• Kasperina

Hjälp med bonusson

mjb88 skrev 2018-01-03 13:20:51 följande:

Alltså tex när vi kör bil ska han bestämma exakt vilken väg vi tar osv och vilka vattenpölar man ska köra i; tidigare har hans pappa fått vända och köra i samma vattenpöl igen om han inte varit nöjd första gången. Nu säger jag nej till det; samma sak, alltid ska han sitta fram fast vi är två vuxna och då tycker jag barn sitter bak i bilen. Ska en av oss vuxna sitta bak alltid för att han vill sitta fram och måste få sin vilja igenom? Det känns galet för mig

Framför allt ska han inte sitta fram eftersom det är farligt för framåtsittande barn att sitta i framsätet. Kopplar ni ur krockkudden när han sitter fram? Krockkudden kan döda ett barn under ca 12 år. Jag har barnens kompisar i fram om jag kör hem dem från skolan, men då kör vi bara på små 30-vägar och krockkudden är urkopplad. 
  • Kasperina
    mjb88 skrev 2018-01-03 14:22:08 följande:

Jag tror den är urkopplad ja, i min bil är den det iaf..

nu handlade ju inte tråden om det utan att han aldrig lyder och inte förstår att han är barn och det är skillnad på barn och vuxna

Helt sant, ber om ursäkt för det.

Han låter som en hyfsat normal bortskämd 8-åring som behöver få gränser uppsatta. Han är tillräckligt gammal för att ni ska kunna förklara för honom att han har fått bestämma alldeles för mycket som ett barn inte ska behöva bestämma förut, och därför kommer det att bli ändring på det. Men det kanske är det ni har gjort.
    Ilskan är svår att hantera hos 8-åringar, för ibland behöver de kramas som småbarn och ibland behöver de få vara ifred. Man får prova från gång till gång och vara beredd på att det kan bli tokfel. Igen. Å andra sidan kan det vara precis lika fel att göra ingenting
    Min 9-åring var riktigt hemsk förra året, men nu har han landat och kan för det mesta hantera motgångar igen. Han och jag har en ny och bättre relation där jag accepterat att han inte är liten längre, och han har accepterat att han fortfarande är mitt barn och att jag bestämmer vissa grundläggande saker. 
Svar på tråden Hjälp med bonusson