cyberbabe skrev 2018-04-03 19:20:04 följande:
Vi var som jag längre upp skrivit nyligen i Thailand med vår son. Han vistades i solen flera timmar om dagen i sin uv-dräkt samt SPF 50 där den inte täckte under 2 veckors tid. Han fick inte någon ?bränna? alls så förstår inte varför de inte ska kunna springa/krypa omkring och utforska? Varför ska små barn inte kunna bada i havet? Havet är mycket renare än ett poolvattnet som står helt still och är fullt med klor, dessutom är saltvatten bra för huden småsår mm läker till exempel mycket snabbare
Ja man gör ju som man vill men som sagt, det är inte bra för små barn under ett år att vistas i solen, framförallt inte mitt på dagen när den är som starkast. Och det är inte bara att bränna sig som är faran, solen kan skada huden på andra sätt. Man behöver inte bränna sig för att få malignt melanom till exempel. Jag tar mina råd från sjukvården och inte från anekdoter i stil med ?men det gick ju bra för oss?. Läs gärna på 1177 om saken.
Och jag menade självklart inte att det är något fel på att bada i havet i sig, utan att när man badar i havet finns ju (oftast) ingen skugga.