Hur har ni löst det med avstånd?
Ni som har eller har haft en bit (ett par-tre mil) till barnets andra förälder och har eller har haft varannan vecka. Hur har ni löst det när barnet blivit större och slutat på fritids?
Ni som har eller har haft en bit (ett par-tre mil) till barnets andra förälder och har eller har haft varannan vecka. Hur har ni löst det när barnet blivit större och slutat på fritids?
Kolla upp om barnet är berättigat till skolbuss eller taxi.
På våran skola så är det vissa som har det vv. Men jag vet inte hur långt de bor från skolan.
Den möjligheten finns inte då det är olika kommuner och det går heller ingen kollektivtrafik. Så därför nyfiken på hur andra har löst det då jag kommer ihåg att flera styvmammor här svarat att det gått bra trots att de bor några mil från den andra föräldern.
Kom precis att tänka på att här har vi fritidsklubben på eftermiddagarna from 4e klass, där får de även mellis. Sen har vi "gården" med där de kan spendera några timmar efter skolan.
Klubben kostar pengar, men gården är fri.
Kom precis att tänka på att här har vi fritidsklubben på eftermiddagarna from 4e klass, där får de även mellis. Sen har vi "gården" med där de kan spendera några timmar efter skolan.
Klubben kostar pengar, men gården är fri.
Finns det varken kollektivtrafik eller klubb för barnet att gå på, så finns det egentligen inte så många alternativ om ni inte kan flytta närmre.
Föräldern kanske kan sluta tidigt vv eller hämta barnen hos den andra föräldern efter jobb. Men det är inte säkert att den andra föräldern vill.
Annars får det bli vh umgänge. Jag misstänker starkt att i de fall där det funkar med några mil emellan finns kollektivtrafik som barnen åker vv.
Hur gammalt är barnet då? För det är ju inte hugget i sten att man slutar fritids bara för att man t ex börjar fjärde klass, man kan ha fritidsplats längre än så om behovet finns.
Hur gammalt är barnet då? För det är ju inte hugget i sten att man slutar fritids bara för att man t ex börjar fjärde klass, man kan ha fritidsplats längre än så om behovet finns.
mina barn går hem till mig efter skolan (då jag bor närmast) och är där tills pappan kan hämta dem. funkar jättebra!