• Bullen11

VUL visade v.4 men borde vara v.6+

Den 10/1 testade jag stark positivt med graviditetstest. Vi har två barn (2 och 6 år gamla) sedan innan och det här var helt oplanerat... efter mycket tänkande bestämde vi oss ändå för att behålla om allt verkade vara okej. Har sedan tidigare ett mf och en ofostrig graviditet i bagaget så vi tar ingenting för givet.

Idag hade jag tid på abortmottagningen för att göra vul och fastställa graviditetens längd. Har lagt in min förra mens första dag (5/12) i den där gravidappen, och enligt den ska jag vara i v.6+3 idag (alltså v.7). Men läkaren idag sa först att jag borde vara i v.6 (enligt hans uträkningar med den där snurran) och sedan vid VUL sa han att det var en tidig graviditet, ungefär v.4. Det tyckte jag lät jättekonstigt! Men han sa att det stämmer, eftersom jag mest troligen hade ÄL i mitten på december. Men jag frågade då om man inte räknar från förra mensens första dag? "Nej för man kan inte bli gravid när man har mens" svarade han.... så nu är jag jätteförvirrad! Antar att det bara är att antingen invänta en blödning och/eller boka in en ny tid om 2-3 veckor... Men så himla segt att vänta! Påminner lite om den ofostriga graviditeten, då fick jag avbryta den med tabletter eftersom kroppen inte fattade... Känns liksom onödigt att gå runt och må illa osv i onödan? :/

Någon som varit med om liknande?? Hur har det gått sen?? 

• Svar på tråden VUL visade v.4 men borde vara v.6+
  • Bullen11
    UndrandeSökare skrev 2018-01-19 12:47:44 följande:

Ja, har varit med om det. 6 missfall varav 2 ofostriga.

Beklagar, måste vara hemskt att gå igenom det så många gånger :(
  • Enizz

Kan han menat att fostret är 4 veckor gammalt? Isåfall stämmer det!
    Om graviditeten är 4 veckor (räknat från senaste mens) borde han inte kunna se något alls mer än en förtjockad slemhinna. Vet du om foster syntes? Hjärtslag?

• Bullen11

Han sa inget om hjärtslag... Men när jag gick förbi skärmen såg jag att han tagit en bild på en vit suddig klump som han mätt. På honom lät det som att han tänkte att det var 4 veckor efter ägglossningen - men har alltid trott att man mäter från mensen första dag? :/ besöket gick på bara några minuter så jag hann knappt tänka eller ställa fler frågor... men ska nog boka in en ny tid på ett annat ställe om 2-3 veckor för att se om något hänt

• mockingbird

Jag tror han menade 4 veckor efter ägglossningen. Så räknade dom på mig. Hon Sa att fostret är 9+0 dagar gammalt. Jag blev ju förvirrad för jag var ju helt inne på att jag var i v11 då jag visste exakt när jag hade mens och samlag. Sen kommer det säkert ändras några dagar hit eller dit på nästa ul.

Säg att du hade mens den 5/12, kanske hade du då ÄL runt den 19:e då stämmer ju 4 (+3?) bra, alltså 6+3 från mensens första dag. Gravid appen räknar ju från mensens första dag, medans dom på ul mäter självaste fostret som blir till ca 2 veckpr efter mens.

Så tänker jag, men jag kanske tänker fel?

• Bullen11
    mockingbird skrev 2018-01-19 20:09:54 följande:

Jag tror han menade 4 veckor efter ägglossningen. Så räknade dom på mig. Hon Sa att fostret är 9+0 dagar gammalt. Jag blev ju förvirrad för jag var ju helt inne på att jag var i v11 då jag visste exakt när jag hade mens och samlag. Sen kommer det säkert ändras några dagar hit eller dit på nästa ul.

Säg att du hade mens den 5/12, kanske hade du då ÄL runt den 19:e då stämmer ju 4 (+3?) bra, alltså 6+3 från mensens första dag. Gravid appen räknar ju från mensens första dag, medans dom på ul mäter självaste fostret som blir till ca 2 veckpr efter mens.

Så tänker jag, men jag kanske tänker fel?

Hoppas du har rätt! Mina tjejkompisar trodde också på den teorin. Så om jag bokar nytt vul om 2 veckor borde allt synas tydligare va? Och även hjärtat?
  • mockingbird

Jag vet inte vilken vecka man säkert ska kunna se ett hjärta? På mig syntes de i v9+0 då åtminstone.

Lycka till, jag tror då det går bra

• Bullen11
    mockingbird skrev 2018-01-19 20:43:11 följande:

Jag vet inte vilken vecka man säkert ska kunna se ett hjärta? På mig syntes de i v9+0 då åtminstone.

Lycka till, jag tror då det går bra

Tack! :)
  • wibblywobbly

Jag hade liknande, gick på ett VUL pga att jag haft en blödning, och nyligen plussat.. - han sa då att han inte kunde se ett foster alls, och började prata om missfall.. Men vi bokade in en tid en vecka senare, där han såg en liten prick :) Visade sig att blödningen varit helt ofarlig, och jag blivit gravid mycket senare än jag trott.. Trots att jag "varit bombsäker" på ÄL.. Och det stämde inte alls med min senaste mens.

Är nu i vecka 21 och allt ser finfint ut! :)

• wibblywobbly

Jag hade liknande, gick på ett VUL pga att jag haft en blödning, och nyligen plussat.. - han sa då att han inte kunde se ett foster alls, och började prata om missfall.. Men vi bokade in en tid en vecka senare, där han såg en liten prick :) Visade sig att blödningen varit helt ofarlig, och jag blivit gravid mycket senare än jag trott.. Trots att jag "varit bombsäker" på ÄL.. Och det stämde inte alls med min senaste mens.

Är nu i vecka 21 och allt ser finfint ut! :)

• beso

Han menade säkert att graviditeten var 4veckor gammal sedan befruktning. Det blir ju graviditetsvecka7. Alltså 6+något som dom räknar. Min gyn så oxå att graviditeten var 4v gammal när jag va i v7

• Bullen11

Tack! Ni har lugnat mig :) tog ett CB imorse som visade 3+ och det kändes också skönt. Ska ringa imorgon och boka tid för nytt VUL. Borde kunna göra ett nu i veckan och räkna med att se hjärtat slå om allt är som det Ska?

• mockingbird
    Bullen11 skrev 2018-01-21 19:47:41 följande:

Tack! Ni har lugnat mig :) tog ett CB imorse som visade 3+ och det kändes också skönt. Ska ringa imorgon och boka tid för nytt VUL. Borde kunna göra ett nu i veckan och räkna med att se hjärtat slå om allt är som det Ska?

Jag skulle nog säga att desto längre du kan stå ut med att vänta på ett VUL desto bättre, säkrare att man ser ordentligt.

När du ringer dit kan du ju fråga vilken vecka som är säkrast att boka för att se ett hjärta som slår.

Så att du kommer dit och så syns det inte och du får fortsätta gå i ovisshet.
  • Bullen11

mockingbird skrev 2018-01-21 19:59:32 följande:

Jag skulle nog säga att desto längre du kan stå ut med att vänta på ett VUL desto bättre, säkrare att man ser ordentligt.

När du ringer dit kan du ju fråga vilken vecka som är säkrast att boka för att se ett hjärta som slår.

Så att du kommer dit och så syns det inte och du får fortsätta gå i ovisshet.

Jo det är sant! Och jobbigt att eventuellt behöva boka ytterligare en till tid och smita från jobbet... Ska försöka hålla mig till nästa vecka iaf :)
Svar på tråden VUL visade v.4 men borde vara v.6+