• Panduro

9-månaders förkyld, spyr vatten av koksalt

Vår flicka på 9 månader är förkyld. Hon är jättesnorig, men har ingen feber. Ingen matlust (spyr upp vanlig mat men ammar gärna) Hostar till nångång ibland. Upplever dock att hostan mest beror på att hon försöker få bort snoret hon svalt.

Har testat med snorsug, men hon får totalt panik bara hon ser den.. Har idag gett ganska mycket koksalt utan någon större effekt.

Men nu när hon sover för natten har hon vaknat två gånger, hostat till och spytt massa vattniga spyor. Massor. Kan det vara koksaltet som löst upp snoret (plus själva koksaltet då) och nu kommer upp som vatten? Eller har vi gjort något fel med koksaltet?

• Svar på tråden 9-månaders förkyld, spyr vatten av koksalt
  • Karins08

Testa nån app liknande KRY och prata med en läkare direkt, det är ju gratis för barn!

• Panduro
    IrriteradMamma skrev 2018-03-18 22:20:14 följande:

Vadå, får hon dricka koksaltet eller hur menar du?

Nej såklart i näsan :) Men det som inte kommer ut ur näsan direkt åker väl bak i halsen antar jag och sväljs ner.
  • Panduro
    Karins08 skrev 2018-03-18 22:19:50 följande:

Testa nån app liknande KRY och prata med en läkare direkt, det är ju gratis för barn!

Ja, får väl göra det. Tack för svar :)
  • IrriteradMamma
    Panduro skrev 2018-03-18 22:24:26 följande:

Nej såklart i näsan :) Men det som inte kommer ut ur näsan direkt åker väl bak i halsen antar jag och sväljs ner.

Ja om det inte rinner ut ur näsan efter ni sköjlt har hon ju svalt det :) vet ju inte hur mycket ni har sköljt, men är det bara koksalt så borde det ju inte vara någon fara.

Vår dotter på 10 månader är också väldigt förkyld nu, hon vill inte heller äta ordentligt, förutom amning då :)

Ligger er dotter på rygg när hon sover? Vår har börjat sova på sidan och det verkar hjälpa lite mot slemmet och hostan :)
  • Panduro
    IrriteradMamma skrev 2018-03-18 22:29:36 följande:

Ja om det inte rinner ut ur näsan efter ni sköjlt har hon ju svalt det :) vet ju inte hur mycket ni har sköljt, men är det bara koksalt så borde det ju inte vara någon fara.

Vår dotter på 10 månader är också väldigt förkyld nu, hon vill inte heller äta ordentligt, förutom amning då :)

Ligger er dotter på rygg när hon sover? Vår har börjat sova på sidan och det verkar hjälpa lite mot slemmet och hostan :)

Usch då, så hemskt när de är sjuka.. :( Just nu ligger hon i babyskyddet och snusar och sover. Samsover annars så risken är nog hög att hon snart vaknar och vill komma upp i sängen.. ")
  • Themis

Men salt i större mängd gör ju vem som helst illamående? Jag hade nog tagit det lite lugnt med koksaltlösning nästa dag.

Barn som vägrar mat hade jag gett lite Proviva. Snällt för magen, rätt saltbalans och de flesta barn gillar någon av smakerna.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Dementoria
    Themis skrev 2018-03-18 22:35:39 följande:

Men salt i större mängd gör ju vem som helst illamående? Jag hade nog tagit det lite lugnt med koksaltlösning nästa dag.

Barn som vägrar mat hade jag gett lite Proviva. Snällt för magen, rätt saltbalans och de flesta barn gillar någon av smakerna.

Barnet är bara 9 månader och ammar fortfarande. 
  • Norbottensfia

Använd physiomer spray om ni inte redan testat. när vår dotter var 9 mån och förkyld gav jag en jätteliten typ halv dusch barn nässpray så hon skulle få sova.... men ring 1177 och rådfråga om du är osäker :)

• IrriteradMamma
    Panduro skrev 2018-03-18 22:32:19 följande:

Usch då, så hemskt när de är sjuka.. :( Just nu ligger hon i babyskyddet och snusar och sover. Samsover annars så risken är nog hög att hon snart vaknar och vill komma upp i sängen.. ")

Ja. Längtar tills hon kan snyta sig så man får ur det värsta :)

Skönt att höra att det är någon mer som samsover :) vi har försökt få henne att sova kvar i sin säng hela natten men hon är bara nöjd bredvid mig :)

Blir intressant när jag börjar jobba igen om ett par månader :)
  • Sivs

När mitt barn var så liten och jätte förkyld. Sov hon halvsittandes i vagen på natten. Kör alltid med nässugen fast hon är rädd och skriker. Det är ändå snabbt gjort och gör det lättare att andas. Näsdroppar före nässugen som man ska använda före sugen så att det blir lättare att suga upp. Nässpray tre gånger om dagen och saltdroppar vid behov. Ingen barn gillar väl nässugen men om man måste så måste man.

• BragoP
    Themis skrev 2018-03-18 22:35:39 följande:

Koksalt har samma salthalt som övriga kroppsvätskor. Koksalt är ingen fara för bebisen.

Vi har fått använda det mycket på vår dotter då hon var mycket förkyld runt 1-2 månaders ålder. Bebisar under 6 månader andas ju bara genom näsan och läkarna så gång på gång använd så mycket som behövs det är ingen fara.

Nu är ju TS bebis äldre så det finns kanske andra sätt än koksalt men koksalt är INTE Någon fara.
  • BragoP
    Sivs skrev 2018-03-19 08:40:09 följande:

När mitt barn var så liten och jätte förkyld. Sov hon halvsittandes i vagen på natten. Kör alltid med nässugen fast hon är rädd och skriker. Det är ändå snabbt gjort och gör det lättare att andas. Näsdroppar före nässugen som man ska använda före sugen så att det blir lättare att suga upp. Nässpray tre gånger om dagen och saltdroppar vid behov. Ingen barn gillar väl nässugen men om man måste så måste man.

Nässugen sa däremot våra läkare att vi skulle vara försiktiga med. Sjukvården spolar alltid bak snöret så att de sväljer det istället för att suga ut det. Nässugen kan istället trigga snorproduktionen ( tror det var därför de så att vi skulle vara försiktig med den).
  • Themis
    BragoP skrev 2018-03-19 10:13:45 följande:
    Koksalt har samma salthalt som övriga kroppsvätskor. Koksalt är ingen fara för bebisen.

Vi har fått använda det mycket på vår dotter då hon var mycket förkyld runt 1-2 månaders ålder. Bebisar under 6 månader andas ju bara genom näsan och läkarna så gång på gång använd så mycket som behövs det är ingen fara.

Nu är ju TS bebis äldre så det finns kanske andra sätt än koksalt men koksalt är INTE Någon fara.
    Man kan fortfarande bli illamående av isoton koksaltlösning i större mängd, jag lovar.

Och jag borde veta för jag kör upp koksaltlösning i bihålorna med sköljspruta sedan tio år tillbaka.

Att det inte är farligt är en helt annan sak.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • BragoP
    Themis skrev 2018-03-19 18:08:25 följande:

Man kan fortfarande bli illamående av isoton koksaltlösning i större mängd, jag lovar.

Och jag borde veta för jag kör upp koksaltlösning i bihålorna med sköljspruta sedan tio år tillbaka.

Att det inte är farligt är en helt annan sak.

Det visste jag inte så Tack!
Svar på tråden 9-månaders förkyld, spyr vatten av koksalt