• 13Juli

Missfall igen

Är inne på vårt 6:e misssfall. Har försökt fått barn i 5 år.

Skit jobbigt. När man Äntligen blir gravid så slutar det i sorg o förtvivlan.

Någon som haft upprepade missfall och sedan lyckats?

• Svar på tråden Missfall igen
  • Pitebo

Vi hade upprepade missfall och långt mellan graviditeterna, fick hjälp med IVF, är gravid i vecka 37 snart.

Vet inte vad det var som hjälpte men något måste det vart!

• Wolfie13
    13Juli skrev 2018-02-01 23:58:31 följande:

Efter tre missfall får man ju utredning.

Ivf löser väl inget gällande missfall? Det är ju bara själva startfasen för att få dit ägget.. Missfall kommer ju senare oavsett hur befruktningen gick till?
  • Pitebo

Nä, precis. IVF sägs inte vara till hjälp mot missfall. Men känner till två par till, och vi själva då, där IVF har gett fullgångna graviditeter efter upprepade missfall efter första återföringen.

Inget "fel" har hittats vid våra utredningar. Den förklaringen jag fick var att IVF skapar perfekta förhållanden eftersom man kan långtidsodla till blastocyster och göra ett urval och bara sätta in ett ägg som ser riktigt lovande ut. Vi satte in en femdagars, fick även trombyl och prednisolon samt vagitorier med "gravidhormon". Kolla på IVF kliniken Falun, de är ledande inom forskning kring allt mellan himmel och jord inom bebisverkstad. Vet att de även forskat mycket inom intralipidropp (tror jag det heter) som säga vara framgångsrikt mot missfall.

Lycka till!

• UndrandeSökare
    13Juli skrev 2018-02-01 23:58:31 följande:

Jag beklagar verkligen er situation. Vi har också fått 6 missfall. 
    Efter 3 missfall så kan man få göra en missfallsutredning genom Landstinget.
    Jag vet inte om ni gjort det redan? Om inte så kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus.

Vi gjorde missfallsutredning i Sverige men den visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta eftersom de bara sa till oss att "onormala spermier kan aldrig befrukta ägg", vilket tyvärr är helt fel.

Sen hittade jag Atentråden här på Familjeliv "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och reste dit och fick en mycket bättre utredning där. Man tar då en mängd prover och skickar till speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som är orsaken till mina missfall. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Men missfall ändå.

Reste då till AvaClinic i Riga där mannen fick göra sperm dna fragmentationstest  (testet finns inte i Sverige) och det konstaterades både dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Så vi har nu gjort dubbeldonation med PGS och har nu 5 blastos i frysen som är normala kromosommässigt. Kommer sen göra nästa insättning med immunbehandling.

För många med fertilitetsproblem oavsett upprepade missfall eller att det bara blir minus så är orsaken kvinnans immunförsvar, men det kan också finnas andra orsaker. Men tyvärr ligger Sverige jättelångt efter, det finns ingen bra kunskap i Sverige hur man bäst behandlar upprepade missfall, bästa hjälpen finns utomlands. Så om den svenska missfallsutredningen inte visar något så var inte rädda för att söka er till en klinik i ett annat land.

Jag kan varmt rekommendera denna bok: "Is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Hör av dig om du har några frågor om immunbehandling.
Svar på tråden Missfall igen