• Anonym (Cissan)

Tuggummi till 6-månaders?

Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

• Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?
  • Anonym (Cissan)
    Mandel skrev 2018-04-26 14:31:45 följande:

Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att ge vare sig avsvalnad choklad, tuggummi eller tacochips till en 6 månaders bebis, men det är ju jag det...

Ja men jag har läst att bebisar kan äta typ samma mat som vuxna så det är nog ingen fara. Enda vuxenmaten de inte kan äta är avokado och gurka. Alltså gröna grönsaker.
  • Anonym (Skämt)

Nej dethär måste ju vara ett skämt. Har du inga *äkta* ämnen du kan göra trådar om istället?

Tom jag som är barnlös förstår att man inte ger choklad eller tuggummi som barnets första mat. Ge honom potatis/morot ifall han vill äta nåt... Och då hoppas jag du förstår att inte ge en hel potatis/morot.

• sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:26:36 följande:
    Har inte tänkt på det, bra synpunkt. Tror dock inte jag har några bakterier. Haha mitt tuggande är inget problem.
    Hela din mun är fylld av bakterier, så bakterier har du massor

http://www.tomaslindblad.se/bakterius.html

Citat ur texten

Etthundrafemtio av munhålans bakterier har odlats fram och studerats, men genetiska undersökningar visar att det finns minst 400 arter i munnen.
  • Anonym (Skämt)
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:26:36 följande:

Har inte tänkt på det, bra synpunkt. Tror dock inte jag har några bakterier. Haha mitt tuggande är inget problem.

Alla har bakterier i munnen
  • Anonym (Cissan)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 14:39:06 följande:

Hela din mun är fylld av bakterier, så bakterier har du massor

www.tomaslindblad.se/bakterius.html

Citat ur texten

Etthundrafemtio av munhålans bakterier har odlats fram och studerats, men genetiska undersökningar visar att det finns minst 400 arter i munnen.

Ja kanske det men de smittar ju inte.
  • Mandel
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:36:25 följande:
    Ja men jag har läst att bebisar kan äta typ samma mat som vuxna så det är nog ingen fara. Enda vuxenmaten de inte kan äta är avokado och gurka. Alltså gröna grönsaker.
    Och där förstod jag definitivt att du driver med oss!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:36:25 följande:
    Vad har du läst det någonstans?

Det jag fått höra är att man ska undvika spenat tills barnet är över året, pga det innehåller nitrat. Gurka och avocado (generellt gröna grönsaker) har jag aldrig hört förbud mot snarare tvärtom, avocado anses vara en bra frukt att ge små barn
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:43:36 följande:
    Ja kanske det men de smittar ju inte.
    Jodå. Kariesbakterier kan smitta
  • Anonym (Cissan)
    Anonym (Skämt) skrev 2018-04-26 14:38:37 följande:

Nej dethär måste ju vara ett skämt. Har du inga *äkta* ämnen du kan göra trådar om istället?

Tom jag som är barnlös förstår att man inte ger choklad eller tuggummi som barnets första mat. Ge honom potatis/morot ifall han vill äta nåt... Och då hoppas jag du förstår att inte ge en hel potatis/morot.

Är ju självklart inte meningen att han ska börja äta choklad som mat. Utan pasta/ris+kött. Jag äter ingen potatis så kmr aldrig ha det hemma om han blir hungrig.
  • Anonym (Cissan)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 14:44:10 följande:

Jodå. Kariesbakterier kan smitta

Vill inte gå ot nu men karius är ju samma som hål och det får man ju om man inte borstar tänderna. Kan inte smitta med karius.
Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?