Lifl skrev 2018-02-20 08:55:26 följande:
Jag skulle ALDRIG rekommendera någon igångsättning om de kunde undvika det. Värsta upplevelsen någonsin! Det hela slutade med urakut snitt ändå!
Det finns ju lite olika igångsättningsmetoder, jag har testat tre under samma förlossning. Gel som sätts in vid livmodertappen och startar det hela. För mig blev det bara pinvärkar, man har förjävla ont men inget händer. På riktigt, INGET händer... så dom som snackar om pinvärkar och ändå öppnar sig, det är inga pinvärkar. Jag var helt stängd. Barnmorskorna försökte bända upp livmodertappen för hand. Gick inget bra eftersom min kropp slog bakut och jag började tokspy. Både av smärts och som en reaktion på igångsättningen, fortsatte ända tills jag fick ryggmärgsbedövning.
Andra metoden var en så kallad ballong. Den för läkaren in innanför livmodertappen (ouppblåst), sedan blåser man upp den och så ska den ?trilla ut? och trigga igång förlossningen. Funkade INTE eftersom jag hade för ont redan och spydde konstant. Skrek rätt ut av smärta.
Tredje var värkstimulerande dropp, och det är vanligt efter ryggmärgsbedövning eftersom kroppen stannar av lite. Så det får de flesta som får någon sån form av bedövning.
Aldrig aldrig ALDRIG igångsättning!
I mars blir det snitt för vår del, planerat denna gång.
Typ så hade jag med , gräsligt med första dygnets värkar som kändes som en enda lång värk i princip (och jag har också hög smärttröskel, gick med blindtarmen i fem dagar en gång osv) och sen öppen två centimeter efter det dygnet..........
Kräktes av smärta av alla hinnsvepningar och ballonger, höll på att svimma osv. Nu för tiden tror jag man får Cytotec innan vill (en "shot" som även används vid aborter) och det har jag hört olika om, vissa säger att det är ännu värre och vissa att det faktiskt är mer likt hur det hade varit om kroppen skött förlossningen själv.