• emmaliinnea

Det här med välling..

Har en dotter på snart 7 mån. Jag håller på att fasa ut amningen och nu om kvällarna dricker hon först välling och fyller sedan på med bröstmjölk. Ibland (oftast) går det hur bra som helst med vällingen och hon slukar flaskan, men ibland går det inte alls. Min undran är då, hur gör jag sen när hon BARA ska äta välling? Jag tänker att hon kan ju inte gå i säng hungrig? Eller? Hur ska jag göra! Vill snart sluta med amningen helt.

• Svar på tråden Det här med välling..
  • Anonymamamma

Ge henne ersättning och inte välling.

• Iowhannah

Ja, ge ersättning istället. Vill du att hon får i sig nåt matigare på kvällen så servera gröt.

• Tow2Mater

Vid 7 mån ska ersättning ges som komplement till brostmjolken, som huvudsaklig mat, om du inte helammar. Välling = grot, ges som komplement. Vid 1 år kan barnet äta mat enbart, så du boirde ge mat som del redan nu, inte bara välling.

• Anonymamamma

Gick det bra med ersättningen TS?

• Mia86a

Tycker hon om ersättning? Vill du sluta amma skulle jag i så fall göra som du gör nu, dvs först välling och sedan fylla på med ersättning tills hon är nöjd (motsvarande bröstmjölken). När hon fyllt ett år skulle jag ta bort ersättningen och övergå till endast välling.

• Dementoria

Ge ersättning i stället för välling. Sedan när hon blir ett kan du fasa ut ersättningen och ge gröt på kvällen innan sängen. Välling är verkligen inte ett måste.

• emmaliinnea

Tack för alla svar! Har inte testat med ersättning än, utan ger fortfarande bröstmjölk som komplettering till vällingen. Har testat ersättning en gång förut och då tyckte hon inte om det, men får ge det en chans till isåfall! :)

• sextiotalist

Varför denna antivälling (men helt OK med gröt, som är ofta samma sak). Är ni lika anti mot soppor (som också är mat i flytande form).
    Nu är min son så gammal så välling var det naturliga övergångsmaten (inte enbart) och välling har funnits i vår kultur väldigt, väldigt länge (och andra kulturer har annan mat som de har gett sina småttingar när det är slut på amningen eller kompletterar amningen).
    Gillar ditt barn välling, mår bra av det och det fungerar, fortsätt med det. Självklart ska inte välling vara den enda födan som barnet får. Men om barnet trivs med att få sin gröt i flytande form så är det helt OK.
    Nej, gluten är inte farligt eller felaktigt för de som inte har celiaki. Vi andra klarar av gluten (sedan finns det personer som inte fixar det av andra orsaker, precis som jag inte fixar baljväxter)

• Anonymamamma
    sextiotalist skrev 2018-04-05 09:05:59 följande:

Varför denna antivälling (men helt OK med gröt, som är ofta samma sak). Är ni lika anti mot soppor (som också är mat i flytande form).

Nu är min son så gammal så välling var det naturliga övergångsmaten (inte enbart) och välling har funnits i vår kultur väldigt, väldigt länge (och andra kulturer har annan mat som de har gett sina småttingar när det är slut på amningen eller kompletterar amningen).

Gillar ditt barn välling, mår bra av det och det fungerar, fortsätt med det. Självklart ska inte välling vara den enda födan som barnet får. Men om barnet trivs med att få sin gröt i flytande form så är det helt OK.

Nej, gluten är inte farligt eller felaktigt för de som inte har celiaki. Vi andra klarar av gluten (sedan finns det personer som inte fixar det av andra orsaker, precis som jag inte fixar baljväxter)

Hej. Jag är inte alla emot välling men jag gav hellre min son ersättning som är nyttigare. Det fick han till han var två år, morgon och kväll och sen fick han ersättning på morgonen och välling på kvällen upp till han var 2,5 och nu får han bara välling. Utöver maten så såklart ;)

Sen tänkte jag mycket på metallerna i vällingen och det har hämmat mig lite måste jag erkänna.
  • sextiotalist
    Anonymamamma skrev 2018-04-05 10:17:05 följande:
    Hej. Jag är inte alla emot välling men jag gav hellre min son ersättning som är nyttigare. Det fick han till han var två år, morgon och kväll och sen fick han ersättning på morgonen och välling på kvällen upp till han var 2,5 och nu får han bara välling. Utöver maten så såklart ;)

Sen tänkte jag mycket på metallerna i vällingen och det har hämmat mig lite måste jag erkänna.
    Det kanske har hänt något med ersättningen, när sonen var liten så fanns det upp till fyra månader, den var dessutom svindyr (jag har tittat förbi och konstaterat att priserna idag är inte mycket högre än för 20 år sedan). Vi växlade över när sonen inte blev mätt på ersättningen, då fasade vi in vällingen, efter det vägrade han ersättning (och han höll sig mätt längre). Vi började även med smakportioner i den åldern (han var hur nyfiken som helst och hade nog kunnat sätta i sig en hel burk om han fått bestämma själv).
    Idag hade man förfasat sig, men då lyfte inte min dsk på ögonbrynen utan tyckte det var bra att jag utnyttjat ett matfönster.

• Iowhannah
    sextiotalist skrev 2018-04-05 09:05:59 följande:

Det finns ny (väldigt ny, den fanns inte när sonen var bebis för två år sedan) forskning som visar att ju tidigare man introducerar gluten, desto högre är risken att barnet utvecklar celiaki, så det finns väldigt bra anledningar till att undvika både välling och industrigröt.

Det allmäna rådet är fortfarande max tre gröt-/vällingmål om dagen, vad jag vet, men sett till den senaste forskningen så anser iaf jag att man bör hålla det till ett absolut minimum.
  • Anonymamamma
    sextiotalist skrev 2018-04-05 10:24:56 följande:

Det kanske har hänt något med ersättningen, när sonen var liten så fanns det upp till fyra månader, den var dessutom svindyr (jag har tittat förbi och konstaterat att priserna idag är inte mycket högre än för 20 år sedan). Vi växlade över när sonen inte blev mätt på ersättningen, då fasade vi in vällingen, efter det vägrade han ersättning (och han höll sig mätt längre). Vi började även med smakportioner i den åldern (han var hur nyfiken som helst och hade nog kunnat sätta i sig en hel burk om han fått bestämma själv).

Idag hade man förfasat sig, men då lyfte inte min dsk på ögonbrynen utan tyckte det var bra att jag utnyttjat ett matfönster.

Ersättningen ska ha blivit bättre på 20år och de har undersökt vällingen och hittat skadliga metaller. Ersättning är fasligt dyrt ja.
Svar på tråden Det här med välling..