Amanda84 skrev 2018-05-15 23:45:55 följande:
Syskonvagn behövs generellt sett inte om det inte är så att ni lever ett liv som gör det nödvändigt med vagn. Min son hade vagn tills han var 3 år och 3 månader och det var för att han hade så tidiga mornar på dagis och han var så trött på morgonen, men i övrigt undvek vi den. När jag fick nytt schema så var han lite väl van vid vagnen, eftersom vi ofta gick till affären och den var lätt att packa i, men jag insåg hur onödig den var när vi en dag skulle till museet, vagnen fick punka på ena hjulet och vi missade bussen. Han gick då 3 kilometer utan att klaga en enda gång, även om det gick extremt långsamt att gå sträckan. Efter det ställde jag ner vagnen i källaren och sade att den var sönder. Han köpte det, kved lite ibland, men efter en månad så kunde han plötsligt gå långa sträckor i min gångtakt när det behövdes. Och då måste jag tillägga att han gick så extremt långsamt tidigare att personalen på förskolan klagade över att det var svårt att gå på utflykt med honom eftersom han sackade efter hela barngruppen och de nästan fick släpa honom längs vägen för att han skulle orka gå. En månads träning behövdes från extremt långsamt till att orka gå riktigt långt och fort, och då var han som sagt inte ens 3,5 år.
Jag kan tillägga att jag inte har bil, men hans pappa har däremot det. När han är med sin pappa orkar han knappt gå något alls utan måste bli buren, även korta sträckor. Men när vår son är med mig så kan vi gå en halvmil från punkt A till B utan att han en enda gång gnäller över att han är trött. Man får ju anpassa gångtakten emellanåt och han säger ibland till att han behöver vila. Ofta sätter han sig 1 minut och sedan är han på benen igen, men då har vi verkligen gått riktigt mycket innan dess, bortsett från bara den tråkiga transportsträckan.
Man får förstås anpassa sig lite. Jag skulle aldrig, utan i undantagsfall, ge mig ut och gå 2-3 kilometer när han är trött eller småhungrig, eller göra en storhandling efter klockan 18 på kvällen, men annars funkar det kanonbra utan varken körkort eller vagn.