• Mammatillnova

11månaders TROTS

Jag håller på att bli galen. Vet inte vad jag ska göra snart!

Vår dotter är 11månader och en vecka och är helt otroligt trotsig och jobbig när det gäller mat och blöjbyten speciellt och att få henne att somna på kvällen tar en timme. Hon har även blivit jobbig när det gäller att vara nöjd när vi åker bil och komma till ro i vagnen och somna. Otroligt mammig!

Detta är en väldigt aktiv liten tjej som bubblar som bara den under dagarna, ställer sig och står rakt upp och har börjat ta sina första steg. Hon har åtta tänder och inga påväg vad jag kan se eller känna, hon sover hela nätter när hon väl somnat! Annars är hon en väldigt nöjd och glad bebis men när hon gnäller och bökar såhär håller jag på att bli tokig alltså!

Snälla någon säg vad jag gör för fel eller va det är med henne! Har ni erfarenhet själva, tips eller nåt att komma med så tackar jag gärna och tar emot!

• Svar på tråden 11månaders TROTS
  • lövet2

Det är inte trots. Hon håller på att gå från baby till småbarn, helt enkelt. Då brukar de vilja vara ganska självständiga; äta "själv", klä sig, göra en massa saker som egentligen är lite för svåra. Dessutom har hon lärt sig hur man håller sig vaken med flit. Då kan det bli lite trassligare att somna. Det är ju faktiskt roligare att vara vaken ...

• nnnnnnnn

När det gäller mat så är det ingen idé att krångla och bråka.
    Erbjud och avled till viss del tex ha en liten leksak i handen och lek samtidigt som man matar på med skeden. Truga inte. Kanske köra med ersättning som måltidsdryck om det inte går i så mycket mat, men energin behövs? Eller lägg en klick smör/kokosolja/rapsolja i det mesta för att öka energiinnehållet i maten.

Blöjbyten får man ta snabbt som tusan, är det bara kiss så tar man det stående med up&go-variant av blöja. Annars avleder man med en glittrande leksak som bara tas fram vid blöjbyte.

Somna i vagnen gör de om de är trötta, annars är det väl ett tecken på att barnet behöver mindre sömn?

Mammighet kan göra att du behöver vila från barnet. När pappan (om det finns en sådan i bilden) kommer hem så är barnet hans ansvar. Du tar en långpromenad eller sitter en stund ensam och samlar kraft.

Dags att byta förälder som är hemma? Fundera på det!

Somna på kvällen? Byta rutiner? Ta ett långt varmt bad, välling, borsta tänder, pyjamas och sedan sova? Eller senarelägga/tidigarelägga nattningen? Det kan vara svårt att somna om man är övertrött eller för pigg.

• Anonym (:))

Våran tös är nu 12 månader, hon började gå vid 8 månader, extremt kavat och framåt tjej... när man tror att vissa rutiner sitter så ändras dem ;) hon ska absolut äta själv och vill testa allt som mamma gör, torka bordet, slänga kläder i tvätten, sitta på toalettstolen osv :) hon är inte "trotsig" men testar gränser och visar mycket känslor och humör och respons på det..... jag avleder och ger mycket kärlek ;)

• Mammatillnova

Tack såå mycket för alla bra tips!

En pappa finns i bilden och jag brukar ge honom ansvaret när han kommer hem så jag kan få sticka iväg å gymma eller ta en skogspromenad med hunden!

Vår lilla fis dricker enbart vatten i flaska och det i mängder! Är det nåt annat i flaskan dissar hon det på en gång. Ammade och gav aldrig ersättning.

Kan jag få fråga er en annan sak. Hur har ni gjort när barnet skall börja gå på potta?

• Mammatillnova

Tack såå mycket för alla bra tips!

En pappa finns i bilden och jag brukar ge honom ansvaret när han kommer hem så jag kan få sticka iväg å gymma eller ta en skogspromenad med hunden!

Vår lilla fis dricker enbart vatten i flaska och det i mängder! Är det nåt annat i flaskan dissar hon det på en gång. Ammade och gav aldrig ersättning.

Kan jag få fråga er en annan sak. Hur har ni gjort när barnet skall börja gå på potta?

• Norbottensfia

Jag sätter vår dotter på pottan direkt på morgonen, innan vila, efter vila osv. När man tror hon är nödig helt enkelt :) ibland kommer det något, ibland inte :) låter två pottor stå framme hela tiden där vi är :)

Svar på tråden 11månaders TROTS