• Tuttifrutti17

Läkare berättade inte jag hade PCOS?

Hej alla!

Varit på utredning för ofrivillig barnlöshet. Använt mig av letrozole, de ha spolat äggledarna osvosv. Nu håller vi på med sprutor till IVF. Läkaren har hela tiden sagt han inte vet varför vi inte kan få barn.

Får reda på nu (ett år efter första besöket) att jag har PCOS? Jag har frågat honom för ca ett halvår sedan om jag har det och han sa nej. Nu på senaste ultraljudet sa han de fanns många blåsor och jag frågade varför? Och han sa : ja men du har ju PCOS. Och det har jag inte fått någon information om.

Hade ni gjort något åt detta? Eller bara låtit de vara?

Känner ändå att läkaren undanhållit information för mig som kunnat hjälpa mig och fått en hel del förklarat varför min kropp beter sig som den för ibland..

Tack för ni läste och kom gärna med åsikter. Behöver er hjälp!!

• Svar på tråden Läkare berättade inte jag hade PCOS?
  • Rumpelstiltskins

PCOS diagnotiserar man med just på grund av blåsorna samt symtom men blåsorna är viktiga. Kanske har du inte haft några blåsor tidigare. Jag har PCOS och ibland har jag massor blåsor, ibland har jag inga. 

Vad menar du att du skulle göra? Anmäla läkaren? Det kommer du ingenstans med.

• Medberoende

Kan ha fel men PCOS och PCO är lite olika.

Pcos är om man uppfyller två av tre krav, tex många små äggblåsor och viktuppgång oregelbunden mens/äl.

Pco så beskriver man "funktionen" på äggstockarna. Alltså att man hatmånga små äggblåsor men man har inga andra symtom eller besvär som kopplas till sjukdomen pcos.

Men som sagt jag kan ha fel så skjut mig inte :)

• Afterlife
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-14 13:17:10 följande:

Hej alla!

Varit på utredning för ofrivillig barnlöshet. Använt mig av letrozole, de ha spolat äggledarna osvosv. Nu håller vi på med sprutor till IVF. Läkaren har hela tiden sagt han inte vet varför vi inte kan få barn.

Får reda på nu (ett år efter första besöket) att jag har PCOS? Jag har frågat honom för ca ett halvår sedan om jag har det och han sa nej. Nu på senaste ultraljudet sa han de fanns många blåsor och jag frågade varför? Och han sa : ja men du har ju PCOS. Och det har jag inte fått någon information om.

Hade ni gjort något åt detta? Eller bara låtit de vara?

Känner ändå att läkaren undanhållit information för mig som kunnat hjälpa mig och fått en hel del förklarat varför min kropp beter sig som den för ibland..

Tack för ni läste och kom gärna med åsikter. Behöver er hjälp!!

Det är inte så att läkaren gjorde bedömningen att du har PCOS på grund av att han såg att du hade många blåsor just då? Är du säker på att han menade att du haft det sedan innan? För på beskrivningen låter det ju som om han kunnat mena att du har det NU, men att det inte funnits några belägg för det innan?
  • Tuttifrutti17
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-14 14:11:18 följande:

PCOS diagnotiserar man med just på grund av blåsorna samt symtom men blåsorna är viktiga. Kanske har du inte haft några blåsor tidigare. Jag har PCOS och ibland har jag massor blåsor, ibland har jag inga. 

Vad menar du att du skulle göra? Anmäla läkaren? Det kommer du ingenstans med.

Jag har väldigt mycket symtom på PCOS. Gick in och läste min journal och då har han skrivit att jag har det, och det är ca ett år sedan?

Det var det jag undrade om man skulle göra. För tycker ju det är konstigt att man som patient inre får reda på sån information!
  • Tuttifrutti17
    Medberoende skrev 2018-01-14 15:56:34 följande:

Kan ha fel men PCOS och PCO är lite olika.

Pcos är om man uppfyller två av tre krav, tex många små äggblåsor och viktuppgång oregelbunden mens/äl.

Pco så beskriver man "funktionen" på äggstockarna. Alltså att man hatmånga små äggblåsor men man har inga andra symtom eller besvär som kopplas till sjukdomen pcos.

Men som sagt jag kan ha fel så skjut mig inte :)

Jag läste min journal och då står det att jag har PCOS och det var skrivit för snart ett år sedan. Men inte fått den informationen
  • Tuttifrutti17
    Afterlife skrev 2018-01-14 16:05:12 följande:

Det är inte så att läkaren gjorde bedömningen att du har PCOS på grund av att han såg att du hade många blåsor just då? Är du säker på att han menade att du haft det sedan innan? För på beskrivningen låter det ju som om han kunnat mena att du har det NU, men att det inte funnits några belägg för det innan?

Skrivit som svar innan här men skriver igen haha! Har läst min journal och där är der skrivet för snart ett år sedan att jag var psco, men den informationen har inte jag fått.
Svar på tråden Läkare berättade inte jag hade PCOS?