• smurfen 11

Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?

Hej där,

Ingen erfarenhet än, men ska dit i april för första äd. Valt donator så inväntar nu mens i april för start.

• smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-03-17 17:25:26 följande:

Tack för ditt svar! Du får gärna berätta mer! Vilken av klinikerna har du valt och hur kom det sig att ni valde just den? Har kontakten fungerat bra? Hur många besök osv behövs?

Vi valde Invimed, eller rättare sagt kollade inte så mycket på den andra, då vi redan lagt mycket tid på att kolla kliniker, så kände det fick räcka. Vår koordinator är rätt snabb på att svara, men däremot har jag klagat en del på dom. Vi ville kunna se foto på donatorn, det kan man ju inte överallt. Och det är hyfsat lätt att åka dit för oss. Tittade på Ryssland också men jag kände visumansökan blev lite för mycket, man har redan gjort så mycket grejer inför detta. 
    Vi var där i oktober 2017, ett väldigt stressat besök hos läkaren, hade svensk tolk med, men kände inte riktigt jag fick gehör för mina frågor ändå.

Så när det är dags för själva äd, så blir det andra besöket, men det blir till skillnad från första gången, 4-5 dagar långt. Man kan ju åka dit dag 12, sen hem, och tillbaka dag 15 typ, men det känner vi blir för mycket resande.
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-03-26 10:56:31 följande:

Jag har just gjort äd på den kliniken. Fick insatt 2.

I dag är det rd6.

Det var verkligen en hel del embryo som dog på laboratoriet.

1 av 9st överlevde.

Det var 12 st från början. 2 sattes in och en i frysen.

Eftersom jag bara är på ruvdag 6 med de två nu så är det väl för tidigt med ett gravtest ?

När kan man börja göra första gravtest ?

Det trevliga bemötandet från koordinatorn Agnezka försvann ganska omgående efter full betalning. De snabba svaren har förvandlats till inga svar alls hur i hel...e alla embryona på labbet kunde dö i 6 dagars odling. Eller varför de ens odlade så länge. Får inte ens svar på vilken dag på labbet de olika dog. Total tystnad från direktören som var så trevlig och jag uppfattade som någon som blivit en del i vårt liv med kramar och dyl.

Något är skumt och min man tycker det är väldigt olustigt angående vart hans gener tagit vägen.

Jo det är jag lite rädd för också, att bara få blir kvar dag tre eller fem. Vi har ju också A som koordinator och jag är inte helnöjd med henne heller. Men det viktigaste är ju slutresultatet, att det förhoppningsvis leder till barn. 

Har du inte fått testdag?

Tror ändå att ett till frysen inte är jättevanligt på Invimed, så ur den synvinkeln är det bra för er. Men håller nog med att av 9 så borde nån mer klarat sig.
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-03-28 19:49:55 följande:

Har fått några standard papper bara om att testdag normalt är mellan 12-14.

Inget annat.

Läkaren sa inte hejdå eller att allt gick bra efter införandet.

Någon sköterska sa du kan vila här och sen gå och kissa.

Jag låg kvar med benen i luften i en timme och väntade på att någon personal skulle komma men icke. Så vi gick själv sen. Hoppade ner från gungstolen. Och klädde på oss och gick. Sa hejdå i expeditionen. Mer personligt än så var det inte så det var väl inte de 9 försvunna embryona heller då förmodligen - förstår jag nu i efterhand.

För mig var det guldägg och min mans fina fina dna. De såldes kanske eftersom A inte kan berätta för mig vad som hänt dem eller hur de ens utvecklades eller inte under perioden i lab.

Inget foto eller journal som visar heller vad som hänt dem.

Ok, är det dag 12-14 nu, så du har testat?

Men vad märkligt att inte ens säga hejdå, jag kommer bli arg om de beter sig så när vi är där. Man har verkligen rätt att veta vad som hänt, - det är ju dina embryon.
    Evadesiree skrev 2018-03-28 19:55:52 följande:

När ska du dit smurfen ?

Vänta bara om du redan tycker att A är märklig så är det bara början.

Du kommer nog inte att få se henne igen vid själva äd.

Hennes uppdrag slutar liksom innan.... tyvärr. Själv blev jag lurad och upplevde henne som engagerad och vänlig och kanske en person som kommer att ha betydelse för mig resten av livet men det visar hon tydligt att jag fått om bakfoten.

När ska ni dit ?

Vi ska dit kring 20 april.

Jag räknar nog inte med att se henne då...men bara bemötandet från övriga är bra så är jag nöjd. Vet du om man kan frysa sperma där? Tänkte ifall nåt går åt skogen och bara jag åker ner eller vi båda bara åker ner en kort sväng, om det blir en nästa gång.

Hur gammal var er donator?

• smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-01 14:59:51 följande:

Tack för era svar! Har läst en del här om Invimed och många skriver om just att många ägg/embryo dör samt att bemötandet förändras under resans gång... Hur tänkte ni i valet av klinik? Hade gärna velat ha erfarenheter från fler och även från någon som varit på Invicta!

De flesta som åker till Polen åker nog till Invimed, läser sällan om Invicta. JAg har också läst om par som lyckats där så det är väl ett lotteri som det är med ivf/äd.

När planerar ni åka i så fall?
  • smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-01 20:57:12 följande:

Att välja klinik och välja "rätt" är otroligt svårt! Självklart finns det de som lyckats med sin ÄD på Invimed och de är ju i regel nöjda med sitt val... Det handlar dels om mycket pengar och för mig är dessutom bemötandet otroligt viktigt, jag måste få känslan att jag verkligen blivit lyssnad på och fått optimala möjligheter att lyckas!

Sån är jag med, jag betalar för servicen de ger, det inkluderar bemötandet. Jag måste säga att jag är nervös inför detta...först lagt ut pengar på ivf som ej funkat...sen äd...kommer inte heller göra detta flera gånger, möjligen om nåt går till frys då. Så känner liksom det bara måste funka.

Alla kliniker erbjuder i stort sett samma sak, det är delvis det som gör allt så svårt ju. Hur går det i ert letande?
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-04-03 20:35:59 följande:

Jag har personlig upplevelse. För 14 dagar sedan utförde jag äggdonation.

Koordinatorn jätte trevlig tills du betalt. Även svensk talande tolk då de pratar dålig engelska.

Men allt förändras när du anländer för embryodonationen och stoppar in ditt visa- kort och

Slutbetalningen dras från ditt konto.

Koordinatern dvs A som man har fört all kommunikation med är inte närvarande längre. Då menar jag helt fysiskt. Hon är inte där. Ej heller tolken utan endast läkaren. Läkaren är en kvinna som helst inte tar i hand om inte du tar initiativet. Hon är säkert en duktig läkare.

Dock helt utan att blanda in känslor eller visa någon större empatisk förmåga. Hon gör bara precis det nödvändigaste väldigt snabbt och utan att visa något större intresse.

På själva transfern så meddelade hon inte mig i gynstolen i op rummet om allt gick bra. Hon önskade mig heller inte lycka till eller sa ens hejdå. Något mer möte med läkaren finns inte efteråt.

Man ligger kvar i stolen 10 min efter. Det finns ingen människa alls närvarande då.

Vill du kan du vila i en stund till i en annan säng i rummet bredvid. Där är också obemannat.

Sedan klär man på sig och åker hem och går förbi receptionen och där säger de hejdå och ser glada ut.

Jag svara gärna på frågor och hjälper till med det jag kan.

Kramar

Tyvärr blev gravtestet negativt trots att jag satte in 2 embryo.

Endast ett överlevde förutom dessa och finns i frysen.

9 st befruktade ägg är således borta. När jag frågar direktören/ koordinatorn vad som hände dem på labbet och vilken dag så får jag endast svar av henne att hon inte är läkare och inte kan svara på detta.

Jag frågade henne efter 4 dagar på labbet hur de mådde... inget svar. På 5te dagen frågar jag ingen via mail som all konversation sker. Inget svar.

6te dagen svarar hon och ursäktar sig och tackar för mitt tålamod. Då får jag svar att endast en finns i frysen efter 6 dagar på labb.

Så himla tråkigt med det bemötandet, vi ska ju också dit om några veckor för insätt. För oss har det varit en del tjafs om donatorns ålder. När vi valde stod det att hon var 30, i ett mejl skrev A 29, och när donatorn kom ut en andra gång i katalogen så stod det 36, så jag var på A om detta, hon verkar inte ha nån vidare. koll. Verkar som hon ensam har hand om väldigt många.

Jag kommer se till att få bra service, jag kan bli väldigt påstridig, speciellt när vi lagt ner mycket pengar och energi på detta.

Hoppas det går bra för dig nästa gång:)
  • smurfen 11
    Anonym (Inte en bra klinik !) skrev 2018-04-08 11:12:25 följande:
    Men om donatorn är 36 så skulle jag absolut råda dig att välja någon annan donator !

Man ska inte välja nån över 30 !
    Nä precis det jag tänkte också, 36, då kan jag lika gärna försöka med egna ägg ju!

Vi hade en lång konversation fram och tillbaka, koordinatorn och jag, och jag får nu lita på att hon är 30, eller var 30 när hon donerade, men det ger ju inga bra vibbar när det blir så:/
  • smurfen 11

Det är troligen bittra människor som inte ser längre än näsan räcker som skriver såna här nedlåtande inlägg. Synd för dom tänker jag.

Flowerpower skrev 2018-04-08 19:26:37 följande:
    Hej! Vi valde Invimed av fler olika skäl, man kan se en bild på donator som barn (några tom som vuxen), med frusna ägg behöver inte jag anpassa min mens. Vii semestrade där i somras och gillar verkligen Gdansk, stranden (vi har ett barn, lättare att ta en lösas semester) priset och garantierna.
    Jag gjorde precis mitt sista IVF (fick mens den 25/3)och väntar nu på nya mensen så vi kan börja med behandlingen. Vi har redan valt donator. Jag tycker att alla i Polen är väldigt trevliga. Håller med att läkaren var lite stressad men vi var där en lördag och apoteket skulle stänga så hon var stressad så att vi kunde hinna med allt. De har en jättegullig tjej som tolk men känner du dig trygg med engelska får du svar snabbare. Läkaren pratar engelska. 
    Då ligger vi nära i tid. Ska också dit snart. Väntar också på mens.

Synd att tolken är borta som Evadesiree säger, hon var ju verkligen till hjälp, och de kan ju så lite engelska. Hon var trevlig också.
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-09 00:53:58 följande:
    Det är inte nått konstig med att ta emot ägg inte konstigare än att ta emot blod eller donerade organ.

Tråden är troligen skapad för att diskutera ÄD i Polen och inte huruvida du anser att vissa människor inte har rätt att få barn. Varför har de som misshandlar och våldtar sina egna barn rätt att få barn bara för att det är fysiskt möjligt?
    Precis. Om man blir sjuk och behöver en njure, skulle man då tacka nej??

Dessutom finns ju äd i många länder idag, inte bara mindre rika länder.
    Evadesiree skrev 2018-04-09 00:05:59 följande:
    Tolken är inte kvar och det finns tre olika läkare och du får inte välja vem du vill ha utan det skiftar. De är trevliga och ambitiösa halvvägs. Tyvärr.

Kommer att bli glad om du inte håller med mig efter att du satt in visa kortet andra gången. Då förändras allt som i ett trollslag. Lögner, felbehandling, kränkningar, försummning och personalen är inte där utan endast läkaren. Agnezka har berättat för mig att de inte har ansvar för behandlingen utan det har patienten.

Hoppas verkligen att du kan ge en helt annan version efter du betalt den sista delsumman.
    A har väl lite rätt där, vi är ansvariga att vi följer planen, men de ska såklart skicka ut rätt plan till oss.

Låter hemskt du fått sälja dina ringar för detta, och som nån okänslig skrev, att " det är rika västlänningar som åker", många av oss har inte alls mycket pengar, utan satsar ju mycket av det vi har till dom.

• smurfen 11
    Flowerpower skrev 2018-04-11 17:37:35 följande:

Hej! Jag bad om hjälp till eggdonationfriends om ämnet. Berättade hur många här känner sig lurade av embryo, donator ålder, etc De vill komma i kontakt med dig. Skicka gärna ditt mailadress, namn och behandlingsdatum till  [email protected] på engelska. De ska börja utreda detta. Det handlar om en hemsida som kan hjälpa dig med ÄD och val av kliniken. 

Oj vad bra gjort av dig!  Ska de utreda just Invimed? Jag är ju också på väg dit....A har nu mejlat två gånger på två dagar och undrat om vi kommer ner, och jag har svarat att min mens är sen ( vilket iofs är sant), så vi vet inte exakt datum då.

Vet inte om man kan bara inte dyka upp när man betalt halva summan? Eller tvingas man betala andra hälften också? De kan ju lätt sälja äggen vidare tänker jag.
  • smurfen 11
    Flowerpower skrev 2018-04-11 20:22:19 följande:

Om nånting händer med kliniken, de uppför sig på ett fräckt sätt så måste det utredas. Om de kan utreda vad som händer så kan vi spara många andra (inklusive mig själv) av att gå igenom detta.

Jag har också betalat hälften plus testerna. Kolla på vad det står på betalningsskyldigheter. 

Du kan skicka informationen du har bara som stöd. 

Ska kolla om betalning mm, har börjat kolla på en del mejl jag har från henne nu och vet inte om hon bara är snurrig eller...men vissa saker stämmer bara inte som hon skriver. Tror hon har alldeles för mycket att göra för å hjälpa alla på ett bra sätt.

För vår del kommer vi nog inte iväg nu i april som vi tänkt, då det krockar med annat nu när mensen blev sen för mig.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2018-04-12 18:20:13 följande:
    Man betalar inte den andra halvan förrän det är dags för transfer som tur är. Dom brukar behöva veta när man får mens, för att kunna göra din plan, och räkna ut när du måste komma dit. Vanligt vis är det på dag 10 räknat från den första dagen av mensen. Om du kan göra ultraljud och blodprover i Sverige på dag 10 (och få resultaten direkt) brukar det också gå bra. Dom vill helst att man gör allt där, men det går att övertala dom u det de förutsättningarna. Hoppas du får en bättre upplevelse än jag fått! Lycka till.
    Jag fick att jag skulle vara där dag 12 som senast. Kommer försöka ta prover här i Sverige, såvida det infaller på en veckodag.

Det blir alldeles för länge om det blir som Evadesiree skriver, att transfer kan ske så sent som dag 19, och då stanna från dag 10-19, för vi kommer inte åka hem emellan första och sista dagen.

Tack för lycka till...är inte helt 100 vi åker dit dock.
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-04-13 09:59:48 följande:

Smurfen - hon har inte för mycket att göra. Detta året har hon endast jobbat varannan vecka. Varannan vecka är hon inte kontaktbar.

Hon är helt nonchalanta och ointresserad.

Jag har haft kontakt och sedan december 2017 och ser en försämring och ett ökat ointresse för patienter och vården som hon är ansvarig för.

Har också märkt hon är borta mycket. Denna veckan t.ex
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2018-04-13 10:04:11 följande:
    För mig tog det (första gången) också väldigt lång tid, det berodde på att min slemhinna inte ville växa till sig, och under de 10 (!!) dagar jag var där fick jag gå på återbesök ungefär var 3e dag för att kontrollera slemhinnan. Dom brukar vilja göra transfern tidigare dock.

Förhoppningsvis går det bättre för dig, och du får ett trevligare bemötande! Jag vil gärna tro att vi hade otur och att deras beteende då inte är generellt.
    Åh fan. Men då tog de progesteron och östradiol på dig också eller??

Hm hoppas ju på bra bemötande när vi åker ner igen, men jag har varit på A i många diskussioner nu så vet inte hur det blir, men jag kommer stå på mig,
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-04-15 23:39:44 följande:

Jag måste bara undra... varför har ingen fått ett positivt gravtest efter ÄD på InviMed i Gdynia under 2018 ? Alla som har skrivit i denna sida och andra sidor tex vi som gör ÄD 2018 har alla gjort negativa gravtest .... hm och reklamen säger att just på denna kliniken blir 65% gravida på första försöket.

Någon borde ju i så fall skriva på internet yippi jag blev gravid på InviMed i Gdynia. Eller vad tycker ni ?

Inte ens 2017 har jag sett ett jippi - har ni ?

2016 har jag sett en graviditet - tvilling flickor som föddes. Jippi.

Men vad hände sen ?

Jag vet flera till som lyckats där, nån på första nån på andra, men det är väl så att man inte hör så mycket från dom som nån skrev.

Lycka till imorgon!
  • smurfen 11
    Flowerpower skrev 2018-04-15 19:50:18 följande:
    Vad då för diskussioner om jag får fråga? Bara för egen skull IOM att jag ska dit om några veckor det kan vara bra ta med mig lite av din information / erfarenhet Glad
    Det är diskussion om ålder på donator, diskussion om varför de inte uppmärksammar om man inte är vaccinerad eller haft barnsjukdomar, om att vi fick välja ny donator utan att betala ny avgift, sen helt plötsligt fick vi välja ny men betala. Tror det var allt...men ack så energikrävande. Jag ville också ha med våra svar på prover vi tog där, men det fick jag aldrig.

Se till att få nån som kan prata engelska tycker jag, så du får ordentliga svar på funderingar.
    Asil76 skrev 2018-04-16 10:39:02 följande:
    Ja dom har tagit blodprov kontinuerligt på mig under hela tiden.

Jag upplever att det tyvärr inte hjälper så mycket vad man kommer överens om med A, tyvärr, när hon ändå inte finns på plats när man är där. :/ Hon lovade tex att jag kunde få blastocyster insatta istället för tredagars nu sista försöket. Men när jag väl var där så var hon inte på plats, och läkaren ville inte sätta in 5 dagars. Eftersom han inte pratar engelska gick det inte heller att ta en diskussion med honom.

Så kräv att hon är på plats. Under de senaste två gångerna jag varit där, har hon inte varit på plats nån av dagarna (och då var jag där under 10 dagar första gången, och en vecka andra gånger, och var på kliniken vid minst 10 tillfällen sammanlagt).
    Hoppas det går vägen denna gång! Håller tummar. 

Har ni blastisar i frysen där? Hur kommer det sig då ni inte fick den eller dom? Eller menar du de skulle odla längre men de dom tinat upp? Men vadå att läkaren inte ville? Ursäkta alla frågor...är det Dr Ragoza?

Märkligt hon inte dyker upp en enda gång när du var där, det borde vara en självklarhet att få hjälp med språket om inte annat. Vi betalar dom för detta.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2018-04-16 19:32:40 följande:
    Jag ville att dom skulle odla dom (från frys)till dag fem för att få så livskraftiga som möjligt. Jag hade inga sen tidigare eftersom alla utom 1 dog sist. Idag fick jag reda på att de 3 de odlat vidare på den här gången inte heller utvecklades, så det blev inga till frysen den här gången heller.

Det var dr ragga alt embyologen som sa nej. Det är lite oklart. Vi pratade med Ragoza och den andra coordinatorn (Paulina) och dom växlade mellan "doctors ordination" och "embryologist ordination". Jag försökte fråga vidare men fick samma svar.
    Ok, jo man vill ju ha så livskraftiga som möjligt, det är liksom därför vi är där. Vad synd det inte blev några till frysen:( 
  • smurfen 11
    Änglamamma007 skrev 2018-06-13 14:56:12 följande:

Som svar på varför jag skriver först nu är att jag fick email från kliniken för ett par veckor sedan de skulle uppskatta om jag skrev om mina erfarenheter med dem och det gör jag nu. Kanske de ville det för att flera haft dåliga erfarenheter och skrivit här, är man nöjd finns det nog en tendens att man inte skriver. Men nu när de skickade email så ville jag berätta att vi var jättenöjda med dem. Det var såklart inte lätt det är mycket att tänka på och påfrestande psykiskt tycker jag med en sån här process men det har jag glömt nu. 2018 kan jag inte uttala mig om...

Ok det förklarar saken...jag är en av de som klagat...de är väl desperata nu kan jag tänka mig.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?