Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Kan man få ögonoperation bekostad?

Vixen90 skrev 2018-03-19 18:15:48 följande:

Har överjävligt dålig syn. Kan inte leva utan linser eller i nödfall glasögon.

Finns det någon möjlighet att få en operation bekostad? Det skulle sannolikt inte räcka med en enkel laser, utan trolig byte av lins. Är det helt omöjligt att få det betalt? Kan man få någon rabatt?

Jag gjorde linsbyte kraftigt rabatterat via min arbetsgivare som hade avtal med Memira via Benify. Tror grundpriset var 62 000 kr, jag betalade 46 000 brutto. Memira erbjuder delbetalning om man vill. Jag hade lätt delbetalat om jag inte haft annat alternativ.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Vixen90 skrev 2018-03-19 18:46:23 följande:

Vad hade du för synfel? Hur blev resultatet?

Jag var kraftigt närsynt, över -8 på bägge ögonen, samt hade kraftigt brytningsfel. Första två åren efter operation hade jag perfekt syn, nu börjar viss ålderssynthet komma krypande så jag kommer behöva glasögon igen inom ett par år gissar jag. Men bara att kunna ta sig till toaletten utan glasögon och kunna bada och veta var stranden är är ju grymt för mig som varit helt beroende av glasögon hela livet.
  • riboflavin
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:02:55 följande:

Vilken typ av operation gjorde du då? Var det med laser som korrigerade din egen lins eller ett linsbyte? Vid vilken ålder bör jag förvänta mig ålderssynthet?

Rent konkret gjorde jag inget linsbyte utan ett linsimplantat (ICL) En extra lins placerades i ögat. Operationen kan kompletteras med laser för att få perfekt synskärpa, men jag hade tur och det funkade perfekt från början.

Från 40 år brukar många få ålderssynthet, men som en del av mitt medfödda synfel har jag redan sen innan dålig rörlighet i ögat och därmed lite tidigare drabbad.
  • riboflavin
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:26:13 följande:

Ja. Jag har ju väntat på och drömt om det länge så det kommer väl vara värt det även om det "bara" är riktigt bra i ca 10 år. Jag tänker att jag oavsett utgång av en operation inte kommer se fullt så illa som jag gör idag. Så det kan i princip bara gå åt ett håll.

Precis, även med viss ålderssynthet är jag ju fullt normalseende och behöver aldrig tänka på glasögon som immar, kan utöva vattensporter utan bekymmer, idrotta på ett helt annat sätt m.m. Operationen gav mig så mycket bättre livskvalitet. Jag har aldrig kunnat ha linser på grund av ärrvävnad på hornhinnan så glasögon har varit mitt enda alternativ.
Svar på tråden Kan man få ögonoperation bekostad?