• Anonym (Cissan)

Tuggummi till 6-månaders?

Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

• Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?
  • Anonym (Cissan)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 14:43:46 följande:

Vad har du läst det någonstans?

Det jag fått höra är att man ska undvika spenat tills barnet är över året, pga det innehåller nitrat. Gurka och avocado (generellt gröna grönsaker) har jag aldrig hört förbud mot snarare tvärtom, avocado anses vara en bra frukt att ge små barn

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn

Citat: Vänta med att ge större mängder gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, tills barnet fyllt ett år.

Gurka å avokado är inte nämnda där men är ju också gröna grönsaker.
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:52:00 följande:
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn

Citat: Vänta med att ge större mängder gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, tills barnet fyllt ett år.

Gurka å avokado är inte nämnda där men är ju också gröna grönsaker.
    Rent krasst så är gurka och avocado frukter och de avråder från BLADGRÖNSAKER det är inte samma sak som att en frukt är grön
  • Anonym (Cissan)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 14:56:27 följande:

Rent krasst så är gurka och avocado frukter och de avråder från BLADGRÖNSAKER det är inte samma sak som att en frukt är grön

Skitsamma. De är fortfarande gröna. Och de flesta kallar nog gurka för grönsak.
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:05:34 följande:
    Det har inte med färgen att göra, utan att man avråder från BLADGRÖNSAKER, just för att de är BLADGRÖNSAKER. Dessa växter har nitrat naturligt i sig, det gäller inte för FRUKTER även om de har färgen grön (inte heller gröna äpplen). Ja, man kallar gurka för grönsak, men inte bladgrönsak som det gällde. Men det är en frukt, precis som avocado (och gröna äpplen). Sallad etc är blad som man äter från växten, gurka och avocado är frukter, dvs de bildas efter blomningen
  • Anonym (gggg)
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:05:34 följande:
    De flesta kallar nog gurka för grönsak absolut, men inte BLADGRÖNSAK.

Avocado är toppen för små barn, speciellt med tanke på konsistensen. 
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 14:10:39 följande:

Min son (6 mån) är så fasligt nyfiken på mina tuggummin. Tänkte ge han ett ifall han tycker om det. Är det någon som provat? Ska jag tugga det mjukt innan jag ger det?

haha det är bara torsdag idag, fredagstråden kom snabbt 
  • sextiotalist
    Anonym (Cissan) skrev 2018-04-26 15:07:29 följande:
    Ja men om jag lär min son att borsta tänderna varje dag kan han inte få hål. Krävs både dålig borstning och kariusbaciller serru.
    Får jag göra det besviken, ja, han kan få hål ändå, han kan bli en riktig slarver och inte få hål. För det är inte bara tandborstning som avgör, utan salivens sammansättning och halten av kariesbildande bakterier.

• Anonym (Cissan)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 15:12:52 följande:

Får jag göra det besviken, ja, han kan få hål ändå, han kan bli en riktig slarver och inte få hål. För det är inte bara tandborstning som avgör, utan salivens sammansättning och halten av kariesbildande bakterier.

Jag har haft många hål men de har berott på att jag slarvat med borstningar, inte på baciller. Det har tandläkaren sagt varje gång. Att han inte ser några baciller så hålen beror endast på dålig borstning. Så eftersom jag inte har karius kan inte min son få det av mig så sluta tjata.
Svar på tråden Tuggummi till 6-månaders?