• lompan

Utv samtal i f klass

Hej! Jag ska precis ta över en förskoleklass, jag är utbildad men har jobbat med andra pedagogiska saker i några år. Problemet är att jag hinner ha barnet i några få veckor innan vi ska sätta igång med utvecklingssamtal. En ganska svår uppgift när man inte känner eleverna såväl. Min fråga till er är; vad hade du som förälder velat veta om du kom på samtal i f klass? Kanske någon här rent av redan varit, vad var bra /mindre bra med samtalet?

• Svar på tråden Utv samtal i f klass
  • Grävling 75

Varför inte lägga upp det som ett ?lära känna?-samtal i ställer? Så gjorde mina barns lärare i f-klass och det uppskattade både jag och barnen. Det var ganska mycket riktat mot barnet och hur barnet upplevde lektioner, raster, maten, kompisar osv.

• Lindsey77

Inskolningssamtal har de kallat de på mina barns skola när vi kommer på ett första samtal i förskoleklass, 1:an, stadiebyten... kan ju knappast kalla det utvecklingssamtal. Hur ska du hinna se barnets utveckling på några veckor?

• Frontline

Jag skulle ifrågasätta dig och andra lärare så in i helvete att du skulle bli ledsen..
    Är en stor ovän av ena barnets förskollärare och hon ska få så mycket skit och få känna av att helgen är förstörd,,
    Vill helst slippa se dotterns fröken för jag kommer resa agg..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • lompan
    Frontline skrev 2018-04-02 00:23:25 följande:

Jag skulle ifrågasätta dig och andra lärare så in i helvete att du skulle bli ledsen..

Är en stor ovän av ena barnets förskollärare och hon ska få så mycket skit och få känna av att helgen är förstörd,,

På vilket sätt skulle du ifrågasätta mig? Vad har JAG gjort fel? Konstig inställning att vilja göra någon ledsen. Ta problemet sakligt istället och löser det sig inte får du ta det högre upp.
  • Grävling 75
    Frontline skrev 2018-04-02 00:23:25 följande:

Varför? Det gagnar väl ingen att du gör dig osams med barnens lärare? Speciellt inte barnen.
  • Frontline
    lompan skrev 2018-04-02 10:45:24 följande:
    På vilket sätt skulle du ifrågasätta mig?
    Ifrågasätta att du tar över bara sådär utan en infoträff innan med berörda barns föräldrar.
    lompan skrev 2018-04-02 10:49:21 följande:
    På vilket sätt skulle du ifrågasätta mig? Vad har JAG gjort fel? Konstig inställning att vilja göra någon ledsen. Ta problemet sakligt istället och löser det sig inte får du ta det högre upp.

Vill jag ha en förändring i mitt barns klass vill jag veta det innan det sker och inte ett par veckor senare.
    Grävling 75 skrev 2018-04-05 23:55:59 följande:
    Varför? Det gagnar väl ingen att du gör dig osams med barnens lärare? Speciellt inte barnen.

Min dotter har haft 3 nya lärare nu under sitt första år i skolan, varje gång får vi ett mail på helgen att nu på måndag så kommer XX ta över klassen och ingen info får man innan eller efter..

Tror fan man ifrågasätter allt vad nya lärare heter..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Feel me
    Har aldrig vart med om att en ny lärare har en introträff med andra föräldrar (inte ens på min barna tid), men däremot en presentation av själva nya läraren vem hon/han är via Unikum som vi har och de uppskattas. Dock inte när vikarie steppar in.
  • LFF
    Frontline skrev 2018-04-06 00:12:47 följande:
    Ifrågasätta att du tar över bara sådär utan en infoträff innan med berörda barns föräldrar.
    lompan skrev 2018-04-02 10:49:21 följande:

Vill jag ha en förändring i mitt barns klass vill jag veta det innan det sker och inte ett par veckor senare.
    Min dotter har haft 3 nya lärare nu under sitt första år i skolan, varje gång får vi ett mail på helgen att nu på måndag så kommer XX ta över klassen och ingen info får man innan eller efter..

Tror fan man ifrågasätter allt vad nya lärare heter..
    Fast det är ju inte lärarens fel utan rektorn du ska ge dig på i så fall.
  • LFF

Har du möjlighet att prata med den tidigare läraren som haft barnen innan och fråga denne lite om alla barn?

Nu är mina bara 4,5 än så länge men det jag vill veta när vi går på utvecklingssamtal är hur de är på förskolan, vad de har för problem/svagheter som vi kan hjälpa till med hemmavid att jobba med, vad de fokuserar på just nu i den pedagogiska verksamheten så vi kan vidareutveckla det hemma.

Svar på tråden Utv samtal i f klass