• Anonym (fundersam)

Per hushåll eller per person????

Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

(Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Per hushåll eller per person????
  • Anonym (tyr)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-30 06:44:58 följande:
    Men däremot om det finns en 19-åring som gått ut gymnasiet och börjat jobba och tjäna pengar ja.
    Förutsatt att det barnet ska gå på bröllopet. 
  • Anonym (grabb)

Per vuxen person (där innefattar jag inte 18/19åringar som bor hemma).

Att slå ut kostnaden på en massa barn som råkar tillhöra ett "hushåll" låter besynnerligt tycker jag, när det gäller en bröllopsgåva... ända gången jag kan tycka att det är lämpligt är om det ordnas en fest med mat&dryck och ett "hushåll" står för alla inköp som sedan skall fördelas, där man kanske sätter ett pris för vuxna och ett pris för "barn". Men det brukar man kanske komma överens om i förväg...

I detta fall så vore det kanske även bättre att de "fyra" barndomsvännerna delade på kostnaden för presenten (givet att en ingift make/maka eller sambo kanske inte är "barndomsvän" på samma sätt).

my 2 cents

• PH76
    Anonym (fundersam) skrev 2018-05-30 06:30:04 följande:

Scenariot är följande: I samband med att en gemesnsam barndomsvän gifter sig har vi bestämt att lägga ihop och köpa en lite större bröllopsgåva.
    I samband med att vi sedan ska dela upp köpesumman undrar en i gänget om vi ska dela upp kostnaden per person eller per hushåll?
    ( I de fyra hushållen består ett av sex personer, ett av tre personer, ett av två personer och ett av två personer.)
    Vilket gäller här? jag har på något sätt alltid tagit för givet att när det gäller gåvor så betalar man per hushåll, men det kanske inte alls är självklart?

(Om det nu spelar någon roll: Den som ställde frågan är den som tillhör hushållet på två personer. Jag tillhör hushållet på tre personer.)

Vad tycker ni?

Du kommer att få en massa olika svar på denna fråga och enligt mig så är det per hushåll, ett hushåll är en enhet och det är enligt mig bara småaktigt att tänka annorlunda.

Bara så att ingen undrar, ja jag tänkte så när jag var singel också.

• Iowhannah

Jag håller med de flesta, man bör lägga en viss summa per vuxen person. Om ett hushåll t ex består av två vuxna och fyra barn så ska inte barnen behöva räknas in.

• sextiotalist
    PH76 skrev 2018-05-30 14:48:40 följande:

Du kommer att få en massa olika svar på denna fråga och enligt mig så är det per hushåll, ett hushåll är en enhet och det är enligt mig bara småaktigt att tänka annorlunda.

Bara så att ingen undrar, ja jag tänkte så när jag var singel också.

Min mamma har haft det väldigt jobbigt med just det tänket. Hon är ensam pensionär och ändå förväntas det att hon ska lägga exakt samma summa som två sammanboende gör.
    Jag tror också att många ensamstående föräldrar känner det är rätt girigt av de andra att en person (som även själv ska klara alla vardagskostnader) ska bidra med lika mycket som två sammanboende vuxna.
    Så det  mest rättvisa är att man delar med antalet vuxna.
    Jag misstänkte att du inte var ensamstående förälder med tight ekonomi när du var singel.
    För övrigt så de gångerna jag varit med och delat, så har det var per huvud (vuxna då), så jag höjer fortfarande ögonbrynen när jag inser att man tycker man ska betala per hushåll och inte antalet vuxna.
    Än bättre än när man är sambo och framför detta och faktiskt, då brukar de andra backa och inse att det känns lite fel att en person ska betala dubbelt, för att han/hon är singel
  • Fiona M
    Pope Joan II skrev 2018-05-30 07:55:19 följande:

Om det uppstår en diskussion om ämnet så skulle jag tycka att det är bättre att inte gå ihop om en gåva. 

• Nati

Hörde på radion om ?vett o etikett? de sa alltid per person och som riktlinje för belopp kuvertavgiften plus lite mer

• Anonym (A)
    Iowhannah skrev 2018-05-30 14:51:11 följande:
    Jag håller med de flesta, man bör lägga en viss summa per vuxen person. Om ett hushåll t ex består av två vuxna och fyra barn så ska inte barnen behöva räknas in.
    Håller med
  • sextiotalist
    Nati skrev 2018-05-30 15:10:27 följande:

Hörde på radion om ?vett o etikett? de sa alltid per person och som riktlinje för belopp kuvertavgiften plus lite mer

det där med kuvertavgiften stämmer nog inte. Jag brukar inte ha för vana att fråga om vad maten kostade och vad vinet kostade, hyran av lokal (när det är aktuellt). Så detta med att gåvan ska täcka kuvertavgiften faller direkt eller hur?

En gåva ska aldrig ersätta kostnaderna som värdparet har för sin tillställning. Lite OT, den mest uppskattade gåvan som vi gett vid en större fest, var inte alls dyrt, och troligen långt  ifrån prismässigt den fantastiska och påkostade festen vi var på (vilket inte ens framgick i inbjudan)
  • PH76
    Nati skrev 2018-05-30 15:10:27 följande:

Hur vet man vad tillställningen kostar?
Svar på tråden Per hushåll eller per person????