• Hildurrussin

Mjölkbråk

Hej! Jag och min sambo har haft ett bråk och undrar vem som har rätt. Min sambo tycker att mjölken ska stå i kylen men jag tycker den kan stå på bänken utanför pga platsskäl. Vem har rätt

• Svar på tråden Mjölkbråk
  • Frympety
    cosinus skrev 2018-01-16 21:48:21 följande:

Haha, opraktiskt med genomfrusen mjölk bara. Funkar inte som universallösning i hela landet :)

Saker man faktiskt med gott samvete kan slänga ut ur kylen är ägg. De behöver inte kylskåp. Ost har vi vid något tillfälle förvarat i garaget (oöppnat) när vi hade platsbrist och det funkade fast garaget är nog en 15 grader iaf.

Oops! Där avslöjade jag visst min sydliga hemvist!

Ja, äggen kan absolut ut ur kylen, och lök också.
  • blomman 2

Nä...mjölk är en kylvara som surnar lätt om den står framme. Har ni inglasad balkong så är det smart att förvara frukt och rotfrukter, potatis i dubbla pappåsar och frigolit/kylväska. Håller superbra! Ägg och lök framme.

• Stårschan
    Hildurrussin skrev 2018-01-16 20:59:21 följande:

Hej! Jag och min sambo har haft ett bråk och undrar vem som har rätt. Min sambo tycker att mjölken ska stå i kylen men jag tycker den kan stå på bänken utanför pga platsskäl. Vem har rätt

Om du bor i något land där man köper UHT-behandlad mjölk så kan du låta den stå på bänken tills du tänker börja använda den, men öppnad förpackning ska stå i kylskåp.

Vad vill du ha i kylskåpet istället när en så viktig sak som mjölk inte får plats?
  • KnasUlf

Det finns ju många Kylvaror som i alla fall jag prioriterar över mjölk. UHT-behandlad mjölk känner jag mig lite skeptisk inför. Riktig komjölk vill jag ha :)

• HasseTorekov

Ja Knasulf, du säger att du prioriterar andra mejeriprodukter före Mjölk men vill ändå ha din mjölk på ett visst sätt. "riktigt komjölk". Jag tycker det luktar starkt av fake news. 

• Mandel

Vad har ni i kylen som gör att det inte finns plats för ett mjölkpaket?
    Köp paket med skruvlock så går det att ha det liggandes över andra varor även om det är öppnat.
    Eller pratar vi om att ni köper hem 10 liter mjölk åt gången?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • HasseTorekov
    Mandel skrev 2018-01-18 13:15:51 följande:

Vad har ni i kylen som gör att det inte finns plats för ett mjölkpaket?
    Köp paket med skruvlock så går det att ha det liggandes över andra varor även om det är öppnat.
    Eller pratar vi om att ni köper hem 10 liter mjölk åt gången?

Smart med skruvkork. Det är alltid så trångt i kylskåpsdörren. Frugan har alltid en mängd olika juicer där. 
  • Besserwisser

Det är psykologer som krånglat till allt genom att lägga sig till med begreppet. Filosofen Rene Descartes skrev på 1600-talet "cogito ergo sum", = jag tänker, alltså finns jag. Sedan blev han ju bjuden till Stockholm av Drottning Kristina och dog i vinterkylan. Sedan tänktr han inget mer. Sålunda kognition = tänkande. Så enkelt kan det vara.

• Hildurrussin

Är så tacksam för all fina svar. Nu har vi här hemma enats om att ha mjölken i kylen, om det är riktig komjölk vill säga. Dock uppkom ett nytt problem när vi kom hem från affären med en grekisk youghurt. Var fan ska den stå? Förstår om de har den i kylen i Grekland pga av klimatet, men inte samma sak här. Tacksam för svar

Svar på tråden Mjölkbråk