mahalla skrev 2018-08-07 04:44:58 följande:
Vi var hos Monique och det var en traumatisk upplevelse. Hon är säkert helt ok om ni vill ha bilder, bestämma kön etc, men för oss som var oroliga för missfall var det en katastrof. Vi var rädda men hade ändå förhoppning om att allt skulle vara ok med graviditeten (vecka 12). Monique konstaterat ISKALLT att fostret dött, att det inte har något hjärtljud etc. Jag frågar om vi kan gå ut och sätta oss en stund men hon vill fylla i journal medan jag ligger där, så jag svarar på frågor om graviditeten samtidigt som jag är i chock. Det var en absurd upplevelse, det var som om hon var på ett labb och vi inte existerade. Hon skrev klart och tog i hand med ett stelt " I am sorry for you loss". Hon är säkert duktig på ultraljud men hon borde inte arbeta med människor.
Intressant att det finns människor som tänker annorlunda än vi. Jag har hellre någon som är duktig på ultraljud (alltså inte bilder eller bestämma kön, utan renodlad diagnostik, speciellt på RUL) och dålig på omhändertagande än dålig på ultraljud och bra på omhändertagande. Det var iofs varför vi valde att gå till Crocus och tackade nej till ultraljuden som landstinget erbjöd, för att barnmorskan som gjorde första ultraljudet var helt värdelös på sitt jobb. Vi tänkte att vi ville veta hur det stod till med barnet, om de då inte är duktiga så kan man lika gärna skita i det resonerade vi som. Bäst är ju självklart om de är bra på båda men man man kan tyvärr inte få allt här i livet. Vår klippa var vår vanliga barnmorska, det var hon som stod för omhändertagandet och ventilerandet (gud, vad jag plötsligt saknar henne <3 ).
Vi gjorde majoriteten av våra ultraljud hos Ladoya, bara det sista hos Monique. Föredrar Ladoya men det blev lite speciellt då det blev många ultraljud och från det att stället var alldeles nyflyttat. Monique var duktig rent tekniskt/diagnostiskt, lite klumpig med maskinen men så var det också precis när hon hade börjat där och fortfarande var ovan (behövde t ex titta på reglagen).
Vi fick ett hemskt provsvar som mail, där kliniken hade använt en klipp och klistra-mall. Det tyckte vi var för djävligt, de avslutade mailet som att vi nu inte var deras problem utan fick söka vidare undersökningar på egen hand. Det var efter detta vi gick till Crocus. Min poäng är att det kan bli fel överallt.
Jag föreslår att ni hör av er och berättar hur ni upplevde det, för jag kan lova att de bryr sig (som jag skrev så blev det många ultraljud där).
Beklagar er förlust. Jag hoppas verkligen att ni får er plutt!