Råd sökes ang olyckliga tonåringar
Jag är pappa till två adopterade tonåringar. Familjen har länge på min sida varit ordentlig medelklass - akademisk, inga skilsmässor, ingen kriminalitet, rätt gott om pengar, små bekymmer.
Kvinnan, modern, jag var gift med i 23 år hade lite annan bakgrund, men rätt normal. Vi byggde upp ett tryggt, glatt, kärleksfullt och vackert hem till våren 2015, då tonårspojken greps av polis första gången. Skolan hade gått dåligt ett tag, han brydde sig inte. Bråk om läxor hemma. Efter ett mindre bråk gick pojken till Socialen och anmälde sin pappa.
Hans mamma hade några år varit stressad på jobbet (ineffektivt administrativt arbete på misskött landsting) med ständigt knattrande på sin laptop om kvällarna samt blivit alltmer mobilberoende. Hon var alltmer ointresserad av socialt externt umgänge eller samtal/samliv med mig. Jag pysslade med lite allt möjligt och umgicks med kompisar.
Socialen undersökte och la ner utredningen. Men familjen rämnade, mamman ville inte pojken skulle känna skuld alls, hon bestämde att hon ville skiljas och ha hälften av pengarna. Under samtalen hos teraputer vid Socialen hade hon och pojken knappt sagt något. Jag var ensam att försöka försona, förhandla, gå vidare. De bara teg.
Under ett halvår föröskte jag vänta ut, fjäska, böna, be om förlåtelser (för vad?), låtsas som inget osv, gråta - men beslutet var omöjligt att rubba. Intensivt sorgligt avvecklades hemmet, såldes och vi flyttade. Smutsig elak bodelning. Aldrig har någon gjort mig så illa någonsin, min son och min f.d. älskade hustru. Hon slöt sig inåt och vägrade prata om det inte var hennes raseriutbrott.
Nu bor de själva och skolan går allt sämre med skolk och betygen F, fler polisingripanden, dömd för stöld till samhällstjänst, cannabis, Exhustrun isolerar sig, oroar sig, jobbar och tränar samt hatar mig bittert (för vad?) och skickar elaka brev till min och hennes släkt där hon trasslar in sig i olika hat-detaljer. Detta har fortsatt i snart två år. Hon är så arg. Hon har olämpligt pratat med tonårssonen som med en väninna (hon har inga) så att han också är arg på pappa så ofta han kan, han vägrar ha kontakt med mig, trots utsträckta händer från min sida varje vecka. Nu har han någon sorts samtal med terapeut via Socialen men han har dissat skolkuratorn.
Jag hittade ny kvinna och insåg då att det nov ar jag som var alldeles normal på alla områden, jag fick självförtroendet tillbaka och vill ju gärna att främst min stackars strulige, olycklige tonråspojke ska må bättre. Men jag kommer ju inte åt honom, han undviker ju all kontakt, och han klarar inte att prata och formulera sin situation, känslor, vilja eller hopp om framtid. Han är bara tyst.
Jag låter exhustrun hantera sig själv som hon vill och ju önskat och jag har återkommande inbjudningar och vänliga pappasignaler till pojken.
(Men jag börjar också försiktigt och lite skamset tycka att det är skönt att vara utan den tråkiga, gränslösa exhustrun och vad värre är - min superotrevliga struliga tonårspojke, skulle han komma in i mitt liv nu skulle han sannolikt sabba min nya familj samt min fina relation till hans lillasyster. Han skulle ta så mycket plats med sitt mörker...)
Jag skäms och är häpen över att det kunde gå så här illa så fort...
Gör jag rätt nu som bara avvaktar pojkens utveckling, sköter jobb och nya familjen och har bra relation med pojkens lillasyster varannan vecka?