• Vixen90

Kan man få ögonoperation bekostad?

Har överjävligt dålig syn. Kan inte leva utan linser eller i nödfall glasögon.
    Finns det någon möjlighet att få en operation bekostad? Det skulle sannolikt inte räcka med en enkel laser, utan trolig byte av lins. Är det helt omöjligt att få det betalt? Kan man få någon rabatt?

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Svar på tråden Kan man få ögonoperation bekostad?
  • Vixen90
    riboflavin skrev 2018-03-19 19:09:20 följande:
    Jag var kraftigt närsynt, över -8 på bägge ögonen, samt hade kraftigt brytningsfel. Första två åren efter operation hade jag perfekt syn, nu börjar viss ålderssynthet komma krypande så jag kommer behöva glasögon igen inom ett par år gissar jag. Men bara att kunna ta sig till toaletten utan glasögon och kunna bada och veta var stranden är är ju grymt för mig som varit helt beroende av glasögon hela livet.
    Vilken typ av operation gjorde du då? Var det med laser som korrigerade din egen lins eller ett linsbyte? Vid vilken ålder bör jag förvänta mig ålderssynthet?
  • Vixen90
    Anonym (Glasses) skrev 2018-03-19 19:13:03 följande:

Min man har -7 och han använder linser. Ibland stör de men han skäms för glasögon.

Han har tjocka glasögon hemma.

Jag har sett en kvinna med -19. DET var tjocka glas och de befann sig i en liten båge.

När du kommer ner på -19 räknas du som blind. Men jag tror inte du får gratis eller rabatterat ens då.

Jag har också glasögon. Var gång det är dags att byta styrka köper jag ett extra par. De absolut billigaste och alltid i plastm de använder jag i duschen och på simhallen. Kostade mig 199 kr inkl. Glas och bågar.

Så man måste inte kämpa i duschen.

Jag kan inte duscha med glasögon på.
  • riboflavin
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:02:55 följande:

Vilken typ av operation gjorde du då? Var det med laser som korrigerade din egen lins eller ett linsbyte? Vid vilken ålder bör jag förvänta mig ålderssynthet?

Rent konkret gjorde jag inget linsbyte utan ett linsimplantat (ICL) En extra lins placerades i ögat. Operationen kan kompletteras med laser för att få perfekt synskärpa, men jag hade tur och det funkade perfekt från början.

Från 40 år brukar många få ålderssynthet, men som en del av mitt medfödda synfel har jag redan sen innan dålig rörlighet i ögat och därmed lite tidigare drabbad.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Glasses)
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:04:05 följande:

Jag kan inte duscha med glasögon på.

Du har ju inte provat. prova först.
  • Vixen90
    riboflavin skrev 2018-03-19 20:22:26 följande:
    Rent konkret gjorde jag inget linsbyte utan ett linsimplantat (ICL) En extra lins placerades i ögat. Operationen kan kompletteras med laser för att få perfekt synskärpa, men jag hade tur och det funkade perfekt från början.

Från 40 år brukar många få ålderssynthet, men som en del av mitt medfödda synfel har jag redan sen innan dålig rörlighet i ögat och därmed lite tidigare drabbad.
    Ja. Jag har ju väntat på och drömt om det länge så det kommer väl vara värt det även om det "bara" är riktigt bra i ca 10 år. Jag tänker att jag oavsett utgång av en operation inte kommer se fullt så illa som jag gör idag. Så det kan i princip bara gå åt ett håll.
  • Anonym (Glasses)

Angående ålderssynthet.

Det är som allt i livet olika för alla men runt 40 brukar det börja så smått.

Jag är 35 och har precis fått mina första läsglasögon. Jag läser jättemycket och anstänger ögonen. Min ADD är +0.50.

Min man är 38 och har ingen ADD alls. Han läser aldrig.

Min mamma fick sina när hon var 50.Då fick hon ADD +2.5

• Tramptass

Förlåt men känner mig lite förvirrad här. Lever själv med grav närsynthet (-14,5 på ena och 12,5 på andra). Visst skulle det vara skönt att slippa linser och glasögon, men... jag har aldrig känt att mitt liv inte är normalt?? Behöver jag gå på toa mitt i natten gör jag det oftast utan glasögon. Duscha går väl att göra hur bra som helst med linser? Eller utan något alls för den delen. Jag går till simhallen med linser. Jag tar mig runt i mitt hem utan att slå ihjäl mig utan synhjälpmedel. Vilket de flesta blinda människor också gör, mig veterligen. Man anpassar sig helt enkelt. Tycker det känns lite överdrivet att kalla det en enorm funktionsnedsättning faktiskt.

• Anonym (Glasses)

Man brukar inte få läsglasögon förrän man har ADD +1.00

• Vixen90
    Anonym (Glasses) skrev 2018-03-19 20:25:53 följande:
    Jo, det har jag. Både med linser och glasögon. Det har inte slutat väl. Glasögonen immar först igen, för att därefter samla vattendroppar och sedan vara i vägen dels vid peeling i ansiktet och vid hårtvätt. Jag skulle mao behöva ta av dem halva tiden ändå... Mina ögon blir lätt irriterade och röda/svidande av vatten, pga att jag alltid har linser och därmed aktivt hållit mig långt borta från vatten i ögonen för att de inte ska falla ut. Hade synen varit normal och jag inte behövt ha något i ögonen som kan falla ut så borde den överkänsligheten kunna justeras igen.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Glasses) skrev 2018-03-19 20:25:53 följande:

Var skriver TS att hon inte har testat att duscha med glasögon? Eller ville du bara vara lite dryg?
  • Anonym (Glasses)
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:31:22 följande:

Jo, det har jag. Både med linser och glasögon. Det har inte slutat väl. Glasögonen immar först igen, för att därefter samla vattendroppar och sedan vara i vägen dels vid peeling i ansiktet och vid hårtvätt. Jag skulle mao behöva ta av dem halva tiden ändå... Mina ögon blir lätt irriterade och röda/svidande av vatten, pga att jag alltid har linser och därmed aktivt hållit mig långt borta från vatten i ögonen för att de inte ska falla ut. Hade synen varit normal och jag inte behövt ha något i ögonen som kan falla ut så borde den överkänsligheten kunna justeras igen.

Men vad du överdriver. Ja så klart det kommer vatten och så klart de immar igen. Tror du inte mina gör det! Bara att skölja av med slangen och sen på igen. Enda gången jag tar av de en stund är när jag tvättar håret.

Och vatten i ögonen?För att undvika vatten i ögonen sprutar man inte med slangen mot ögonen.Man böjer huvudet bakåt.Halsen består av rörliga leder.
  • Anonym (Glasses)
    Tramptass skrev 2018-03-19 20:30:21 följande:

Förlåt men känner mig lite förvirrad här. Lever själv med grav närsynthet (-14,5 på ena och 12,5 på andra). Visst skulle det vara skönt att slippa linser och glasögon, men... jag har aldrig känt att mitt liv inte är normalt?? Behöver jag gå på toa mitt i natten gör jag det oftast utan glasögon. Duscha går väl att göra hur bra som helst med linser? Eller utan något alls för den delen. Jag går till simhallen med linser. Jag tar mig runt i mitt hem utan att slå ihjäl mig utan synhjälpmedel. Vilket de flesta blinda människor också gör, mig veterligen. Man anpassar sig helt enkelt. Tycker det känns lite överdrivet att kalla det en enorm funktionsnedsättning faktiskt.

Instämmer!
  • Vixen90
    Tramptass skrev 2018-03-19 20:30:21 följande:

Med hjälpmedel är det naturligtvis inga problem på det viset. Problemet är ju när jag inte har hjälpmedel. Då skulle jag definitivt inte kunna vara i trafiken, inte kunna sitta vid datorn, inte kunna se något på tv. Jag skulle mao inte kunna arbeta utan hjälpmedel och inte leva normalt. Skulle inte alls vara bekväm med att lämna hemmet.

Problem nummer två är att hjälpmedlen är otillräckliga. Jag kan inte sporta med glasögon, jag kan inte vara på badhus/i vatten med linser (ja, jag har provat, fler än en gång, det har alltid slutat i katastrof) och jag vill naturligtvis inte behöva "gissa" mig fram hemma mitt i natten. Jag har trampat på saker osv, för att jag inte sett. Jag skulle inte klara mig så bra om jag råkade ut för en olycka och inte hade något hjälpmedel. I praktiken så klarar jag mig ju nu, men det är inte BRA. Jag är långt ifrån nöjd och jag har ofta problem med ögonen. Har man bara glasögon en liten del av dagen så är det säkert ingen fara, men för mig är det inte alls som att jag skulle klara mig lika bra utan.

Det ÄR det ju en funktionsnedsättning. Jag skulle inte kunna leva normalt utan hjälpmedel, men det måste man bekosta själv. Det tycker jag är underligt, faktiskt. För många andra fysiska problem finns det hjälp att få. Men inte om man inte kan se? Och det är inte en billig historia.

Andra kanske inte alls störs över att se dåligt, men JAG gör det i min vardag. Det är något som jag dagligen har någon typ av problem med, på ett eller annat vis. Det fungerar någorlunda med linser och jag "slår inte ihjäl mig" såklart, men det är inte alls så att jag är nöjd med den lösningen. Många vardagliga saker påverkas av min dåliga syn. 

Men du behöver såklart inte känna som jag. Jag tycker ju oavsett din åsikt att det är en sådan nedsättning som man borde få hjälp med, eftersom hjälpmedel FINNS, och det är inte alls som att man kan leva normalt utan, om man ligger runt -8.50.
  • riboflavin
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:26:13 följande:

Ja. Jag har ju väntat på och drömt om det länge så det kommer väl vara värt det även om det "bara" är riktigt bra i ca 10 år. Jag tänker att jag oavsett utgång av en operation inte kommer se fullt så illa som jag gör idag. Så det kan i princip bara gå åt ett håll.

Precis, även med viss ålderssynthet är jag ju fullt normalseende och behöver aldrig tänka på glasögon som immar, kan utöva vattensporter utan bekymmer, idrotta på ett helt annat sätt m.m. Operationen gav mig så mycket bättre livskvalitet. Jag har aldrig kunnat ha linser på grund av ärrvävnad på hornhinnan så glasögon har varit mitt enda alternativ.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:31:22 följande:
    Lär dig att leva helt utan glasögon och linser hemma så du slipper krångla i duschen mm. Mina föräldrar fixade det, du kommer fixa det.... Det känns lite som att du gör saker krångligare/värre än det egentligen är. Vilket jag absolut förstår, det är säkert skitläskigt att få sämre och sämre syn när man är van vid att man själv och alla i ens omgivning ser som hökar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:45:31 följande:
    Med hjälpmedel är det naturligtvis inga problem på det viset. Problemet är ju när jag inte har hjälpmedel. Då skulle jag definitivt inte kunna vara i trafiken, inte kunna sitta vid datorn, inte kunna se något på tv. Jag skulle mao inte kunna arbeta utan hjälpmedel och inte leva normalt. Skulle inte alls vara bekväm med att lämna hemmet.

Problem nummer två är att hjälpmedlen är otillräckliga. Jag kan inte sporta med glasögon, jag kan inte vara på badhus/i vatten med linser (ja, jag har provat, fler än en gång, det har alltid slutat i katastrof) och jag vill naturligtvis inte behöva "gissa" mig fram hemma mitt i natten. Jag har trampat på saker osv, för att jag inte sett. Jag skulle inte klara mig så bra om jag råkade ut för en olycka och inte hade något hjälpmedel. I praktiken så klarar jag mig ju nu, men det är inte BRA. Jag är långt ifrån nöjd och jag har ofta problem med ögonen. Har man bara glasögon en liten del av dagen så är det säkert ingen fara, men för mig är det inte alls som att jag skulle klara mig lika bra utan.

Det ÄR det ju en funktionsnedsättning. Jag skulle inte kunna leva normalt utan hjälpmedel, men det måste man bekosta själv. Det tycker jag är underligt, faktiskt. För många andra fysiska problem finns det hjälp att få. Men inte om man inte kan se? Och det är inte en billig historia.

Andra kanske inte alls störs över att se dåligt, men JAG gör det i min vardag. Det är något som jag dagligen har någon typ av problem med, på ett eller annat vis. Det fungerar någorlunda med linser och jag "slår inte ihjäl mig" såklart, men det är inte alls så att jag är nöjd med den lösningen. Många vardagliga saker påverkas av min dåliga syn. 

Men du behöver såklart inte känna som jag. Jag tycker ju oavsett din åsikt att det är en sådan nedsättning som man borde få hjälp med, eftersom hjälpmedel FINNS, och det är inte alls som att man kan leva normalt utan, om man ligger runt -8.50.
    Om du ser tillräkligt dåligt så kan du få hjälpmedel från länets syncentral och handikappersättning från Försäkringskassan.

Om du verkligen ser så dåligt kanske du skulle vända dig till SRF och en arbetsterapeut som kan hjälpa dig med synhjälpmedel.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Kerubmamman

Definitionen för synskada är att man inte har fullgod syn med glasögon. (Bästa ögat + bästa glaset kan som mest läsa rad 3) alternativt begränsat synfält. prata med din läkare eller optiker för att höra om du uppfyller kriterierna. Eller be om remiss till ögonläkare.
    Jag kan starkt rekommendera slipade simglasögon. Jag skulle inte kunna ta mig fram i badhuset utan mina.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • EnAnonumius
    Vixen90 skrev 2018-03-19 20:45:31 följande:
    Många blinda personer navigerar runt i sin egna lägenhet utan hjälpmedel.

Jag har också jäklig taskig syn utan mina brillor. men jag navigerar i lägenhete utan problem ändå., För jag vet vad möblerna står och och vad mitt badkar är och jag tittar aldrig när jag slår på duschen heller. Jag är som de blind väldigt taktil av mig, och arbetar mycket med händerna och "riktning", och konsekvent med hur jag ställer upp sakerna i badrummet och andra ställen i lägenheten.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Kan man få ögonoperation bekostad?