• Humlan88

Ser ultraljudet normalt ut? Aldrig varit gravid förut

Min första graviditet, gjorde ett ultraljud idag 11+5 men vad är det där svarta för något? Ser ut som det går in helt konstigt vid huvudet/nacken Vissa ställen är helt vita. Jag har aldrig gjort ultraljud förut så vet ingenting

• Svar på tråden Ser ultraljudet normalt ut? Aldrig varit gravid förut
  • 12345hopp

Allt det svarta är ju fosterfattnet som bebisen ligger i.

Säker på att du ser hur bebisen ligger? Spontant tänker jag att det konstiga som går in i nacken är för att det är halsen/hakan. Var det nåt som avvek på ditt ultraljud så borde du ha blivit informerad om det :)

• Humlan88
    12345hopp skrev 2018-01-29 19:47:01 följande:

Allt det svarta är ju fosterfattnet som bebisen ligger i.

Säker på att du ser hur bebisen ligger? Spontant tänker jag att det konstiga som går in i nacken är för att det är halsen/hakan. Var det nåt som avvek på ditt ultraljud så borde du ha blivit informerad om det :)

Den ligger väll med ansiktet åt vänster lr?
  • annabellelee

Ultraljud ser lite konstiga ut. Det är därför det behövs en utbildad sköterska för att tolka att allt ser ut som det ska. Vår lille ser ut som en utomjording tycker jag, men enligt sköterskan precis perfekt, precis som er lille. Sköterskan hade informerat er om något var fel!

• Mittiprick

Det kritvita är skelett. Det svarta är vatten. Anledningen till att det ser ut som att det svarta går in på olika ställen är för att ultraljudet bara ger en 2d-bild. Man ser alltså bara en exakt genomskärning på ett specifikt djup när man tar en bild så här.

Du kommer ju få en liten anatomigranskning på ditt kubtestbså passa på att fråga allt då.

Tells it the way it is.
Svar på tråden Ser ultraljudet normalt ut? Aldrig varit gravid förut