• Sackolina

RUL, kan man ha missat?

Okej detta kanske är en lätt löjlig och paranoid tanke men.. För en vecka sedan gjorde vi vårt RUL. Barnmorskan gick igenom del för del och berättade vad hon gjorde. I efterhand har jag kommit på att hon sa något om alla delar men hon sa aldrig något om ryggraden? Glömde hon att kolla den?

Hon berättade att överläppen var hel, gick igenom hjärnan, organ, hjärtat, mätte osv. Men inte ett ord sades om ryggraden. Fick ett papper där det stod beräknat datum och att allt som var möjligt att undersöka via RUL såg bra ut. Känner mig lite löjlig och nästan lite dum men kan hon ha missat ett eventuellt ryggmärgsbråck eller ska jag sluta oroa mig och räkna med att hon kollat allt noggrant trots att hon aldrig sa något om ryggraden?

• Svar på tråden RUL, kan man ha missat?
  • Bubbel85

Tror snarare det handlar om att man själv ser ryggraden, den behöver hon knappast förklara vart den är och hur den ser ut. Att hon berättar om organen osv är ju för att vi ovana inte så lätt ser vad som är vad. Var på rul för några veckor sedan och hon nämnde inget om just ryggraden för mig heller. Jag är inte orolig... och då är jag ändå nojig för det mesta gällande graviditeten :)

• Iowhannah

Jag tvivlar på att hon skulle missat ett ev ryggmärgsbråck. Vi gjorde RUL i fredags och då nämnde hon ryggraden. Jag blev nyfiken och frågade hur det ser ut vid ett ryggmärgsbråck och på hennes beskrivning så lät det som nåt man definitivt inte missar eftersom det blir som en utbuktning i huden och ett avbrott i själva ryggraden. Jag tror t o m att en lekman skulle ha reagerat på det.

Svar på tråden RUL, kan man ha missat?