• Asil76

Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?

Jag har också dåliga erfarenheter av Invimed, så jag skulle inte rekommendera dem.

Om jag ska skriva allt de gjort blir det ett väldigt långt inlägg så jag ska försöka punkta ner det:

-svensk tolk. Enbart vid första tillfället. De läkare jag har fått träffa kan inte tillräckligt bra engelska för att förklara ev problem på vägen, eller svara på frågor.

- personlig koordinator: vi har Agnieszka och hon verkar bara svara när hon själv har lust, och är ofta väldigt dryg och nedlåtande i mail, samt uppger "jag är inte läkare, jag kan inte svara på det" när man frågar om medicinska detaljer. Hon frågar inte heller de läkare som tillgängliga om man inte kräver det.

- Läkaren är hårdhänt (jag har vid flera tillfällen fått mindre blödningar efter hans undersökningar) och verkar inte vilja prata med kvinnor om han slipper (dr Rogazza), utan vänder sig enbart till min sambo.

- Kvaliteten på deras embyos verkar vara oerhört dålig! Av 12 överlevde, befruktades och delade sig bara ett första gången (då erbjöds vi garanti) och andra gången har hittills två överlevt och delat sig (transfer av dem i morgon) och tre "vet dom inte än". Resterande har jag inte fått någon förklaring på vad som hänt med. Jag har inte heller blivit erbjuden garantin.

- Dolda kostnader/felaktiga uppgifter. Agnieszka har givit pris som senare visat sig vara fel (upp till 300 zl = ca 750kr fel). Hon har i mail tagit på sig ansvar men vägrar nu betala tillbaka. Hon återkommer inte heller i frågan och kliniken svarar bara att hon ska höra av sig...

Till det kan man väl säga att de inte värderar kundservice direkt högt. De hör inte av sig med resultat, svarar inte på frågor mm. Tjejerna i receptionen är däremot alltid trevliga, men det är nog allt...

• Asil76

Jag har också dåliga erfarenheter av Invimed, så jag skulle inte rekommendera dem.

Om jag ska skriva allt de gjort blir det ett väldigt långt inlägg så jag ska försöka punkta ner det:

-svensk tolk. Enbart vid första tillfället. De läkare jag har fått träffa kan inte tillräckligt bra engelska för att förklara ev problem på vägen, eller svara på frågor.

- personlig koordinator: vi har Agnieszka och hon verkar bara svara när hon själv har lust, och är ofta väldigt dryg och nedlåtande i mail, samt uppger "jag är inte läkare, jag kan inte svara på det" när man frågar om medicinska detaljer. Hon frågar inte heller de läkare som tillgängliga om man inte kräver det.

- Läkaren är hårdhänt (jag har vid flera tillfällen fått mindre blödningar efter hans undersökningar) och verkar inte vilja prata med kvinnor om han slipper (dr Rogazza), utan vänder sig enbart till min sambo.

- Kvaliteten på deras embyos verkar vara oerhört dålig! Av 12 överlevde, befruktades och delade sig bara ett första gången (då erbjöds vi garanti) och andra gången har hittills två överlevt och delat sig (transfer av dem i morgon) och tre "vet dom inte än". Resterande har jag inte fått någon förklaring på vad som hänt med. Jag har inte heller blivit erbjuden garantin.

- Dolda kostnader/felaktiga uppgifter. Agnieszka har givit pris som senare visat sig vara fel (upp till 300 zl = ca 750kr fel). Hon har i mail tagit på sig ansvar men vägrar nu betala tillbaka. Hon återkommer inte heller i frågan och kliniken svarar bara att hon ska höra av sig...

Till det kan man väl säga att de inte värderar kundservice direkt högt. De hör inte av sig med resultat, svarar inte på frågor mm. Tjejerna i receptionen är däremot alltid trevliga, men det är nog allt...

• Asil76

Jag har skapat en tråd som heter rekommendationer och varningar gällande kliniker. min tanke är att man kan gå in och dela med sig av erfarenheter gällande kliniker, så att dom som nu letar kliniker får lite mer kött på benen i sitt val. Gå gärna in och dela era erfarenheter där!

• Asil76
    Evadesiree skrev 2018-04-09 15:05:04 följande:

[quote=78620106][quote-nick]Asil76 skrev 2018-04-09 14:05:51 följande:[/quote-nick]

[/

Tack för bra info. Beklagar att du har exakt samma erfarenhet som mig. Om en vecka kommer jag att vara där igen. Kan inte låta vårt ? barn? frysa inne.

Men jag rekomenderar ingen denna upplevelsen och utnyttjandet och kränkandet. Det måste finnas bättre sydeuropeiska kliniker eller annat där man får något för det man betalt.

Knappas lönt med en lite billigare behandling i Polen som bara skadar dig och det läggs på extra kostnader som inte syns från början. Jag får betala 4500kr till nu för att få mitt embryo från frysen. Har redan betalt 48000kr+5000kr+ 5000kr till nu.

Återkommer med om det resulterar i ett barn.

Jag känner likadant, i slutändan är det vare sig särskilt billigt eller trevligt. Det går över mitt förstånd varför dom inte kan anstränga sig lite och åtminstone ge oss ett bra bemötande. Är det pengar dom är ute efter skulle dom ju tjäna dubbelt så mycket på att hålla kunderna nöjda och glada, även vid motgångar...

Men men.. mina krafter (och pengar) är slut och jag orkar bara inte strida mer. Det här är vårt sista försök, sen ger jag helt enkelt upp. Jag har min transfer i morgon, och sen ska jag skynda mig hem och aldrig sätta min fot här igen.. :(

Lycka till Evadesiree, jag hoppas det går vägen för dig! Ett tips, Be att få ha Paulina som kontakt istället, hon har åtminstone varit trevlig mot oss när vi varit där, och hon gör även Agnieszkas jobb när hon inte är på plats.
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2018-04-11 19:44:00 följande:

Oj vad bra gjort av dig!  Ska de utreda just Invimed? Jag är ju också på väg dit....A har nu mejlat två gånger på två dagar och undrat om vi kommer ner, och jag har svarat att min mens är sen ( vilket iofs är sant), så vi vet inte exakt datum då.

Vet inte om man kan bara inte dyka upp när man betalt halva summan? Eller tvingas man betala andra hälften också? De kan ju lätt sälja äggen vidare tänker jag.

Man betalar inte den andra halvan förrän det är dags för transfer som tur är. Dom brukar behöva veta när man får mens, för att kunna göra din plan, och räkna ut när du måste komma dit. Vanligt vis är det på dag 10 räknat från den första dagen av mensen. Om du kan göra ultraljud och blodprover i Sverige på dag 10 (och få resultaten direkt) brukar det också gå bra. Dom vill helst att man gör allt där, men det går att övertala dom u det de förutsättningarna. Hoppas du får en bättre upplevelse än jag fått! Lycka till.
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2018-04-13 09:42:18 följande:

Jag fick att jag skulle vara där dag 12 som senast. Kommer försöka ta prover här i Sverige, såvida det infaller på en veckodag.

Det blir alldeles för länge om det blir som Evadesiree skriver, att transfer kan ske så sent som dag 19, och då stanna från dag 10-19, för vi kommer inte åka hem emellan första och sista dagen.

Tack för lycka till...är inte helt 100 vi åker dit dock.

För mig tog det (första gången) också väldigt lång tid, det berodde på att min slemhinna inte ville växa till sig, och under de 10 (!!) dagar jag var där fick jag gå på återbesök ungefär var 3e dag för att kontrollera slemhinnan. Dom brukar vilja göra transfern tidigare dock.

Förhoppningsvis går det bättre för dig, och du får ett trevligare bemötande! Jag vil gärna tro att vi hade otur och att deras beteende då inte är generellt.
  • Asil76
    Anonym (Inte en bra klinik !) skrev 2018-04-13 10:27:06 följande:

Alla ni 3, både du Asil76, EvaDesiree och Smil beskriver ju samma sak, hur ni blivit dåligt bemötta, dålig service och blivit lurade på era pengar och absolut inte vill ha med Invimed att göra mer. Då handlar det ju om ett generellt beteende och inte om att en individ hade otur.

Så det är bra om ni alla anmäler det här som Flowerpower föreslår, så fler får upp ögonen för detta !

Så är det förvisso, men det finns säkert flera som blivit bra behandlade , även om dom inte skriver här.

Vi tre är säkerligen inte de enda kunderna de har, så jag tycker att även om jag själv blivit dåligt bemött, så bör jag nog inse att andra kan ha andra upplevelse.

Jag står absolut för min upplevelse och kommer anmäla det, men jag tycker att man som "kund" ska försöka vara källkritisk och föröka få olika omdömen.

Men med det inte sagt att jag mer än gärna höjer ett varningens finger för den här kliniken!
  • Asil76

Jag har läst om ganska många som gjort lyckade försök hos Invimed, det var också ett av skälen till att jag valde dom. Att vi inte ser dom här tror jag till stor del handlar om man man helt enkelt inte är lika engagerad på den här sidan när man väl lyckats. :)

Jag vill inte på något sätt ta Invimed i försvar, men man ska nog vara lite kritisk och öppen när man läser inlägg. Missnöjda kunder hörs av naturliga skäl mest.

Jag ruvar nu, men misstänker starkt att det inte funkat den här gången heller tyvärr.

Jag väntar fortfarande på svar på vad som hänt med de embryon dom odlade vidare, men det är väldigt tyst från kliniken..

• Asil76
    smurfen 11 skrev 2018-04-15 19:02:23 följande:

Åh fan. Men då tog de progesteron och östradiol på dig också eller??

Hm hoppas ju på bra bemötande när vi åker ner igen, men jag har varit på A i många diskussioner nu så vet inte hur det blir, men jag kommer stå på mig,

Ja dom har tagit blodprov kontinuerligt på mig under hela tiden.

Jag upplever att det tyvärr inte hjälper så mycket vad man kommer överens om med A, tyvärr, när hon ändå inte finns på plats när man är där. :/ Hon lovade tex att jag kunde få blastocyster insatta istället för tredagars nu sista försöket. Men när jag väl var där så var hon inte på plats, och läkaren ville inte sätta in 5 dagars. Eftersom han inte pratar engelska gick det inte heller att ta en diskussion med honom.

Så kräv att hon är på plats. Under de senaste två gångerna jag varit där, har hon inte varit på plats nån av dagarna (och då var jag där under 10 dagar första gången, och en vecka andra gånger, och var på kliniken vid minst 10 tillfällen sammanlagt).
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2018-04-16 19:19:32 följande:

Det är diskussion om ålder på donator, diskussion om varför de inte uppmärksammar om man inte är vaccinerad eller haft barnsjukdomar, om att vi fick välja ny donator utan att betala ny avgift, sen helt plötsligt fick vi välja ny men betala. Tror det var allt...men ack så energikrävande. Jag ville också ha med våra svar på prover vi tog där, men det fick jag aldrig.

Se till att få nån som kan prata engelska tycker jag, så du får ordentliga svar på funderingar.Hoppas det går vägen denna gång! Håller tummar. 

Har ni blastisar i frysen där? Hur kommer det sig då ni inte fick den eller dom? Eller menar du de skulle odla längre men de dom tinat upp? Men vadå att läkaren inte ville? Ursäkta alla frågor...är det Dr Ragoza?

Märkligt hon inte dyker upp en enda gång när du var där, det borde vara en självklarhet att få hjälp med språket om inte annat. Vi betalar dom för detta.

Jag ville att dom skulle odla dom (från frys)till dag fem för att få så livskraftiga som möjligt. Jag hade inga sen tidigare eftersom alla utom 1 dog sist. Idag fick jag reda på att de 3 de odlat vidare på den här gången inte heller utvecklades, så det blev inga till frysen den här gången heller.

Det var dr ragga alt embyologen som sa nej. Det är lite oklart. Vi pratade med Ragoza och den andra coordinatorn (Paulina) och dom växlade mellan "doctors ordination" och "embryologist ordination". Jag försökte fråga vidare men fick samma svar.
  • Asil76
    UndrandeSökare skrev 2018-04-17 21:07:08 följande:

Jag skrev fel, skulle vara :

Det är som du SA Asil- de verkar ha väldigt dålig kvalitet på äggen hos Invimed, eftersom majoriteten av embryona dör i labbet och man får inga alls till frysen eller max 1 embryo till frysen. Utav 12 ägg borde det bli fler än 0 eller 1 ägg till frysen om det var bra kvalitet eller hur? Jättekonstigt tycker jag....

I Riga fick vi 13 ägg, 12 blev befruktade, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. Nu använder de färska ägg och vi gjorde dubbeldonation med PGS.

Men en äggdonation hos AvaClinic med färska ägg (utan spermiedonation eller PGS) kostar ca 65.000kr där, så jag kan rekommendera AvaClinic om det är nån som letar efter en klinik.

Hos dem blir man alltid bra bemött även efter man betalat ! Jag fick tom min koordinators mobiltelefonnr så jag kunde ha kontakt med henne även på helgerna under tiden jag ruvade. Så jag tycker de är väldigt serviceminded där.

Ja, så här i efterhand skulle vi ju gjort andra val och då kanske vi hade fått bättre resultat. Jag tyckte jag gjorde då bra efterforskningar som jag bara kunde, men det går ju tyvärr inte att göra nåt åt idag.

Jag tar mitt hgc-blodprov i morrn, men är ganska övertygad om att det inte funkade den här gången heller.

Det känns underligt att om två dagar antagligen kunna benämna mig själv som "ofrivilligt barnlös", och då inte bara för stunden.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?