Hjälp med bonusson
Vad är skälet till att han bor hos er på heltid? Det är väl min första tanke, när ett barn innan bor med båda sina föräldrar så brukar det ofta finnas ett skäl bakom som gör ont.
Hur länge har ni levt tillsammans? Det tar många år att få ihop en bonusfamilj. Det måste man räkna med och det gäller att vara lyhörd för barnen om man vill ha ett gott utfall. Jag tycker inte alls det är märkligt att han vill ha pappan hos sig vid läggning eller att han vill krypa ner i sängen på natten. Jag tycker nog att pappan gott kan klia sin son på ryggen på kvällen om han behöver den tryggheten. Och låt honom sova med er eller att pappan sover med honom om han kommer upp på natten.
Du kan inte jämföra honom med din son. De är två helt olika individer. Det är ju problematiskt att ni "diagnosticerat" honom med bortskämdhet och att fokuset är på att anpassa honom och att du tror att det här handlar om att han vill splittra er.
Det är inte ovanligt att barn försöker "förstöra" mellan föräldern och den nya, att de säger att de vill att man ska göra slut. När jag och maken blev ihop så tog det två år innan min ena unge accepterade honom fullt ut. Han fick inte vara i rummet och säga godnatt till henne, han fick inte krama hejdå, fick inte hjälpa att knyta skor eller sitta för nära mig i soffan om vi tittade på film.
Och vi tillät det för vi förstod att hon behövde få bekräftat en miljon gånger om att han inte är ett hot och att han inte är ute efter att ta mig ifrån henne. Sen kom det bara helt plötsligt en dag att hon tänkte inte sova förrän hon fått en godnattkram av honom också och sen dess har det aldrig varit något mer.
Och sen är det så att vissa barn är helt enkelt en handfull vare sig det är ens egna eller ens bonusar. Du verkar ha ett lugnare barn och jag förstår att du isåfall är ovan men det är inget fel på ett barn som ständigt är högt och lågt. Det är bara så vissa är. Jag har tre och de är som natt, dag och något däremellan.