När gjorde ni ert första VUL?
När gjorde ni ert först VUL? Gjorde ni det på eget intiativ eller efter att BM/läkare sagt det? Hur tidigt kan foster synas? Kan man se hur gammalt fostret är på VUL?
När gjorde ni ert först VUL? Gjorde ni det på eget intiativ eller efter att BM/läkare sagt det? Hur tidigt kan foster synas? Kan man se hur gammalt fostret är på VUL?
Jag gjorde ett vul i v 11 och då bedömde läkaren att fostret var i v 11+3, som jag förstår det så kan man genom att möta bedöma ungefär hur gammalt fostret är. I mitt fall stämde det ganska bra, vi blev tillbakaflyttade två dagar längre fram (är nu i v 34). Många ställen erbjuder dock inte tidiga vul och man får i så fall gå privat. Jag fick ett för att jag mådde väldigt dåligt och kräktes riktigt mycket och då ville läkaren se att fostret levde och verkade ok innan hon skrev ut mediciner mot mot illamående. Hade jag inte mått så dåligt så hade första ultraljudet för oss blivit i v 13-14 när vi gjorde Kub.
När jag hade blivit gravid trots p-piller och inte visste hur långt gången jag var. Visade sig att jag var i vecka 8+3 när VUL gjordes. I mina planerade graviditeter har inga vul gjorts.
Jag gjorde ett för en vecka sen och har då i v. 4+1 sen gjorde jag ett 3 dagar senare i vecka 4+4 pga blödningar och misstänkt utomhavandeskap (på akuten). Msn kunde inte se några tecken på graviditet i livmodern så opererades för utomhavandeskap men de hittade inget där heller. Så nu är jag i vecka 5+1 och har en ny vultid 14 februari för då sa dom att man borde se något i livmodern..
Ungefär i v. 20. Blev inte ens tillfrågad eller informerad innan och läkaren kunde heller inte se något eftersom fostret var för stort, så hon fick avbryta och direkt efter gjorde hon ett vanligt ultraljud istället. Gjordes pga att jag fått remiss till kk av vårdcentralen.
Mitt första vanliga ultraljud gjorde jag i vecka 12 på eget initiativ och är väldigt glad att jag gjorde det, för jag kände mig mycket lugnare och säkrare efter det. =)
Jag bokade ett privat i 9+3 jag ville inte göra det för tidigt även om jag var otålig för att få veta om fet verkligen var något där inne. Tycker absolut att man inte ska göra innan 8+ det kommer hur många trådar som helst här där någon gjort vul i V 5+, 6+, och 7+ och inte sett något och fått panik för att sedan hitta något vid 8+
Jag skulle haft bokat i 8+ men det var veckan innan jul och jag ville inte få negativa nyheter innan jul.
Är nu i vecka 16
Jag gjorde ett för en vecka sen och har då i v. 4+1 sen gjorde jag ett 3 dagar senare i vecka 4+4 pga blödningar och misstänkt utomhavandeskap (på akuten). Msn kunde inte se några tecken på graviditet i livmodern så opererades för utomhavandeskap men de hittade inget där heller. Så nu är jag i vecka 5+1 och har en ny vultid 14 februari för då sa dom att man borde se något i livmodern..
Men hjälp vilka okunniga läkare som tror man kan se något i livmodern så tidigt och slår på stora trumman och opererar! Man kan heller inte ens hitta ett utomkvedshavandeskap så tidigt för det är aaalldeles för litet. Skrämmande att läkarna inte visste bättre. Stackars dig...
5+3. Visste inte hur långt gånger det var o var orolig pga många mf. Efter det 6+5 och 7+3 pga misstanke för ofostrig.
Men hjälp vilka okunniga läkare som tror man kan se något i livmodern så tidigt och slår på stora trumman och opererar! Man kan heller inte ens hitta ett utomkvedshavandeskap så tidigt för det är aaalldeles för litet. Skrämmande att läkarna inte visste bättre. Stackars dig...
Min första graviditet var ett MA så efter det har jag (på eget initiativ) gjort ett ultraljud så tidigt som möjligt och det är runt 8+0. 8+2 första gången, denna gången skulle jag ha varit lika långt gången, men hon fick backa mig till 7+4. Hjärtat syndes bra ändå som tur var!
Här aldrig gjort vul som gravid. Däremot gjorde jag ett vanligt ultraljud ( alltså utanpå magen) i v 7+3 och då såg man en liten böna med ett hjärta som slog.
Det gjorde jag privat och betalade själv, då det inte fanns några medicinska skäl. Jag ville bara försäkra mig om att det fanns en graviditet och att den växte på rätt ställe så att säga.
V.9+0 på förlossningen efter IVF- hade dött v.7
V.13 privat efter ED- vågade inte innan efter 4 tidigare missfall, blev sonen
V.9+6 privat efter ED, hoppas på bebis juli
Jag gjorde mitt första VUL i 7+3. Detta då jag berättade för min privatläkare att jag var gravid och fick tiden föreslagen. Tror det är individuellt för hur fort fostret syns men verkar vara vanligt att det syns först i vecka 6-7. Läkaren/BM kan göra en uppskattning på hur gammalt fostret är genom att mäta från huvud till rumpa :)