Inlägg från: Anonym (Glasses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Glasses)

Kan man få ögonoperation bekostad?

Min man har -7 och han använder linser. Ibland stör de men han skäms för glasögon.

Han har tjocka glasögon hemma.

Jag har sett en kvinna med -19. DET var tjocka glas och de befann sig i en liten båge.

När du kommer ner på -19 räknas du som blind. Men jag tror inte du får gratis eller rabatterat ens då.

Jag har också glasögon. Var gång det är dags att byta styrka köper jag ett extra par. De absolut billigaste och alltid i plastm de använder jag i duschen och på simhallen. Kostade mig 199 kr inkl. Glas och bågar.

Så man måste inte kämpa i duschen.

• Anonym (Glasses)
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:04:05 följande:

Jag kan inte duscha med glasögon på.

Du har ju inte provat. prova först.
  • Anonym (Glasses)

Angående ålderssynthet.

Det är som allt i livet olika för alla men runt 40 brukar det börja så smått.

Jag är 35 och har precis fått mina första läsglasögon. Jag läser jättemycket och anstänger ögonen. Min ADD är +0.50.

Min man är 38 och har ingen ADD alls. Han läser aldrig.

Min mamma fick sina när hon var 50.Då fick hon ADD +2.5

• Anonym (Glasses)

Man brukar inte få läsglasögon förrän man har ADD +1.00

• Anonym (Glasses)
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:31:22 följande:

Jo, det har jag. Både med linser och glasögon. Det har inte slutat väl. Glasögonen immar först igen, för att därefter samla vattendroppar och sedan vara i vägen dels vid peeling i ansiktet och vid hårtvätt. Jag skulle mao behöva ta av dem halva tiden ändå... Mina ögon blir lätt irriterade och röda/svidande av vatten, pga att jag alltid har linser och därmed aktivt hållit mig långt borta från vatten i ögonen för att de inte ska falla ut. Hade synen varit normal och jag inte behövt ha något i ögonen som kan falla ut så borde den överkänsligheten kunna justeras igen.

Men vad du överdriver. Ja så klart det kommer vatten och så klart de immar igen. Tror du inte mina gör det! Bara att skölja av med slangen och sen på igen. Enda gången jag tar av de en stund är när jag tvättar håret.

Och vatten i ögonen?För att undvika vatten i ögonen sprutar man inte med slangen mot ögonen.Man böjer huvudet bakåt.Halsen består av rörliga leder.
  • Anonym (Glasses)
    Tramptass skrev 2018-03-19 20:30:21 följande:

Förlåt men känner mig lite förvirrad här. Lever själv med grav närsynthet (-14,5 på ena och 12,5 på andra). Visst skulle det vara skönt att slippa linser och glasögon, men... jag har aldrig känt att mitt liv inte är normalt?? Behöver jag gå på toa mitt i natten gör jag det oftast utan glasögon. Duscha går väl att göra hur bra som helst med linser? Eller utan något alls för den delen. Jag går till simhallen med linser. Jag tar mig runt i mitt hem utan att slå ihjäl mig utan synhjälpmedel. Vilket de flesta blinda människor också gör, mig veterligen. Man anpassar sig helt enkelt. Tycker det känns lite överdrivet att kalla det en enorm funktionsnedsättning faktiskt.

Instämmer!
Svar på tråden Kan man få ögonoperation bekostad?