• Mirjelinen

Hur aktivera sig vid illamående?

Hej. Jag är i vecka 8 och mår sådär. Jag har illamående och ont i magen varje dag och kräks på morgnarna. Sen tar jag Lergigan comp för att lindra resten av dagen, men det tar nog bara bort det värsta. 

Jag pluggar och just nu är det väldigt lite lektioner i skolan, mest inlämningar och prov och sådant. Så jag är hemma mycket och ligger mest i soffan. Mår illa när jag reser mig upp. Lagade mat idag ett tag och kände mig så sjösjuk att jag fick avbryta flera gånger och gå och lägga mig i soffan. 

Jag har lätt för att bli deprimerad och känner mig nu ganska låg. Orkar inte träna, som jag behöver, och bara en promenad känns jobbigt med illamåendet. Är det någon som har tips på hur man bryter håglösheten och hittar lite aktivitet som fungerar? Vad har hjälpt er? Någon som tränat trots illamående och mått bättre? 

• Svar på tråden Hur aktivera sig vid illamående?
  • Ebo88
    Mirjelinen skrev 2018-05-01 16:16:42 följande:

Hej. Jag är i vecka 8 och mår sådär. Jag har illamående och ont i magen varje dag och kräks på morgnarna. Sen tar jag Lergigan comp för att lindra resten av dagen, men det tar nog bara bort det värsta. 

Jag pluggar och just nu är det väldigt lite lektioner i skolan, mest inlämningar och prov och sådant. Så jag är hemma mycket och ligger mest i soffan. Mår illa när jag reser mig upp. Lagade mat idag ett tag och kände mig så sjösjuk att jag fick avbryta flera gånger och gå och lägga mig i soffan. 

Jag har lätt för att bli deprimerad och känner mig nu ganska låg. Orkar inte träna, som jag behöver, och bara en promenad känns jobbigt med illamåendet. Är det någon som har tips på hur man bryter håglösheten och hittar lite aktivitet som fungerar? Vad har hjälpt er? Någon som tränat trots illamående och mått bättre? 

För mig hjälpte det att aktivera mig. Det uppehåll tankarna från själva måendet och det hjälpte med den friska luften. Mellan v.7-13 så kräktes jag flera gånger om dagen och mådde illa konstant. Men som sagt det blev bättre av att gå ut och gå och få luft.

Jag hade också tillgång till popcorn och salta riskakor, salt hjälpte vid illamåendet. Jag drack mycket citronvatten för det gav en känsla av fräschhet på nåt konstigt sätt.

Går in i v18 på torsdag och illamåendet har börjar komma tillbaka. Dessvärre kan jag inte gå ut gå då jag är beordrad vila och har ceklage för att inte föda för tidigt. Men jag vädrar mycket och sätter på balkongen
  • Tilja

Jag mådde bara illa på morgonen, men det som hjälpte mig då var att ha ett paket mariekex/digestivekex på armlängds avstånd från sängen och äta ett eller ett par sådana i sängen innan jag gick upp på morgonen.

• jennie08

Jag mådde skitilla i vecka 6-14 och blev sjukskriven och låg i soffan 24 timmar om dygnet och bara kräktes. Jag fick helt enkelt acceptera att det inte var något som hjälpte. Jag försökte få i mig all vätska jag kunde vilket gjorde att jag iaf inte behövde läggas in.

Men det blir ju bättre och illamåendet är oftast begränsat! Försök intala dig det och släpp alla krav och måsten runt omkring. För mig släppte illamåendet helt och jag är nu i vecka 30 och har mått bra resten av graviditeten :)

Lycka till!

Svar på tråden Hur aktivera sig vid illamående?