flux bara nån månad efter det tog slut, så träffade jag min nuvarande sambo och det är nu idag 5 år sen och vi väntar tillökning. Men däremot tycker jag det är för tidigt att presentera för din dotter redan. Jag vänta nog iaf 3 mån och efter det började vi umgås som vänner inför barnen, när jag såg att allt funka bra så övergick det automatiskt till "förhållande" framför barnen :)

• Tow2Mater
    Anonym (Lisa) skrev 2017-12-01 21:04:55 följande:

.... Men däremot tycker jag det är för tidigt att presentera för din dotter redan. Jag vänta nog iaf 3 mån

Vilken 'magi' händer mellan 2 månader och 3 månader du menar TS borde beakta?
Svar på tråden Låta barnet träffa ny kille efter 2 månader?