• Jagochminatvå

Resa med nyfödd

Vi har sedan några månader köpt flygbiljetter till Thailand i tre veckor. Vi är totalt 13 som ska resa. Nu hör till saken att jag har blivit gravid och som det ser ut nu kan bebis vara 4 eller två veckor när resan sker. Trots reseskydd så gäller inte det gravidetet/bebis vi kan inte heller skriva över biljetterna på någon annan. Boendet oroar mig inte då vi bor i ett stort hus på ett skandinaviskt område med AC och allt, bodde på samma ställe för några år sedan. Jag är trygg i det mesta egentligen. Men har helt enkelt inte rest med en så liten bebis innan. Vill veta om det är någon annan som gjort det och har erfarenheter. Tänker bla på att bebis inte är vaccinerad mm.

• Svar på tråden Resa med nyfödd
  • Trippelmamma76

Är det ditt första barn? Har du (utöver riskerna för bebisens del) tänkt på hur du själv kommer att må som relativt nyförlöst och oläkt? Du kanske fortfarande har stygn och rejäla besvär att sitta (om vaginalt) eller fortfarande väldigt svårt att röra dig och vätskande sår (om snitt). Jag tycker det låter som en riskabel plan på många sätt.

• Trippelmamma76

Såg nu att du ville ha svar från folk som gjort samma sak. Då kan du bortse från det jag skrev.

Trippelmamma76 skrev 2018-05-27 20:55:06 följande:

Är det ditt första barn? Har du (utöver riskerna för bebisens del) tänkt på hur du själv kommer att må som relativt nyförlöst och oläkt? Du kanske fortfarande har stygn och rejäla besvär att sitta (om vaginalt) eller fortfarande väldigt svårt att röra dig och vätskande sår (om snitt). Jag tycker det låter som en riskabel plan på många sätt.

• Fillibom

Hej!

Jag har inga egna erfarenheter i fallet.
    Men hur funkar det med vaccinationer? Skall man inte ta det innan resa till Thailand och i så fall; 1) kan du ta det som gravid, innan du fött? eller 2) inte kan man väl vaccinera en nyfödd?

När man läser så här på 1177.se

www.1177.se/Skane/Tema/Vaccinationer/Varldsdelar/Varldsdelar-Asien/Thailand/

om malaria och turistdiarree i Thailand, så känner jag spontant att jag nog inte skulle vilja resa med en nyfödd.
    Nyfödda kan ju blir extremt dåliga om de får magsjuka. Och så små barn har ju också svårt att reglera kroppstemperaturen. Hur varmt kommer det vara i Thailand när ni skall resa, vilken säsong är det där då?

Och hur funkar det med lungor och öron/näsa hals på en så pass lång flygresa med en nyfödd?
    Prata med din MVC ts. Tror det finns mycket man behöver ta hänsyn till innan man fattar ett beslut.

• Aliona

Vi ville absolut resa så fortbsom möjligt för att låta familjen i andra hemlandet träffa bebisen, men efter en hel del funderingar, läsande och diskuterande med bvc så slutade det att vi väntade med att resa tills han var 3 1/2 månad. Många barnsjukdomar och andra sjukdomar är mycket vanligare i andra länder, och det finns dessutom en större risk för mässling just på flyg och flygplatser. Sen är det värme, risk för uttorkning i synnerhet om kanske amningen strular, malaria och annat, och ac som lätt ger förkylning. Vad händer om barnet blir sjukt? Finns det bra sjukhus i närheten?

• jennie08

Jag har bf i mitten av juli och vi har bokat en resa till Spanien sista augusti. Barnet kommer då var 4-6 veckor gammalt. Vi har ett eget ställe i Spanien så det känns som hemma.

Vi kan boka om resan om det skulle vara så att vi av någon anledning inte mår bra eller ändrar oss.

Skulle vi bli sjuka där nere så har vi ett sjukhus nära oss och mannen talar flytande spanska vilket känns skönt och tryggt.

Däremot så är det långt till Thailand och jag ver inte hur deras sjukvård är där. Jag skulle nog tveka rätt rejält och förmodligen inte våga åka så långt med en så liten bebbe.

Svar på tråden Resa med nyfödd