• Googoodolls

Inskrivningssamtal - får man ultraljud då?

Hej!

Jag ska på inskrivningssamtal i mitten av januari och på ultraljud i mitten av februari (är nu i vecka 7).

Men jag har så himla mycket molande ?mensvärk? att jag börjar bli orolig.

Min fråga är till er: vet ni om man får VUL på inskrivningssamtalet? Jag klarar inte av att vänta till mitten av februari, är så orolig...

• Svar på tråden Inskrivningssamtal - får man ultraljud då?
  • Lena

Nej VUL ingår normal inte.

Molande mensvärk är ett typiskt tecken på en livmoder som växer.

• vipsan

Nej, det ingår inte i inskrivningen. Det är inte ens säkert att de har en ultraljudsapparat på MVC, var jag bor måste man till gynmottagningen för en sån undersökning.

• Jag är bara jag

Här får man daterings-VUL eller UL lite senare - i vart fall i min ålder (över 40), men annars ingår det normalt sett inte. Molvärk är jättevanligt och normalt.

• fanola

Angående molvärken så var det de enda i min graviditet som jag vart lugn av.. Det betyder att livmodern växer. Efter 2 st MA så som sagt var det de enda som jag dagligen väntade på i tidig graviditet.. Jag mådde skitdåligt om de inte kändes någon dag.. Så ett tips är att se de som något bra!

Sen görs inte UL i samband med inskrivningen. De flesta MVC har inte ens en apparat för de..

• Carambolan

Nej, enda gången jag fått ett tidigt VUL var när jag blivit gravid trots p-piller och övervägde abort.

• Googoodolls

När vi ändå talar om det.. så värk som känns som mensvärk x 10, som kommer 1-3 ggr per dag så man ligger och gråter vissa gånger, det är alltså normalt?

Min första graviditet och jag har ingen aning om vad som är normalt eller inte :(

Får det även efter orgasm...

• Zaxika

Så ont ska det inte behöva göra. Ring sjukvårdsupplysningen och rådgör. Det kan ju kanske vara tecken på utomkveds.

Svar på tråden Inskrivningssamtal - får man ultraljud då?