• Sommar78

39år och längtar efter ett tredje barn

Hej, jag fyller 40år i höst och jag och min sambo planerar att bli gravid. ????????????

Jag har 2 barn sedan tidigare på 10år och 14år, min sambo är 29år men har inga barn, den 17 Maj tog jag ur min hormonspiral och nu väntar jag på första mensen?? Hade lätt för att bli gravid dom två tidigare gångerna men nu 10 år senare har jag ingen aning om hur min kropp fungerar? Hur har det gått för er andra i samma situation eller någon annan som är i samma situation nu?????

• Svar på tråden 39år och längtar efter ett tredje barn
  • Lockley

Hej, 
    Jag och sambon försöker väl lite halvdant, Jag är 37 och han är 35. 
    Jag har 2 barn på 13 och snart 11 år sen ett tidigare förhållande. 
    Sambon har inga barn och är hitflyttad från Holland. 
    Jag tog ut min spiral den 20:e Mars, inget plus ännu. Mensen kom igång ganska regelbundet på en gång.
    Jag plussade i Juli, men fick väl antagligen ett tidigt missfall 4 dagar efter plusset.
    Nu har jag BIM den 30/8, så vi får väl se om vi lyckas denna gång.

• antalya2015

Ett bra tips i högre ålder är att satsa på äggfrysning för snart framtid.Då har man chansen längre fram även om äggkvalitet blir sämre med åldern. Man kan försäkra sig med bra reserver om man inte blir gravid inom kort.Det gör många yngre kvinnor som vet att de vill bli med barn i framtiden men inte när.Lycka till.

• Nykär15

Jag blev gravid när jag var 40, min sambo 28 år...det tog ca 2 år med två missfall på vägen innan vi fick vår son <3

Hur går det för dig TS?

• Zakopane

Lustigt, vi har ganska lika situation. Jag fyller snart 41 och min sambo blev 30 tidigare i år. Jag har två barn födda -06 och -08, han har inga sedan tidigare. Vi fick ett gemensamt barn tidigt i våras, 2018. Nu är jag dessutom gravid igen, beräknat till maj/juni 2019.

• Zakopane

Just ja, skulle nämna att samtliga fyra barn/graviditeter jag har har blivit till på första försöket. Dvs även de två som blivit till nu i 40-årsåldern.

• Nykär15
    Zakopane skrev 2018-10-25 22:05:16 följande:

Lustigt, vi har ganska lika situation. Jag fyller snart 41 och min sambo blev 30 tidigare i år. Jag har två barn födda -06 och -08, han har inga sedan tidigare. Vi fick ett gemensamt barn tidigt i våras, 2018. Nu är jag dessutom gravid igen, beräknat till maj/juni 2019.

Wow det blir tätt! Funderat på om jag skulle orka vara gravid med en liten...snart blir vår lille 1 år och jag hade ev planer på att försöka bli gravid efter årsskiftet...men mår så illa och får mycket foglossning så vet inte om det känns bra alls och försöker istället stänga verkstaden helt mentalt och vara nöjd...helst hade jag velat vänta 2-3 år men den tiden har man ju inte när man närmar sig 42...
  • Zakopane
    Nykär15 skrev 2018-10-26 11:23:41 följande:

Wow det blir tätt! Funderat på om jag skulle orka vara gravid med en liten...snart blir vår lille 1 år och jag hade ev planer på att försöka bli gravid efter årsskiftet...men mår så illa och får mycket foglossning så vet inte om det känns bra alls och försöker istället stänga verkstaden helt mentalt och vara nöjd...helst hade jag velat vänta 2-3 år men den tiden har man ju inte när man närmar sig 42...

Ja, jag tänkte alltid att det blir bara ett barn till (alltså den som kom i våras) för jag tyckte det var tufft när de andra två var små, med 2,5 år emellan dem.

Men redan dagen efter att han föddes kände jag att jag vill ha en till..! Lite konstigt.

Som du säger så känner man väl att man inte har all tid i världen, så därför tänkte vi att blir det så blir det... vilket resulterade i att jag bara hann få mens en gång innan nästa graviditet var ett faktum.

Skillnaden mot nu och då när de större barnen var små är väl att man tar det lugnare med allt i livet. Då höll man på att slutföra examen, a sig ut i arbetslivet, vara duktig på alla håll, flänga hit och dit. Nu sorterar jag bort allt som tar energi.
  • Let it Rain

Hej tjejer! Jag hoppar in här. Det är inte aktuellt riktigt än med syskonförsök för min del, men om några månader så... :)

Jag är iaf 39 och min man är tio år yngre. Vi har redan två barn ihop, 2 år resp 4 månader. Vi känner båda två att en till vore fint. Jag har dock inte fått tillbaka mensen än pga helamning och förra gången kom den först efter 10 mån. Jag kommer troligtvis hinna fylla 40 innan vi börjar försöka med nästa alltså. Håller tummarna för att fertiliteten inte ska ha dalat då!

Svar på tråden 39år och längtar efter ett tredje barn