• Mandel

Varför gör svenska män såhär

Anonym (gissning) skrev 2018-01-07 11:45:21 följande:

Jag kan tänka mig att de kvinnorna har en mer pragmatisk inställning till relationer. Jag tror att många svenska kvinnor bildar sin uppfattning om vad som utgör en bra relation från amerikanska tv serier och det kan vara svårt och tröttsamt att leva upp till den typen av ideal.

Nu är jag inte med för fem öre.
    Blir galen på dessa amerikanska serier med en smart och smal kvinna som sköter om hem och barnen och den lönnfeta totalt korkade mannen som bara trasslar in sig i dumheter hela tiden.
    Skulle det vara ett ideal för svenska kvinnor?

Jag är kvinna och jag vill inte ha en lönnfet korkad mansgris!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Jerker) skrev 2018-01-09 07:26:18 följande:

För att svenska kvinnor är ointressanta flockdjur som följer strömmen och inte kan tänka själva. 

Och där drog du alla över samma kam.

Eller så är jag unik vilket i och för sig är trevligt att vara för är det något jag verkligen inte är så är det en person som följer strömmen utan att tänka själv.

Använde hjärnan och tänkte själv alldeles nyss i dag i ett byggprojekt och det visade sig att jag hade rätt. Hade jag gjort enligt instruktionen jag fått - av en man, så hade det blivit fel.
    Använde hjärnan igen några minuter senare och hade återigen rätt och mannen fel angående bilen.
    Helt ärlig så är jag nog ganska besvärlig eftersom jag väldigt ofta ifrågasätter  instruktioner jag får och jag hittar väldigt ofta nya arbetssätt för det mesta jag tar mig för. 
    Men för den skull är jag inte överlägsen mot män. I alla fall inte från början utan det blir efter att jag har motbevisat dem
  • Mandel
    Anonym (töttnat) skrev 2018-01-09 11:33:29 följande:
    Anonym (Derr) skrev 2018-01-09 11:04:30 följande:
    Att ?tänka själv? betyder paradoxalt motsatsen för de allra mest livrädda kvinnoföraktarna.

Men de lär vara en utdöende art, ilska och sorg brukar lätta med tiden, även om det känns motigt ibland när det kan vara ganska långt kvar.
    Båda dessa inlägg är exempel på exakt det som gör svenska kvinnor ointressanta.

Alltid på hugg efter att hävda sig inför män som om det vore någon slags tävling.

Lättkränkta, och ser all kritik eller ifrågasättande som kvinnoförakt, de anser sig vara perfekta och ingen ska komma och säga något annat.

Den svenska kvinnan är givetvis så mycket bättre än alla kvinnor på hela planeten, alla som föredrar någon kvinna från något annat land har fel i huvudet.

Att kärlek skulle kunna uppstå mellan en svensk man och en kvinna från något annat land är omöjligt, då handlar det enbart om utnyttjande, om en svensk kvinna blir kär i en utlänning är det däremot den renaste kärleken...

Lever i en av världens mest jämställda och trygga land men ser sig själv som ett konstant offer, utnyttjad och nertryckt vilket givetvis rättfärdigar all slags skitbeteende.

Agerar gärna i flock och följer strömmen (andra kvinnor, män har ju alltid fel så dem kan man skita i)

Väljer ett förhållande med en jämställd man men knullar gärna raka motsatsen, vid sidan av såklart för det är ju viktigt att upprätthålla en korrekt fasad utåt. 

Jag kanske var otydlig när jag skrev, men jag syftade på att svenska kvinnor uppenbarligen inte tänker själva och det anser jag att jag gör. 
    Denna gång var det en man som gett instruktionen som var felaktig, men det kan lika gärna vara en kvinna nästa gång.
    Jag bangar aldrig för att ifrågasätta saker oavsett om det är män eller kvinnor, chefer eller kollegor osv.
    Ämnet spelar inte heller någon roll så länge det inte handlar om smink, mode, inredning eller hästar för det orkar jag bara inte med

Jag har inget behov att häva mig mot män utan snarare mot mot alla oavsett kön i så fall och det beror på årtals av mobbing under skolåren där jag trycktes ned och behandlades som mindre vetande.
    Därför är det så satans gött att få vara den som har rätt, få upprättelse, få beröm för de smarta saker man kommer på osv.
    Att jag som är så värdelös klarar av saker medans så många andra inte gör det...
    Fatta känslan när de harvar i sina anställningar och jag driver ett framgångsrikt företag, jag som var sämst i klassen...

• Mandel
    Anonym (töttnat) skrev 2018-01-09 16:38:16 följande:
    En psykolog skulle nog kalla det där för "kompensation"

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism#Kompensation

Och nej, det är ingen positiv egenskap utan snarare en produkt av i grunden dålig självkänsla som man kompenserar för med en kaxig attityd. Ett sätt att dölja sin egen svaghet för sig själv och andra. Styrka är att acceptera sin egen svaghet för sig själv och våga visa den inför andra.

Det krävs mer inre styrka och balans för att vara ödmjuk än vad det krävs för att vara kaxig.

Nu var jag väl otydlig igen, men jag är inte kaxig mot andra utan inombords. Springer inte runt på stan och talar om för andra hur bra jag lyckats med både ditten och datten. Inte ens för mina vänner.
    Jag är ödmjuk och låter mina resultat visas och folk blir imponerade och tacksamma av det jag gör. Inte det jag säger eftersom jag inget säger. 
    Skulle aldrig falla mig in att skryta inför andra om allt jag kan även om jag tycker att det är intressant att det är så många som kan så lite av simpla saker.
    Sådan man enkelt lär sig genom att be någon visa en gång och sedan fixar man det själv, men om man inte ens vill lära sig...

Min svaghet är i så fall att jag är så satans snäll och har svårt för att säga nej. Att jag alltid ställer upp fast jag försöker att säga nej. Att jag hjälper andra istället för att visa dem så de lär sig själva så jag slipper göra allt hela tiden.

Intressant att du drar parallellen mellan att vara stolt över vad man åstadkommit med att vara kaxig och sakna ödmjukhet.

Svar på tråden Varför gör svenska män såhär