• Emy88

Klippte av min dotters hår

Igår på förskolan klippte ett annat barn av håret på min 4 åring. Jag är ordentligt upprörd, för mig är det obegripligt att barnen får använda saxar i ett rum utan någon vuxen närvarande. Ytterligare ett barn hann bli friserad innan pedagogerna reagerade. Det var över 10 cm av dotterns hår som blev avklipt och nu är hon väldigt ledsen. För att få ordning på frisyren kommer vi behöva klippa hennes hår så att det slutar ovanför öronen, alltså en bebisfrisyr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vems fel är det här?

• Svar på tråden Klippte av min dotters hår
  • caveat emptor

Du kan börja med att visa din dotter att hår bara är hår. Det växer ut igen och hon överlever nog sin "bebisfrisyr" (?).

Fråga pedagogerna varför barnen hade tillgång till saxar och be dem ändra rutinerna om du är orolig för eventuella skador.

• viseversa

Sånt händer. Min dotter och hennes syster fick tag på en nagelsax hemma hos farmor och farfar och klippte henne väldigt kort. Hon hade långt hår innan. Slutade med pottfrilla. När jag räddat det som gick att rädda var det lika kort som du beskriver ts. Slutade ovanför öronen och hon som har tjockt hår såg ut lite som en svamp. Dock växte det fort och såg snart okej ut och efter 1 år var det ganska långt och efter 2 år var det längre än innan hon klippte sig. Dock håller jag med om att dom inte ska få använda sax utan tillsyn. Inte bara håret kan ryka utan dom kan skada sig på saxarna också. Det ska bara användas under uppsikt av vuxen så det ska du såklart påpeka ts. Det hade jag gjort.

• Vvvuuuvvv

Jag hade blivit sur på personalen - inte för att håret blev kort, sånt spelar ingen roll. Lär för allt i världen inte ditt barn så här tidigt att utseendet är så viktigt.

MEN det är inte ok att barnen är ensamma med en sax så pass länge att två stycken hinner få nya frisyrer. De hade kunnat sticka saxen i ögat, frisera örat osv. Bättre koll än så tycker jag att man bör ha på fyraåringar.

• Madida

Förstår att du tycker det är tråkigt med håret men visa inte din dotter det. Få henne förstå att hår bara är hår och att hon är jättefin och bra oavsett frisyr.

Det stora problemet här tycker jag är att så pass små barn har tillgång till saxar utan vuxna i närheten. Kunde hänt betydligt värre saker. Så ett samtal angående just det med pedagogerna är på sin plats enligt mig. Fråga om det är rutin att lämna barnen oövervakade och dessutom med tillgång till saxar.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Sidda
    Det är ju sånt som händer. Alla ungar har klippt nån eller blivit klippt av nån. Det växer ju ut! Och 4-åringar är såpass stor att de kan lämnas en liten stund med saxar, så det är inte oansvarigt av pedagogerna. Saxarna är förmodligen inte särskilt vassa och har ingen spets.

När jag var liten klippte min storasyster av en stor tofs helt nära skalpen på mig så att det var stubb just där. Inte snyggt, men inget att hetsa upp sig för. Inte som att jag led av det eller lider av det nu. 

Vad du ska göra? Klipp dottern så att det ser hyfsat ut och gå vidare i livet.
    Vem fel det är? ja, allas och ingens. Inget kommer att förändras om du läxar upp pedagogerna eller barnet som klippte. 

Du kan fundera lite över varför du är så upprörd också. Är det för håret eller att de fick ha saxar? 

• Stårschan

Säg den unge som INTE har fått håret klippt i den åldern, antingen av sig själv eller av en kompis. Det här är sånt som händer.

Du behöver inte bli någon dramaqueen och söka en syndabock över det här. Snygga till håret på jäntan och prata med henne om att det inte är så bra att man klipper varandra. Vet du vem som klippte henne så kan du prata med det barnets föräldrar också.

• Duckan

Min dotter har friserat sig själv två gånger, lika fult båda gångerna med ena sidan avhackad vid örat. Bara att låta det växa ut. Inte kul, jag vet, men inte värre än så. Det är hår.

• Sidda
    Duckan skrev 2017-12-01 09:00:09 följande:

Min dotter har friserat sig själv två gånger, lika fult båda gångerna med ena sidan avhackad vid örat. Bara att låta det växa ut. Inte kul, jag vet, men inte värre än så. Det är hår.

Jag har själv friserat min dotter riktigt fult en gång. Trodde jag kunde klippa bättre än jag faktiskt kunde. Tänkte först att jag skulle skylla på storebror... {#emotions_dlg.djavulsk} men det gjorde jag inte.

Det växte ut och nästa gång gick vi till en frisör så att det blev ordentligt klippt.
  • Duckan

Sidda, hehe, så kan det gå Själv fick man luggen klippt hemma och den var ju si så där rak efteråt.

Svar på tråden Klippte av min dotters hår