sextiotalist skrev 2018-04-05 09:05:59 följande:
Varför denna antivälling (men helt OK med gröt, som är ofta samma sak). Är ni lika anti mot soppor (som också är mat i flytande form).
Nu är min son så gammal så välling var det naturliga övergångsmaten (inte enbart) och välling har funnits i vår kultur väldigt, väldigt länge (och andra kulturer har annan mat som de har gett sina småttingar när det är slut på amningen eller kompletterar amningen).
Gillar ditt barn välling, mår bra av det och det fungerar, fortsätt med det. Självklart ska inte välling vara den enda födan som barnet får. Men om barnet trivs med att få sin gröt i flytande form så är det helt OK.
Nej, gluten är inte farligt eller felaktigt för de som inte har celiaki. Vi andra klarar av gluten (sedan finns det personer som inte fixar det av andra orsaker, precis som jag inte fixar baljväxter)
Det finns ny (väldigt ny, den fanns inte när sonen var bebis för två år sedan) forskning som visar att ju tidigare man introducerar gluten, desto högre är risken att barnet utvecklar celiaki, så det finns väldigt bra anledningar till att undvika både välling och industrigröt.
Det allmäna rådet är fortfarande max tre gröt-/vällingmål om dagen, vad jag vet, men sett till den senaste forskningen så anser iaf jag att man bör hålla det till ett absolut minimum.