• Anonym (et)

Hur står man ut med allt manshat i Sverige?

Går man in på vilken tindning som helst kommer det direkt upp artiklar om att vita män ska hålla käften. Tips till vita män. Oändligt antal hatartiklar. 

Vad är orsaken till detta konstanta hat? Det är knappt så man står ut med det. 

• Svar på tråden Hur står man ut med allt manshat i Sverige?
  • Nosslin
    Anonym (albins pappa) skrev 2018-01-02 22:34:22 följande:
    Att få en mängd meddelanden från killar som försöker få kontakt innebär inte att det leder till några dejter eftersom de bor 20+ mil från den som får meddelandet, de sitter på ställen de inte får lämna när som helst.
    Trots det får dem alla möjligheter och killar nästintill noll möjligheter. Killar har helt sjuka krav på sig att lyckas. Därav finns det tusentals tjejer som till och med ställer kravet att ett "hej" inte är nog för att dem ska orka bry sig om ens existens i 2 sekunder
  • Anonym (Flow)

När jag växte upp hörde man då och då "typiskt killar, killar är svin" etc. Men detta var inte riktat åt hela gruppen män, utan sades med en viss sarkastisk ton, som gällde särskilda män, idag är allt om män, allt en man hör riktat mot varenda man och varenda mans skyldigheter är en annan mans skyldigheter. Detta är så dumt resonemang, det är så mycket mer effektivt om alla uppmanas att ta eget ansvar och de som inte gör det, de är idioter, så enkelt är det.

• Anonym (Rickard)
    Anonym (Flow) skrev 2018-01-02 22:53:40 följande:

När jag växte upp hörde man då och då "typiskt killar, killar är svin" etc. Men detta var inte riktat åt hela gruppen män, utan sades med en viss sarkastisk ton, som gällde särskilda män, idag är allt om män, allt en man hör riktat mot varenda man och varenda mans skyldigheter är en annan mans skyldigheter. Detta är så dumt resonemang, det är så mycket mer effektivt om alla uppmanas att ta eget ansvar och de som inte gör det, de är idioter, så enkelt är det.

Nej, så är det inte. 

Men du kan kanske visa något som verifierar det?
  • Anonym (albins pappa)
    Nosslin skrev 2018-01-02 22:52:45 följande:
    Trots det får dem alla möjligheter och killar nästintill noll möjligheter. Killar har helt sjuka krav på sig att lyckas. Därav finns det tusentals tjejer som till och med ställer kravet att ett "hej" inte är nog för att dem ska orka bry sig om ens existens i 2 sekunder
    Det är alltså manshat att inte svara på ett hej på en dejtingsida, ett meddelande som det uppenbarligen tagit någon sekund att formulera för att vecka intresse.
  • Anonym (A.N)

Jag måste säga att det där påstådda manshatet inte är något som jag lider av i min vardag, direkt. De arga artiklarna brukar oftast attackera mansrollen snarare än män som individer, och brukar vara skrivna av kvinnor som älskar många män (sina pappor, partners, barn och så vidare). Dessa har jag ingenting emot. Nu och då stöter man på de som säger sig hata exakt alla män, men det är sällan och de gör ju ingenting. Det är ju inget hat som märks av - åtminstone inte i mitt liv. Jag är inte rädd för att bli nerslagen och våldtagen av arga kvinnor på stan, jag är inte rädd för att gå förbi en grupp kvinnor när jag utomhus ifall de skulle ropa elakheter efter mig och jag är inte rädd när jag dejtar, att jag ska utsättas för något övergrepp av något slag. Jag har aldrig känt mig undervärderad på jobbet på grund av mitt kön (möjligen är det annorlunda för män på kvinnodominerade arbetsplatser men jag undrar om inte det snarare är torftiga könsroller som ligger bakom det i så fall snarare än arga feminister).

Det finns absolut en "tystarkultur" på många håll i samhällsdebatten. Alltså en kultur som går ut på att man försöker tysta meningsmotståndaren. Man vill alltså inte höra vad de har att säga, och det är som att själva orden skulle vara farliga i sig. Ett verktyg för att tysta är att hävda att folk som är privilegierade skall hålla klaffen och låta de underprivilegierade ta mer plats. Men det går långt utöver man vs kvinna. I vissa kretsar slutar nästan alla diskussioner i någon slags tävling om vem som är mest förtryckt och alltså ska få tala. Transpersoner tycker att cismänniskor (inklusive t.ex. homosexuella sådana) ska vara tysta, homosexuella tycker att heteros (inklusive kvinnor) ska vara tysta, svarta tycker att vita (inklusive samer) ska vara tysta och så vidare. Det brukar oftast vara några vita, heterocismän inblandade också som menar att andra ska vara tysta för att de är så himla förtryckta i egenskap av att vara typ bdsm:are eller ha någon "funktionsvariant". 

Jag avskyr tystarkulturen, för jag vill höra vad andra har att säga, inklusive meningsmotståndare, men jag upplever att den går ut över oss alla och inte egentligen mer över mig och andra män än över någon annan. Så nej, jag känner mig inte särskilt utsatt trots de aktuella problem som finns i samhällsdebatten idag. Och jag har ärligt talat lite svårt att tro på de män som säger att de känner sig utsatta och som säger sig uppleva ett faktiskt lidande bara för att de är män. Framförallt har jag svårt att tro att det skulle vara värre generellt än att vara kvinna. 

• Anonym (man)
    Anonym (Rickard) skrev 2018-01-02 22:51:41 följande:
    Skitsnack. Var en man och ta ansvar för dina barn istället för att lämna över det till din fru. Är det kvinnors fel att män lämnar över sina dagar till sin fru?

Finns det något mer patetiskt än män som inte kan ta ansvar för sitt eget liv? 
    Du missade nog den där lilla "många kvinnor", du vet sådär som i inte alla. Men det kanske är svårt att se saker ur ett icke svartvitt, alla eller ingen perspektiv när man är indoktrinerad i offermentalitet?

Ja, det finns män som flyr sitt ansvar precis om de finns kvinnor som flyr sitt ansvar men alla gör inte det. Dessutom missade du ännu en vanlig anledning och det är den ekonomiska biten, om mannen tjänar mer än kvinnan så har paret ofta inte råd att låta mannen ta en längre tid hemma. Men det är en socioekonomisk fråga som är betydligt mer komplicerad än alla "män är svin och kvinnor offer" så det så...

Finns det något mer patetiskt än små arga människor som tar ut sina aggressioner och uppenbara issues på andra?
  • Nosslin
    Anonym (albins pappa) skrev 2018-01-02 23:01:17 följande:
    Det är alltså manshat att inte svara på ett hej på en dejtingsida, ett meddelande som det uppenbarligen tagit någon sekund att formulera för att vecka intresse.
    Sa jag iofs inte nånstans men tolka det som du vill. Som vanligt går det inte att diskutera med människor.
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (man) skrev 2018-01-02 23:09:11 följande:
    Du missade nog den där lilla "många kvinnor", du vet sådär som i inte alla. Men det kanske är svårt att se saker ur ett icke svartvitt, alla eller ingen perspektiv när man är indoktrinerad i offermentalitet?

Ja, det finns män som flyr sitt ansvar precis om de finns kvinnor som flyr sitt ansvar men alla gör inte det. Dessutom missade du ännu en vanlig anledning och det är den ekonomiska biten, om mannen tjänar mer än kvinnan så har paret ofta inte råd att låta mannen ta en längre tid hemma. Men det är en socioekonomisk fråga som är betydligt mer komplicerad än alla "män är svin och kvinnor offer" så det så...

Finns det något mer patetiskt än små arga människor som tar ut sina aggressioner och uppenbara issues på andra?
    Var skrev jag alla kvinnor? Visa gärna.
  • Anonym (Jämnlikt)
    Nosslin skrev 2018-01-02 22:12:54 följande:
    Jag hoppas du är extremt sarkastisk. Kvinnor får välja och vraka på alla dejtingsidor. Fula tjejer har 99+ meddelanden av killar som försöker få kontakt. Killar får inte i närheten av lika mycket chanser som tjejer. Tjejer ska hålla käften om man har åsikter? Alla ska hålla käften om man har åsikter som inte är vänsterfeministiska och godkända av PK eliten. Det finns minst lika mycket manshat som kvinnohat idag. Skillnaden är att manshatet är okej eftersom de anses vara priviligerade. I en vettig värld hade man försökt resa andra könet istället för att trycka ner det andra. Men nu är det PK eliten som bestämmer och tycker man annorlunda ska man sparkas från sitt jobb.
    Precis!!!

Kvinnor får ligga medans många män blir ensamma. Det är feminismens och PK-Medias fel.
  • elyse

Ja, man värderar källan. Har den personen något värde för dig eller är det en helt irrelevant person. Rentav en "idiot"? Så får tjejer/kristna/vegetarianer/homosexuella göra. Medieutrymme har inte alltid med något nyhetsvärde/någon sanning att göra.

Svar på tråden Hur står man ut med allt manshat i Sverige?