Näng skrev 2018-02-21 21:52:58 följande:
Elakt. Mina barn får lära sig att de inte måste umgås med alla jämt. Vi bjuder de barnen vill för att det är deras dag. Vi ser barn och inte kön. Dock skulle jag aldrig tillåta att ex 5 av 7 i samma grupp bjöds. Men mina barn har olika vänner i olika grupperingar. Så om vi inte uteslöt någon utan bjöd...alla i klasser 24st, alla på simningen 11st, alla på gården 17st, alla på dansen 21st och alla på fritids 57st...ja då fick de sitta på varandra och äta en halv korv var. Säkert skulle mitt barn ha jätteskoj då eller...hör och häpna fick hen göra det den ville helst med sina fem bästa vänner för samma pris
Och mina barn får lära sig att inkludera vissa barn som har svårt för det sociala. Elakt av mig. Vi talar ofta om det hemma. Ja, man måste umgås med barn som man inte vill ibland. Alla får vara med! Man kan inte strunta i några barn. Inte ens på sitt kalas. Är så jäkla stolt över ett av mina barn som ofta hjälper ett barn med autism/ADHD in i lekar i skolan. Som någon ovanstående skrev; ett roligt barnkalas kan vara början på inkludering. Bra kommentar!
Skulle aldrig låta barnen bestämma allt även om det är deras dag, på bekostnad av att andra barn blir ledsna. Aldrig! Mina barn har aldrig varit missnöjda efter ett kalas. Det är inte hur mycket pengar man lägger ut på ett kalas som gör att barnen blir nöjda eller inte.
De umgås ju med de som de vill konstant, både hemma och på fritiden. Ett litet kalas på 2 timmar no big deal liksom.
Vi tycker helt enkelt olika. Man får väl själv välja om man ska utgå endast från sitt eget barn, eller helhetsperspektivet. Ofta blir det bra i en klass om det åtminstone de mesta tycker som mig. Har varit i en klass där de flesta tyckte som dig. Det slutade med att lärarna fick ta upp det som en punkt på dagordningen. För det är ju jättekul när barnen talar om bowlingkalas, leklandskalas etc och du aldrig får vara med på dessa kalas. Gissar att du inte är pedagog.
Egentligen håller jag faktiskt med dig gällande kön. Jag delar faktiskt inte in barnen i kön, men jag tänkte om man absolut inte får plats, typ nödlösning. Självklart bjuder jag alla! Flera föräldrar har även gått ihop och hyrt idrottshall.
Kul att ditt barn har flera hundra kompisar. Det blir ju lite svårt förstås...