Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Tuggummi till 6-månaders?

Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:10:39 följande:

Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

Nej, det kan fastna i halsen, inte en chans
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:26:36 följande:
    Har inte tänkt på det, bra synpunkt. Tror dock inte jag har några bakterier. Haha mitt tuggande är inget problem.
    Hela din mun är fylld av bakterier, så bakterier har du massor

http://www.tomaslindblad.se/bakterius.html

Citat ur texten

Etthundrafemtio av munhålans bakterier har odlats fram och studerats, men genetiska undersökningar visar att det finns minst 400 arter i munnen.
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:36:25 följande:
    Ja men jag har läst att bebisar kan äta typ samma mat som vuxna så det är nog ingen fara. Enda vuxenmaten de inte kan äta är avokado och gurka. Alltså gröna grönsaker.
    Vad har du läst det någonstans?

Det jag fått höra är att man ska undvika spenat tills barnet är över året, pga det innehåller nitrat. Gurka och avocado (generellt gröna grönsaker) har jag aldrig hört förbud mot snarare tvärtom, avocado anses vara en bra frukt att ge små barn
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:43:36 följande:
    Ja kanske det men de smittar ju inte.
    Jodå. Kariesbakterier kan smitta
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:52:00 följande:
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn

Citat: Vänta med att ge större mängder gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, tills barnet fyllt ett år.

Gurka å avokado är inte nämnda där men är ju också gröna grönsaker.
    Rent krasst så är gurka och avocado frukter och de avråder från BLADGRÖNSAKER det är inte samma sak som att en frukt är grön
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:05:34 följande:
    Skitsamma. De är fortfarande gröna. Och de flesta kallar nog gurka för grönsak.
    Det har inte med färgen att göra, utan att man avråder från BLADGRÖNSAKER, just för att de är BLADGRÖNSAKER. Dessa växter har nitrat naturligt i sig, det gäller inte för FRUKTER även om de har färgen grön (inte heller gröna äpplen). Ja, man kallar gurka för grönsak, men inte bladgrönsak som det gällde. Men det är en frukt, precis som avocado (och gröna äpplen). Sallad etc är blad som man äter från växten, gurka och avocado är frukter, dvs de bildas efter blomningen
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:07:29 följande:
    Ja men om jag lär min son att borsta tänderna varje dag kan han inte få hål. Krävs både dålig borstning och kariusbaciller serru.
    Får jag göra det besviken, ja, han kan få hål ändå, han kan bli en riktig slarver och inte få hål. För det är inte bara tandborstning som avgör, utan salivens sammansättning och halten av kariesbildande bakterier.

• sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:19:42 följande:
    Jag har haft många hål men de har berott på att jag slarvat med borstningar, inte på baciller. Det har tandläkaren sagt varje gång. Att han inte ser några baciller så hålen beror endast på dålig borstning. Så eftersom jag inte har karius kan inte min son få det av mig så sluta tjata.
    Du ska nog fråga din tandläkare nästa gång
    1) Man ser inte bakterier, såvida han inte använder ett större mikroskåp i din min mun.
    2) Du har dessa bakterier, alla har kariesbakterier i du i högsta grad eftersom du har haft många hål (det är faktiskt dessa bakterier, eller snarare det de bildar vid deras ämnesomsättning som gör att det blir hål i tänderna)

Själv var jag oerhört slarvig tandborstningen som tonåring, jag har inte haft ett enda hål sedan jag var 12 tills jag fick barn och efter det inte ett enda,
    Min bästa väninnan borstade regelbundet, var urnoga och hade hål varje år (inte åt hon godis heller)
    Ja, livet är orättvist
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:19:42 följande:
    Jag har haft många hål men de har berott på att jag slarvat med borstningar, inte på baciller. Det har tandläkaren sagt varje gång. Att han inte ser några baciller så hålen beror endast på dålig borstning. Så eftersom jag inte har karius kan inte min son få det av mig så sluta tjata.
    Lite information

https://distriktstandvarden.se/karies/
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2018-04-26 18:01:07 följande:

Du låter som min exman.. Han var också slarvig med ytanborstningen och hade stora problem med att få just hål i tänderna.

Hans farfar (tandläkare) sa precis som, du som skriver här. Det handlar om så mycket mer än att "bara borsta tänderna", det handlar även om munhålans egna miljö.

Numera är jag noga, hålen är jag inte rädd för. Däremot tandlossning, så jag har under de senaste 30 åren skött mina tänder noga :).
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2018-04-26 23:00:27 följande:

Ouch.. Hoppas att du slipper få det..

Ingen fara, mina tänder och tandben är i perfekt skick enligt tandläkaren, så jag fortsätter som jag gör sedan över 30 år, borstar morgon och kväll, använder tandtråd flitigt. Det var under min unga år jag slarvade
Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?