Bilstol till 4-åring?
Axkid minikid kan funka om ni vill ha henne bakåt 1-2 år till :) men prova den först så att hon har växt marginal kvar
Axkid minikid kan funka om ni vill ha henne bakåt 1-2 år till :) men prova den först så att hon har växt marginal kvar
Hade samma problem med min dotter, bytte till en framåtvänd maxi cosi rodifix när hon var 3,5. Vann alltså inte tävlingen om vem som kunde knö in sitt barn tredubbelvikt i bakåtvänd bilstol längst, men många här verkar sugna på pallplats ????
Tack för era tips!
Egentligen vill jag ha henne bakåtvänd, men det går inte i min lilla bil.. Hon sitter som en hösäck.
Hmm, jaha okej.. Jag har läst 15 kg överallt. Vart står det 18 kg?
Vi har en bältesstol från Jula till vår 4-åring. Hon har aldrig klagat på den.
Dessutom kostar den bara 500 kr! Varför göra det mer komplicerat och dyrt än nödvändigt :)
www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilsakerhet/bilbarnstolar/bilbarnstol-619473/
Väldigt svårt att få plats med någon över 4 år bakåtvänd i en normal bil. Det ska ju få plats andra framför/bakom också.
Frågan är till vilken nytta. Officiella rekommendationer som undertecknats av flera tunga parter (bl.a. trafikverket, transportstyrelsen, ntf och flera biltillverkare) säger att det är ok att åka framåt från 4 år.
www.trafikverket.se/contentassets/05e1cfc3a5ba4749b59c083c69d34ea1/s9109_barn_i_bil_rekommendation.pdf
Det är väl just definitionen på "möjligt" som skiljer sig åt kanske. Experterna anser inte att längre än 4 år är "möjligt".
Oj, vad ni skriver..
Vi ska åka och prova lite imorgon. Min bil är ganska liten och samtidigt så har hon problem med sina knän, hon kan inte sitta med de i 90 grader hur länge som helst för då kan hon nästan inte gå efteråt.. Hon gråter och har jätteont. Vi har varit till läkare för att utesluta barnreumatism.
Så hur gärna jag än vill att hon sitter bakåt, så klarar hon inte av det.
Sedan finns det bältesstolar med en del i grenen som gör att barnet inte riskerar att glida ner med rumpan (då blir det ett 4 punkt i stället för 3 punkts bälte) men det är inte alltid bältet hamnar bättre i en sån. Har ni isofix är det att föredra då stolen sitter fast utan att man behöver bälta varje gång barnet inte sitter i plus att barnet inte får stolen i ryggen vid en olycka
Jag har inte sagt att experterna säger att det är omöjligt i alla fall. Däremot att det inte nödvändigtvis är möjligt.
Kontentan är att man inte ska klaga på någon som vill vända framåt vid 4 år.
Kundskap är väl aldrig dåligt. Men när experter i världens mest bakåtvända land säger att det är ok att vända framåt vid 4 år så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka som förälder.
Om man är så otroligt riskmedveten finns det nog större faror på annat håll som är mer meningsfullt att gräva i.