Ni med sena bebisar
Ni som haft bebisar som varit sena med motorik och joller hur slutade det? Var det något som låg bakom, fortsatte de att vara sena när de blev äldre?
Ni som haft bebisar som varit sena med motorik och joller hur slutade det? Var det något som låg bakom, fortsatte de att vara sena när de blev äldre?
Hur sena talar vi om? Min son var sen motoriskt, började krypa vid 12 mån, gick vid 18 mån, vilket är i normalspannet men i senaste laget. Jollret bara lossnade en dag och har sedan rasslat ur honom. Han var liten och klen när han föddes, så jag tror det beror på det. Idag är han 2,5 år, fortfarande lite efter motoriskt, men långt före med talet.
Jag har tre barn och den äldsta har varit betydligt senare än sina bröder med både motoriken och talet. Han kunde gå stadigt vid 14 månader, de andra två vid 9 respektive 10 månader. Kunde knappt säga någonting före 18 månaders ålder och dröjde till ca 2 år innan han sa 2-ordssatser. Mellanbarnet och nu den yngsta började prata enstaka ord vid 11-12 månader och sen lossnade det väldigt snabbt för mellanbarnet. Yngsta är 13 mån nu snart och han säger iaf 5 begripliga ord och vi märker att han förstår mycket, han pekar på saker han vill ha. Så jag kan bara jämföra mina barn med varandra.
Äldsta ska utredas nu för autism och ev. ADHD och jag tror detta är orsaken att han varit senare än sina bröder. Dock har han ju inte varit onaturligt sen så vi reagerade inte så mycket på just det då han var väldigt liten. Och det är ju inte så att alla "senare" barn har något funktionshinder heller utan de kanske bara är just lite sena.