• Anzil

Vad är det för allergi? Alltid på våren, men sen går det över

Vad är det för allergi jag har egentligen. Och kan man köpa allergi mediciner för pollen, utan att ens veta om man är allergisk emot det. Hur skall man veta vad som fungerar för en, om det nu inte är pollen.

Jag är snuvig, nyser och kliar från och till uppe i gommen/uppe i inre käken.

Ibland svider det i ögonen.

Det har varit såhär i kanske 3 års tid. Och varje gång tänker jag likadant, att jag nu också är allergisk emot pollen. Men någonstans under sommaren försvinner alla symptomen. Vad är det exakt jag har, och vad kan jag köpa?

Hur kan jag ta reda på vad som jag är allergisk emot, om jag nu är allergisk emot någonting.

Som sagt, så är sker detta endast under våren och går över senare av slutet av Våren eller under sommaren.

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad är det för allergi? Alltid på våren, men sen går det över
  • Elderberry

Det spelar ingen roll exakt vad det är man är allergisk emot, medicinerna mot allergi verkar mot kroppens överdrivna reaktion, vad än den orsakas av.

Om det alltid kommer på våren och går över (samt att det kliar i ögonen) så är det nog garanterat en allergi.

• Anzil
    Elderberry skrev 2018-04-30 19:13:31 följande:

Det spelar ingen roll exakt vad det är man är allergisk emot, medicinerna mot allergi verkar mot kroppens överdrivna reaktion, vad än den orsakas av.

Om det alltid kommer på våren och går över (samt att det kliar i ögonen) så är det nog garanterat en allergi.

Vad kan det egentligen finnas under Våren men inte under sommaren?
  • Anzil
    Elderberry skrev 2018-04-30 19:13:31 följande:

Jag tror att jag aldrig köpt allergi-mediciner. Vad kan man köpa, t.ex?
  • myskmalva
    Anzil skrev 2018-04-30 19:18:45 följande:

Många sorters pollen finns bara på våren. De flesta träd blommar t.ex. då. Är man allergisk mitt i sommaren är det ofta gräspollen man är allergisk mot.
  • myskmalva
    Anzil skrev 2018-04-30 19:19:15 följande:

Gå till ett apotek och be om råd.! Man brukar äta någon sorts tabletter med antihistaminer och om det inte hjälper tillräckligt bra kan man komplettera med nässpray och/eller ögondroppar.
  • Elderberry
    Anzil skrev 2018-04-30 19:18:45 följande:
    Anzil skrev 2018-04-30 19:19:15 följande:
    Den här sidan är rätt bra för att se vilka saker det kan vara

pollenrapporten.se/pollenkalender.4.5dae555f13d5eaab60014b.html

Det finns många olika sorter, en sak att notera är att det är individuellt vilken som fungerar bäst, för vissa fungerar inte vissa sorter medan andra fungerar bra. Tyvärr är det inget man kan förutse. De billigaste brukar vara cetirizin och loratadin, så man kan ju börja där. Det är tabletter som man sväljer, det kan ta någon dag innan man känner effekt, därför brukar vissa, som har koll på sin allergi, börja nån vecka innan allergin börjar. Tabletterna ska hjälpa lite mot allt, sedan finns det nässpray (t.ex. livostin, desonix) och ögondroppar (t.ex. lomudal, lecrolyn) också, så ifall man upplever t.ex. väldigt mycket symtom i ögonen så kan ögondroppar vara skönt.

• Carambolan

Jag brukar köpa loratadin-tabletter både mot pollen och mot pälsdjursallergi. För mig lindrar de inom 30 minuter så jag tar dem bara vid behov, inte flera veckor i streck. Ett paket kostar typ 30 kr på apoteket så det är bara att testa och se om de funkar eller inte

• cosinus

Som sagt många pollen finns bara på våren och kan dessutom korsreagera med alla möjliga ätbara saker. Det innebär att du kan tåla något resten av året men reagera på det i kombination med pollen.

Svar på tråden Vad är det för allergi? Alltid på våren, men sen går det över