• Eilaisabelle

Vilken dag är bäst att inseminera?

Hej allihopa!

Jag har en liten fundering som jag skulle behöva höra era fantastiska svar på.

Jag och min fästman har bestämt oss för att försöka utöka vår lilla familj och låta två bli tre inom en snar framtid. Wiiie.

Då vi inte har möjlighet att skaffa barn på egen hand så har vi valt att ta hjälp utav en donator. Allt har fungerat bra, vår donator är guldvärd och vi är nu inne på andra inseminationsförsöket (så sent som i tisdags 2/1-2018).

Men till vårt problem, då han bor en liten bit bort har vi endast möjlighet att inseminera en gång i månaden. Och vad jag har läst så är det bra om man försöker få till det flera gånger både innan, under och dagen efter ÄL för att optimera sina chanser. Så för vår del blir det väldigt svårt vilken av dagarna man ska välja.

Vilken dag tror ni det är bäst att inseminera? Första dagen ÄL-stickorna ger utslag, andra dagen eller någon helt annan?

Mvh Isabelle

• Svar på tråden Vilken dag är bäst att inseminera?
  • Lewaize

Spermierna kan ju överleva upp till 5 dagar i äggledarna (i vissa fall 7 dagar) så gör det minst 1 dag innan äl :) antar att man inte kan dela upp satsen i 2 omgångar? Då skulle jag nog tagit innan äl dagen och dagen för äl då det tar mellan 1-2 dagar från utslag på stickorna innan ägget släpper :)

Försöker med första barnet sedan maj 17
  • BurningDiamond
    mikissssz skrev 2018-01-04 22:47:51 följande:

En Lördag?

Eilaisabelle skrev 2018-01-04 23:49:04 följande:

Varför känner du att du behöver vara ironisk och otrevlig?

På vilket sätt är den meningen otrevlig? är det ordet 'en' eller ordet 'lördag' du finner otrevligt, eller är det kombinationen av dem?
  • Biet

Hej och grattis till att ni har startat upp erat försök att bli fler.

Kör på första dagen äl stickan ger utslag, det brukar vara bäst.

När simmarna väl kommer in lever de ett par dagar så även om ägget släpper någon dag senare finns simmarna redan där.

Hoppas att ert försök ni gjorde nu tog sig.

Kram

• Elinmariajosefin

Detta är inte vetenskapligt eller så men har ni möjlighet att vara på samma ort en hel dag? Tänker att om ni inseminerar först på morgonen och även på kvällen (med en ny sats) så borde chanserna öka lite? Jag skulle köra på första dagen på äl.

Svar på tråden Vilken dag är bäst att inseminera?