• Shevi

Lämna 3 åring ensam

Är det ok om man lämnar en 3 1/2åring ensam på en lekplats 15 meter ifrån sitt hus för att hämta en sak om det tar endast 2 min?? Men man ser inte barnet vid huset man ser barnet när man har gått från huset 5 meter?

• Svar på tråden Lämna 3 åring ensam
  • Tomelilla15

Jag undrar också varför ts undrar?

Man gör det som känns rätt för en själv som förälder och det handlar om en avvägning utifrån massa faktorer så du kommer aldrig kunna få något universellt svar på den frågan. Bara några exempel på faktorer som kan spela roll: är det andra personer på lekplatsen? Vilka? Är det nära en bilväg? Är det många som går förbi? Är det en farlig lekplats med typ klättergrejer som behöver övervakas vid lek? Är det is och snö ute och risk för skador? Kan du höra barnet även om du inte ser det? Kan barnet försvinna åt något håll eller är det inhägnat? Osv osv. Man gör ju en bedömning utifrån en massa saker.

Jag har en lekplats utanför dörren och min treåring är absolut ensam där ibland i flera minuter.

Bry dig inte om att fråga på familjeliv, lita på din förmåga att ta kloka beslut som förälder.

• faren

Nej? Snälla. Lämmna inte barnet utan uppsyn, utomhus, endast för en sekund! För allt händer på just en sekund! Ungen får en spade i skallen, eller blir vräkt omkull av en 4åring. Plötsligt så händer det!

• Tomelilla15

När det gäller risk för skador etc som kan hända på en sekund så är det ju likadant inomhus och man har ju inte ögonkontakt med sin treåring hela tiden. De flesta lämnar helt säkert sina treåringar i flera minuter utan att man ser dem, så i det avseende ser jag ingen skillnad på ute eller inne. Sen kan det finnas andra saker som spelar roll och som skiljer inne och ute, tex risk för att barnet försvinner.

• faren

Ute och inne är inte samma! Inne har man alla ljud som man känner till, känslan är en annan när man är ute!

• Hzvsvdvd

Tänk om någon åker förbi och plockar upp barnet? Många pedofiler har full koll på lekplatser.

Eller om barnet skulle sätta i halsen, eller gå/springa någonstans... det kan ju få förödande konsekvenser.

Så jag skulle svara -NEJ! Ett barn i 3 års åldern ska inte leka ensam ute utan vuxens uppsikt!

• cosinus

Beror helt på barnet och omgivningen.

Det kan vara allt från extremt olämpligt till helt ok.

Mina föräldrar bor så till att barnen från 3 år kunnat gå och gunga själv. 20 m och inga bilar samt lite av innergårdskänsla (fast det inte är det). 2 av barnen har utan problem fått göra det, vi har lämnat dörren öppen så vi hört om de gjort sig illa och de har kommit in om de velat något. 1 fick gå men med täta kontroller vad han pysslade med och 1 fick inte gå för han var fullständigt opålitlig på alla sätt i den åldern.

• Tomelilla15
    Hzvsvdvd skrev 2017-12-25 22:13:57 följande:

Tänk om någon åker förbi och plockar upp barnet? Många pedofiler har full koll på lekplatser.

Eller om barnet skulle sätta i halsen, eller gå/springa någonstans... det kan ju få förödande konsekvenser.

Så jag skulle svara -NEJ! Ett barn i 3 års åldern ska inte leka ensam ute utan vuxens uppsikt!

Fast den standarden har dom ju inte ens på förskolan fast det är personal ute. Det är aldrig så att alla barn bevakas varje minut. Den gård som hör till förskolan där min treåring går är mycket större än att alla skulle kunna bevakas samtidigt. Och jag ser heller inte behovet.
  • Guapa

Det beror på skulle jag säga.. Vi har en lekplats på innergården och där lämnar jag ofta 3 åringen korta stunder för att kasta sopor, boka tvättid etc. I den allmänna lekplatsen i parken sku?le jag dock inte lämna honom ens för 1 minut.

• Ellie

Vårt första barn - ja, absolut (beroende på omgivningen). Andra barnet-inte en chans.

Svar på tråden Lämna 3 åring ensam