Introvert och högkänslig förälder - klarar jag att bli ensamstående?
Hej!
Jag fyller strax 33 och har en sådan barnlängtan. Har ingen partner och det är heller inget jag längtar efter särkilt mycket (såvida det inte är absolut "rätt" person - vilket jag inte hittat än). Däremot längtar jag massor efter att få bli mamma till en unge och har sedan en tid gått i tankarna på insemination via landstinget (ensamstående).
Till mitt bekymmer hör att jag är en sån till min person som blir väldigt trött och överstimulerad av intryck - är både högkänslig och introvert, och kan känna ett stort behov av att behöva vara ensam för att samla energi.
Orkar man vara ensamstående mamma till ett barn om man har ett sånt personlighetsdrag? Jag känner ju att jag har massor av kärlek att ge, att jag är väldigt ansvarstagande, osv. Att få bli mamma känns bara som något av det mest meningsfulla som skulle kunna hända. Hela mitt hjärta fylls av värme bara jag tänker på det.
Finns där någon som har lite erfarenhet av att vara ensamstående, högkänslig och introvert? Klarar ni av det? Och hur i så fall?